בנק יהב יטמיע את מערכת הליבה הבנקאית של קונצרן טאטא בפרויקט בהיקף מאות מיליוני שקלים

זו הפעם הראשונה בארץ בה גוף פיננסי גדול מטמיע מערכת ליבה בנקאית שהיא מערכת מדף סטנדרטית ולא בונה מערכת פרי פיתוח עצמי ● הטמעת המערכת תיעשה תוך התאמתה לשוק הבנקאות הישראלי, לרבות דרישות הרגולטור המקומי

בנק יהב יטמיע את מערכת הליבה הבנקאית של קונצרן טאטא (Tata) ההודי, בפרויקט ראשון מסוגו בישראל. הפרויקט יארך כשנתיים והוא כולל הטמעה ותחזוקה לכמה שנים. עלותו לא נמסרה לפרסום, אולם גורמים בענף מעריכים אותה במאות מיליוני שקלים.

זו הפעם הראשונה בארץ בה גוף פיננסי גדול מטמיע מערכת ליבה בנקאית שהיא מערכת מדף סטנדרטית ולא בונה מערכת פרי פיתוח עצמי. הטמעת המערכת תיעשה תוך התאמתה לשוק הבנקאות הישראלי, לרבות דרישות הרגולטור המקומי.

בסוף השבוע החליט דירקטוריון בנק יהב לאמץ את המלצת הנהלת הבנק ולהשלים את המשא ומתן להקמת מערכת ליבה בנקאית מתקדמת ("BaNCS"). הקבוצה שתטמיע ותתחזק את המערכת היא TCS (ר"ת Tata Consulting Services), מקבוצות ה-IT הגדולות בעולם, שמהווה חלק מקונצרן טאטא. אף של-TCS יש סניף בישראל, הפרויקט ינוהל על ידי החברה העולמית, שמושבה בהודו.

גדי דודיאן, סמנכ"ל ומנהל אגף המיחשוב והטכנולוגיה בבנק יהב, סירב להתייחס לפרסום.

גורמים בענף ציינו כי היו כמה סיבות לכך שהבנק בחר במערכת של TCS: יכולות אינטגרטיביות מלאות של מערכת הליבה הבנקאית באופן מלא, על כל המודולים שלה, כולל רכיב ניהול ניירות ערך; היות המערכת רב ערוצית, המטפלת בין השאר בערוצי המובייל והאינטרנט מול הלקוחות; ניצול העובדה שכבר פותחו יישומים לערוצים השונים (מובייל, אינטרנט וטאבלטים), שניתן יהיה להשתמש בהם ובממשקי המשתמש הידידותיים שפותחו עבור בנקים אחרים בהם מוטמעת מערכת הליבה של TCS; כתיבת המערכת בשפת ג'אווה (Java) מתקדמת; היותה בעלת ארכיטקטורה מוכוונת שירותים (SOA), מה שיביא לכך שה-IT בבנק יוכל לבנות ולספק עוד שירותים ויישומים במהירות ובעלויות מופחתות.

בנק יהב השתייך בעבר לבנק הפועלים, עד שב-2008 רכש בנק מזרחי-טפחות 50% ממנו. במסגרת הסכם הרכישה נקבע כי הפועלים יעניק ליהב שירותי מיחשוב למשך שלוש שנים. יהב החל להיערך להתנתקות ממערכות ה-IT של הפועלים, אך בהליך ניתוח הפערים שהתבצע נמצא כי הפרויקט מורכב ממה שסברו בתחילה. לפני שלוש שנים הוחלט להאריך את החוזה בין הבנקים עד סוף 2015.

יצוין כי בנק יהב פועל מזה כ-60 שנים, ומשרת את כלל השכירים ומשקי הבית במשק. יחד עם בנק מזרחי-טפחות הוא נמצא בשליטת החברה למפעלי כלכלה ותרבות לעובדי המדינה (50%), שנמצאת בבעלות משותפת של המדינה והסתדרות עובדי המדינה.

בשל הנחיות רגולטוריות לתחומי הסייבר וההמשכיות העסקית, בשלוש השנים האחרונות גדל תקציב ה-IT של הבנק ב-20% בשנה והיקפי כוח האדם בתחום המיחשוב עלו באותה תקופה ב-10% בשנה. בנק יהב מגייס אלפי לקוחות בשנה ומונה 45 סניפים, שבעה מרכזי ייעוץ ומוקד טלפוני בעל 100 עמדות.

דוד בן-דוד, יו"ר דירקטוריון הבנק, ושאול גלברד, המנכ"ל, אמרו כי "אנחנו משוכנעים שמערכת הליבה הבנקאית של TCS, שמשרתת יותר מ-280 בנקים בעולם, תאפשר קפיצת מדרגה טכנולוגית ותביא לשדרוג היכולות העסקיות של בנק יהב. ההחלטה התקבלה לאחר בחינה ממושכת ומדוקדקת של חלופות מקומיות ובינלאומיות בשוק".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. משה

    לא מבין איך נותנים לזה לקרות. מנמר"ים כורתים את הענף עליו הם וכולנו יושבים. איך ההיי- טק הישראלי ישרוד אם פרויקטים בכזה סדר גודל יצאו החוצה ובטח של ארגונים ציבוריים ועל אחת כמה וכמה בנקים אשר מובילים את הטכנולוגיה. אם בארזים נפלה שלהבת....

אירועים קרובים