ששת השלבים בטרנספורמציה הדיגיטלית – חלק א'

בסדרת מאמרים חדשה סוקר עמית קמה את תהליך המעבר של ארגונים מאנלוגיים לדיגיטליים ● השלב הראשון: הארגון האנלוגי

03/09/2015 17:55
עמית קמה, מייסד ומנכ"ל קמדיה שירותים טכנולוגיים

המאמר אותו אתם קוראים הוא הראשון בסדרת מאמרים רחבה, בת שישה חלקים, שעוסקת במסע העסקי שעובר הארגון כחלק מתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית.

סדרת המאמרים מבוססת על המידע שנאסף לאורך השנה בבלוג ועל תובנות ממחקרים שפורסמו על ידי Gartner ,Altimeter ,Capgemini ,Accenture וחברת הייעוץ Cognizant.

לכל ארגון מסלול משלו

למרות השוני בין הארגונים, הצורך הבסיסי לספק שירות ומוצרים ייחודיים קיים אצל כולם. תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית הוא כלי שנועד לסייע לארגון להגיע ללקוחות בערוצים החדשים בהם הם נמצאים, לשפר את חוויית הלקוח שלהם, להתאים את הטכנולוגיה לרמת הציפייה של העובדים, ולסייע בפיתוח מוצרים ושירותים חכמים שיהוו יתרון תחרותי בעידן של כלכלה הדיגיטלית.

תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית שונה מארגון לארגון, אך כאשר בוחנים את המסלול של אלה שהחלו בתהליך ניתן להבחין בתבנית קבועה בת שישה שלבים המאפיינים את המסע הדיגיטלי של כולם: עסקים כרגיל / הארגון האנלוגי; מתנסים ולומדים / הנוכחות האינטרנטית; מתכננים ומתארגנים / האי-ביזנס; מסתגלים או נעלמים / השיווק הדיגיטלי; טרנספורמציה ארגונית / הארגון הדיגיטלי; וחדשנות תחילה / הארגון האוטונומי.

בסדרה זו אתאר כל שלב בתהליך במאמר נפרד, שמציג תמונת מצב בחיי הארגון ואת הגורמים המעורבים בתהליך ההתפתחות שלו מארגון אנלוגי לאוטונומי. כאשר מחברים את ששת המאמרים יחד מקבלים מפת דרכים המאפשרת להנהלה הבכירה לבחון את עצמה ואת התקדמות הארגון אל מול אלה שכבר עברו במסלול לפניה.

כל מנהל יכול לבחור האם הוא רוצה לראות את התמונה הארגונית הכוללת, לאורך ששת השלבים, או את ההשפעות של התהליך על התחום המקצועי בו הוא עוסק, בין אם זה שיווק, מערכות מידע, אנליטיקה, הדרכות, סייבר או כל תחום אחר.

השלב הראשון : עסקים כרגיל / הארגון האנלוגי

בשלב זה, בדיוק כפי ששמו מרמז, מקיים הארגון פעילות שגרתית בעידן של כלכלה משתנה. הארגון מתעלם או אינו מודע להזדמנויות או לסיכונים שמביא עמו העידן הדיגיטלי, וממשיך בתוכניותיו כרגיל.

המאפיינים הארגוניים בשלב זה הם:

תרבות ארגונית
התרבות הארגונית דוחה כל ניסיון לשנות את המצב הקיים ומסרבת להתמודד עם סיכונים אפשריים. העובדים והמנהלים פועלים במסגרת השגרה הארגונית ולא מנסים להרחיב את הגבולות העסקיים.

מודעות דיגיטלית
הארגון והמנהלים שבו מודעים לשינויים הדיגיטליים אך אינם מייחסים לכך חשיבות גדולה. הם לא מבינים את ההשפעה של הדיגיטל על השווקים, הלקוחות והעובדים.

חזון ההנהלה
מכיוון שלא קיימת מודעות דיגיטלית, לא קיים גם חזון דיגיטלי שמנחה פעילות ואין כל יוזמה דיגיטלית בארגון.

מיומנויות דיגיטלית
בהעדר חזון ומודעות דיגיטלית, לא קיים הצורך להכשיר או לגייס עובדים עם מיומנויות מתאימות להתמודדות עם הכלים והטכנולוגיות של העידן הדיגיטלי.

מנהלי הדיגיטל וסוכני השינוי
גם במקרה זה, העדר חזון ומודעות דיגיטלית מהווים מכשול ומונעים יצירה של צוותי חשיבה או עובדים שידליקו את הניצוץ הראשון שייצור את תחושת הבהילות בקרב ההנהלה.

אסטרטגיה עסקית
האסטרטגיה העסקית נשענת על מודלים עסקיים ישנים, ולא לוקחת בחשבון את הערוצים והטכנולוגיות הדיגיטליות כאמצעי לשיפור הפעילות העסקית.

חוויית הלקוח
צוותים שונים בארגון מנהלים בנפרד (Silos) את מה שבשלב זה נקרא שירות ללקוח. מדדי ההצלחה מוגדרים על ידי כל מנהל לעצמו ולא קיים רצף בשירות ללקוח. המערכות הארגוניות לא מחוברות ולא מציגות תמונה אחידה וכוללת אודות פעילות הלקוח בערוצים השונים.

קולבורציה ארגונית
המחלקות והצוותים השונים בארגון עובדים בצורה נפרדת והממשקים קיימים רק היכן שנדרשת פעילות תפעולית פנימית.

סביבת העבודה הדיגיטלית וחוויית העובד
המערכות הארגוניות מפותחות, כאשר המיקוד הוא בשיפור התהליכים העסקיים. לא קיימת התייחסות או תודעה לשיפור ממשקי המשתמש, או התייחסות לחוויית העובד במסגרת עבודתו עם המערכות הטכנולוגיות בארגון.

המחלקות המעורבות
התרבות הארגונית במקרה זה לא מאפשרת פעילות דיגיטלית-יזמית. לכן, לא ניתן להציג הצלחות שיעודדו את המנהלים להשקיע בתחום או לשנות את דפוסי החשיבה שלהם.

פעילות שיווקית
הקמפיינים השיווקיים עדיין מופנים למדיה המסורתית, ומדי פעם מבוצעת פעילות ברשתות החברתיות.

Big Data ואנליטיקה
המידע והנתונים קיימים בארגון, אך הם מפוזרים במחלקות השונות. ללא חיבור הקצוות הארגון מתקשה לשפר את תהליכי השירות ואת המוצרים והשירותים שהוא מספק.

טכנולוגיה ומערכות מידע
תהליכי העבודה בארגון מיושנים והחשיבה עדיין ממוקדת בטכנולוגיה לניהול רשומות ככלי לשיפור התהליכים הפנימיים. סמנכ"ל הטכנולוגיות עסוק בעיקר בשמירה על אורות דולקים, שדרוג תשתיות ומתן שירותי תמיכה טכניים בתוך הארגון.

אבטחת מידע וסייבר
ההתייחסות לאבטחת מידע מסתכמת בהגנה על הגישה למערכות הארגוניות, גיבוי המידע הקיים ותוכניות לשעת חירום. מכיוון שלארגון אין פעילות דיגיטלית משמעותית, אין בו מודעות לאיומי סייבר או לסיכון הפרטיות של הלקוחות.

מוצרים ושירותים
מוצרי החברה מצליחים ונמכרים לקהל הלקוחות המסורתי של הארגון. מכיוון שלא קיימת מודעות דיגיטלית והמכירות משביעות רצון, לא נעשים מאמצים לשפר את המוצרים והשירותים על מנת להתאים אותם להתפתחות הדיגיטלית.

תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית
לא קיימת בארגון גישה הוליסטית לניהול התהליך הדיגיטלי. מאחר שהתרבות הארגונית דוחה סיכונים וחדשנות, כמעט שלא מבוצעות יוזמות דיגיטליות.

במאמר הבא בסדרה אבחן את השלב השני בהתפתחות הדיגיטלית של הארגון – שלב ההתנסות והנוכחות האינטרנטיות.

הכותב הינו מייסד ומנכ"ל קמדיה שירותים טכנולוגיים.

רוצים לשמוע עוד על העידן החדש מול העידן הישן במחשוב הארגוני? הירשמו לכנס Enterprise 4.0 של אנשים ומחשבים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים