צוקרברג דוחה האשמות כי פייסבוק השפיעה על הבחירות

בכנס שבו השתתף, דיבר מנכ"ל הרשת החברתית על התפקיד שמילא פיד החדשות - שחלקו כלל סיפורים מזויפים לחלוטין - בבחירות לנשיאות ארצות הברית

בודק בפיד ומצביע. צילום: BigStock

בעקבות ניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות, ומינויו לנשיא הבא של ארצות הברית, החלו נשמעות תלונות בנוגע לכך שפייסבוק (Facebook) היא שסייעה למועמד הרפובליקני להפוך את תחזיות הסקרים על פיהן ולנצח כנגד כל הציפיות.

לא חסרו דוגמאות לחיזוק הטענות, ואלו כללו מני פרסומים מזויפים ושקריים ברשת החברתית שהביאו, כך לפי הטענות, לבחירתו של טראמפ.

למשל, סיפור שרץ בפייסבוק וזכה בכ-100 שיתופים לדקה, שמקורו ב-Denver Guardian – עיתון שהתגלה כלא קיים כלל. הידיעה בעיתון הפיקטיבי דיווחה על על סוכן FBI, הקשור לדליפות הדוא"ל של הילרי קלינטון, שנמצא מת בדירה עקב התאבדות או רצח.

סיפור אחר שהתגלגל ברשת של החברה ממנלו פארק כלל את הדיווח כי האפיפיור תומך בטראמפ לנשיאות, וגם הוא התגלה כמהתלה.

ענן אבק של נונסנס

הנשיא ברק אובמה עצמו ייחס לפייסבוק השפעה רבה על הבחירות יום קודם לקיומן, כשאמר בעצרת במישיגן ש"כל עוד זה בפייסבוק, אנשים יכולים לראות את זה – כל עוד זה על מדיה חברתית, אנשים מתחילים להאמין בדברים, וזה יוצר ענן אבק של נונסנס".

ביום ה', במהלך כנס Techonomy שנערך בקליפורניה, אמר מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, בהתייחסו לדברים: "באופן אישי אני חושב שהרעיון שחדשות מזויפות בפייסבוק – שהן כמות קטנה מאוד מהתוכן – השפיעו על הבחירות בכל דרך שהיא, זה רעיון די משוגע".

צוקרברג הוסיף כי הוא חושב שאנשים עדיין המומים ועדיין מנסים להבין את תוצאות הבחירות, והבהיר בדבריו כי "זה כרוך בחוסר הבנה עמוק לחשוב שמישהו הצביע בדרך כלשהי בגלל סיפור חדשות מזויף".

הרשת כמקור ראשון – ואף יחיד – לחדשות

גם אדם מוסרי, סגן נשיא לניהול מוצרים בפייסבוק, התייחס להשפעתה של הרשת על הבחירות ואמר בהצהרה שמסר ביום ה' כי "יש עוד כל כך הרבה שאנחנו צריכים לעשות" על מנת להילחם בהתפשטות מידע מוטעה ברשת החברתית.

פייסבוק, על 1.79 מיליארדי משתמשיה, משחקת תפקיד מרכזי בחברה, זה כבר ידוע. אך ככל שיותר אנשים בוחרים לצרוך את החדשות שלהם ברשתות החברתיות, הדומיננטיות שלה הולכת וגדלה.

מעל 40% מהאמריקנים הבוגרים העידו כי הם מקבלים את החדשות שלהם מפייסבוק, כך על פי מכון המחקר PEW וקרן Knight.

משכנעים את המשוכנעים

כבר ביום הבחירות, ולאחר היוודע תוצאותיהן המפתיעות, צצו ועלו טענות אחרות בנוגע לחד-מימדיותו של הפיד הפייסבוקי. המקטרגים טוענים כי משתמשי הרשת חשופים כביכול רק לנקודות מבט המיושרות עם תפישת העולם שלהם. משמע, הפיד של כל משתמש בפייסבוק מורכב מפוסטים ושיתופים רק של אנשים שהמשתמש בחר שיאכלסו אותו. לכן, כך נטען, בפייסבוק ראו הליברלים את הליברלים והשמרנים את השמרנים, כך שלא הצליחו להיחשף לעמדות וידיעות אחרות מאלו שהם מחזיקים בהם בלאו הכי.

בנוסף, פייסבוק מסתמך על אלגוריתם המחליט בדיוק מה שמשתמש רואה בפיד החדשות שלו. באופן כללי, האלגוריתם לומד ממה שהמשתמש לחץ עליו או שהעניק לו מחווה כמו Like בעבר, ומראה למשתמש יותר ממה שמתאים לאינטרסים שלו. כלומר – מראה לנו את מה שהוא חושב שאנחנו רוצים לראות.

מעצבת את השקפת העולם של משתמשיה

למרות שהאלגוריתם לומד מהתנהלות המשתמש, לפייסבוק יש עדיין שליטה פוטנציאלית מדהימה על עיצוב השקפת העולם של משתמשיה. בהתייחסו לדברים, הכחיש צוקרברג את ההאשמה כי פייסבוק הוא "תיבת תהודה" וטען שהרשת למעשה חושפת בפני המשתמשים בה יותר נקודות מבט, כי לכל אחד מהם יש לפחות מספר קטן של חברים המחזיקים בדעות מנוגדות ושונות מאלו שלו.

צוקרברג הדגיש כי פייסבוק כן מראה לאנשים סיפורים שאיתם הם יכולים שלא להסכים, אבל ציין שלפעמים המשתמשים פשוט מגדירים את הרשת כך שלא תוסיף להראות להם את הדברים המסוימים. "זה לא שהמידע המגוון אינו שם", הוא אמר, "אלא שלא גרמנו לאנשים לעסוק בו שיעורים גבוהים יותר".

צוקרברג נשאל גם לגבי מחשבותיו על תוצאות הבחירות באופן כללי. בעבר התייחס המנכ"ל באופן ביקורתי כלפי טראמפ. בחודש אפריל הוא עקץ בעדינות את המועמד טראמפ מעל במת ה-F8 – הכנס החשוב ביותר של פייסבוק השנה – כשמבלי לציין את שמו המפורש של טראמפ, דיבר על הסכנות שכורכות ב"בניית חומות", במה שהיה תגובה בלתי ישירה להבטחת הבחירות של טראמפ לבנות חומה כנגד הגירה בלתי חוקית לאורך הגבול המקסיקני-אמריקני.

ביום ה' האחרון היה צוקרברג כבר יותר דיפלומטי ואמר בהתייחסו לחילוף הגברי בבית הלבן: "ובכן, יש לנו הרבה עבודה לעשות, אבל זה היה המצב בכל מקרה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים