שבדיה סגרה את תיק האונס נגד ג'וליאן אסאנג'

מייסד ויקיליקס כבר לא מבוקש בשבדיה, אולם הוא עדיין מסתתר בשגרירות אקוודור בלונדון, לאחר שזו שסיפקה לו מקלט מדיני • הסיבה: האיום המפורש של ארצות הברית לעצור אותו - שנשאר בעינו

ג'וליאן אסאנג', מייסד ויקיליקס. צילום: Cropbot, ויקיפדיה

הפרקליטות השבדית הודיעה ביום ו' האחרון כי היא מפסיקה את חקירת החשד שלפיו ג'וליאן אסאנג', מייסד ויקיליקס (Wikileaks), ביצע אונס. זאת, לאחר שהתיק היה פתוח במשך שבע שנים.

אסאנג' ייסד את ויקיליקס ב-2006 והפך לאחד האנשים הנרדפים בעולם, בחשד שהוא זה שהפיץ מסמכים מסווגים שמתארים את מעורבות ארצות הברית במלחמות בעיראק ובאפגניסטן. בחודשים שלאחר מכן התגורר אסאנג' במספר מדינות ותיאר בפני כתבים כיצד הוא נע תדיר ממקום למקום, תוך שהוא עורך הופעות פומביות בלתי צפויות וממשיך לעסוק באומץ בנושאי צנזורה, חופש העיתונות ועיתונות חוקרת. הוא זכה במספר פרסי הצטיינות עיתונאיים על עבודתו ב-ויקיליקס.

מ-2010 היו תלוית נגד אסאנג' חשדות בשבדיה לביצוע עבירות מין, ובראשן אונס. ביוני 2012 מצא אסאנג' מקלט בשגרירות אקוודור בלונדון, שהסכימה לתת לו מקלט עקב חקירת האונס ומאימת האמריקנים, שמעוניינים ב-"ראשו" עקב חשיפותיו. באוגוסט האחרון הודיעה ממשלת אקוודור כי הגיעה להסכמות עם שבדיה, במסגרתן ייחקר אסאנג' בשגרירות שלה בלונדון.

החקירה הופסקה בלי הסבר ממשי

"החקירה נגד ג'וליאן אסאנג' הופסקה", נכתב בהודעה שפרסמה מנהלת התביעה הציבורית בשבדיה, מריאן ניי. במסיבת עיתונאים הסבירו התובעת הראשית, אינגריד איסרן, וניי את החלטתה של המדינה לסיים את החקירה ולהסיר את צו המעצר בטענה שאין אפשרות לעצור את אסאנג' בעתיד הנראה לעין. עם זאת, אמרו התובעות שהמקרה "יכול להיפתח מחדש אם אסאנג' יחזור לשבדיה לפני שתסתיים ההתיישנות, ב-2020".

עורך הדין השבדי של אסאנג', פר סמואלסון, התייחס להחלטת התובעת כאל "ניצחון מוחלט" של מרשו.

אסאנג' בן ה-45 מתמודד עם הטענות בדבר התנהגות מינית לא הולמת כלפי שתי נשים שבדיות כבר מזה שנים. אחת הטענות ירדה מהפרק עוד ב-1995, לאחר שחלף הזמן להגשת תביעה, אך התובעים השבדים המשיכו לחקור את החשד לאונס של האישה האחרת.

עדיין נרדף על ידי ארצות הברית

למרות החלטת התובעת השבדית, הרשויות האמריקניות מסרו שאסאנג' עדיין עומד בפני מעצר, אם יעזוב את שגרירות אקוודור בלונדון.

בהצהרה שפורסמה לאחר ההחלטה השבדית הודיע שירות משטרת המטרופוליטן של לונדון: "עכשיו, כשהמצב השתנה והשלטונות השבדיים הפסיקו את החקירה שלהם בעניין זה, אסאנג' נשאר מבוקש בגין עבירה הרבה פחות חמורה". המשטרה גם ציינה שהיא עדיין תהיה "מחויבת לבצע את הצו הזה אם הוא יעזוב את השגרירות".

לא שוכח ולא סולח

אסאנג' עצמו הגיח להופעה פומבית נדירה ממרפסת שגרירות אקוודור ביום ו' בלילה ואמר לכתבים כי החלטת התובעת הייתה ניצחון חשוב עבורו, אבל הרשויות של בריטניה יעצרו אותו בכל מקרה אם יעזוב את המקלט. הוא כינה את הטענה שבגללה הרשויות בבריטניה רוצות לעצור אותו "בלתי נסבלת" ואמר שהשיחות בין עורכי דינו לרשויות נמשכות.

מייסד ויקיליקס תיאר את שהותו בשגרירות כ-"מעצר ללא משפט" ואמר שאין זה סביר שיצא בקרוב מהשגרירות.

ביום ו', זמן קצר לאחר הודעת התובעת, הציג אסאנג' תמונה ישנה של עצמו בחשבון הטוויטר (Twitter) האישי שלו. שעות ספורות לאחר מכן הוא צייץ: "עצור במשך שבע שנים ללא האשמה, בזמן שהילדים שלי גדלו ושמי הושמץ. אני לא סולח או שוכח".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים