חמש שאלות שיש לשאול לפני תחילת המסע הדיגיטלי – חלק ב'

מנהלים רבים משוכנעים שהארגון שלהם דיגיטלי כבר מזמן, ולכן אינם מבינים מדוע עליהם להתחיל עכשיו מסע של טרנספורמציה דיגיטלית ● תחושה זו היא מטעה, ואף עלולה לסכן את הארגון בטווח הבינוני והרחוק

רז הייפרמן, מנכ"ל משותף ויועץ בכיר לחדשנות דיגיטלית ב-B-Digital. צילום: קובי קנטור ז"ל

שאלה מספר אחת: אנחנו כבר ארגון דיגיטלי מזמן, מדוע להתחיל מהלך דיגיטלי חדש?

מנהלים רבים משוכנעים שהארגון שלהם דיגיטלי כבר מזמן, ולכן אינם מבינים מדוע עליהם להתחיל עכשיו מסע של טרנספורמציה דיגיטלית. לראיה הם נותנים כדוגמה לכך שהארגון שלהם כבר יישם מערכת ניהול משאבים ארגוניים (ERP), מערכת לניהול קשרי לקוחות (CRM), מערכת לניהול שרשרת האספקה (SCM), מערכת בינה עסקית משוכללת (BI), פורטל פנים-ארגוני, אתר מסחר אלקטרוני באינטרנט (e-Commerce), מנהל דף בפייסבוק (Facebook), מצייץ ושולחים הודעות לעוקבים אחר הארגון בטוויטר (Twitter), פיתח מספר אפליקציות במובייל בנושאים שונים, עוקב אחר הסנטימנט ברשתות החברתיות ועוד. לתפיסתם, הארגון כבר ביצע את מירב המהלכים הדרושים בתחום הדיגיטל, ואינם רואים כל סיבה להתחיל במסע חדש.

כדי להתמודד עם שאלה זו, על מנהלים להבין את ההתפתחות של נושא הדיגיטל ושל אוסף הטכנולוגיות החדשניות הנמצאות כרגע בתחילת דרכן של השפעה גם על ארגונים דיגיטליים מאד. נשתמש בנקודת מבט על התפתחות הדיגיטל הלקוחה מהספר Doing Digital Right שחובר על ידי לואי למורו ופורסם בשנת 2016. הספר מציג את העידן הדיגיטלי כמורכב משלוש תקופות עיקריות:

העידן הדיגיטלי הראשון (First Digital) – עידן שהחל במחצית שנות ה-50 של המאה הקודמת ונמשך כ-45 שנה עד תחילת שנת 2000 עם הפריסה הרחבה של האינטרנט. עידן זה החל עם הופעת מחשבי המיינפריים הראשונים בסביבה העסקית ופיתוח שפות תכנות ליישומים עסקיים (Cobol היא הידועה שבהן).

המיקוד בעידן זה הוא בפיתוח יישומים מסחריים שעסקו בעיקר באוטומציה של תהליכים עסקיים פשוטים יחסית (הנהלת חשבונות, מלאי, כוח אדם, שכר וכד'). בתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת, הופיעו מחשבי ה PC שהביאו כלים חדשים של פרודוקטיביות למשתמש הבודד (כגון עיבוד תמלילים, גיליונות אלקטרוניים, תוכנות להכנת מצגות ועוד). עם קישורם של המחשבים האישיים לרשת התקשורת הארגונית, החלה ההתפשטות המהירה של הדואר האלקטרוני. בהמשך, בתחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת, הופיעה רשת האינטרנט שהחלה לצבור תאוצה והביאה להתפתחות המסחר האלקטרוני.

בעידן הדיגיטלי הראשון, חברות כמו מיקרוסופט (Microsoft ), אינטל (Intel), יבמ (IBM),אפל (Apple) ו-HP, צמחו והתפתחו בצורה מהירה. המיקוד של הטכנולוגיות הדיגיטליות בעידן הראשון היה בארגונים העסקיים והתפוקה העיקרית נמדדה על ידי תרומתן ליעילות העסקית.

העידן הדיגיטלי השני (Second Digital) – עידן זה החל בסביבות שנת 2000 ונמשך כ-15 שנה עד שנת 2015. עידן זה מאופיין על ידי הופעת טכנולוגיות ה-SMAC (רשתות חברתיות, מובייל, אנליטיקה וענן).

רשת האינטרנט הביאה להופעת דור חדש של חברות וביניהן גוגל (Google) עם מנוע החיפוש שלה; פייסבוק עם הרשת החברתית שהתפתחה במהירות לרשת המחברת מספר עצום של אנשים וארגונים; טוויטר עם הרעיון של מנגנון הפצת מידע באמצעות מסרים קצרים לקבוצת האנשים העוקבים אחריהם; אמזון (Amazon) שהפכה לקמעונאית מסחר אלקטרוני אדירה המספקת חוויית רכישה איכותית ונוחה, וחברות נוספות (כמו Alibaba ,Tencent ,Baidu בסין).

נקודת ציון מיוחדת בעידן זה היא כמובן הופעת ה-iPhone של אפל ששינה את העולם והביא את עוצמת המחשוב אל כף ידו של כל אחד תוך יישום חוויית שימוש חדשה (ממשקי המגע ולא רק מקלדות, גרפיקה איכותית, וידיאו איכותי ועוד).

הדגש בעידן השני עבר מהארגונים העסקיים אל הצרכנים ולקוחות הקצה, והם אלה שבמידה רבה החלו להכתיב את הקצב ואת הצרכים. ציפיות הצרכנים בעידן זה הרקיעו וחייבו את הארגונים למהר ולפתח יישומים נוחים, לאפשר ללקוחות לקבל את מבוקשם בכל עת ומכל מקום.

העידן הדיגיטלי השלישי (Third Digital) – זהו העידן הדיגיטלי הנוכחי. קשה להצביע במדויק על המועד שבו הוא החל, אולם מקובל להתייחס אל שנת 2015 כאל השנה שבה הורגש העידן החדש.

בדומה לטכנולוגיות ה-SMAC שבישרו על העידן הדיגיטלי השני, ניתן להתייחס אל חמש טכנולוגיות כאל מבשרות העידן הדיגיטלי השלישי – המחשוב הקוגניטיבי הכולל מרכיבים של אינטליגנציה מלאכותית כמו למידת מכונה (Machine Learning), עיבוד השפה הטבעית (Natural Language Processing), ראייה ממוחשבת (Machine Vision), האינטרנט של החפצים, היכולת לעבד נפחי נתונים עצומים (Big Data) והרובוטיקה.

רוב הטכנולוגיות הנ"ל מוכרות תקופה ארוכה, אולם רק בשנים האחרונות התחלנו להרגיש את עוצמתן. החלו להופיע מכוניות אוטונומיות, רובוטים מתקדמים המבצעים עבודה שעד כה בוצעה על ידי בני אדם בלבד, ספינות לא מאוישות וכלי טייס לא מאוישים לביצוע משימות הגנה ומשימות אזרחיות, תוכנות סייען אישי (Personal Assistance) כגון Siri ,Cortona ,Alexa ואחרות המסוגלות להבין דיבור ולהגיב בהתאם, צ'טבוטים המסוגלים להבין את הטקסט של הצ'אטים ועוד.

בנוסף, אנו עדים להופעת טכנולוגיות חדשניות רבות נוספות – הדפסה תלת-מימדית, מציאות מדומה ורבודה, רחפנים ועוד. קיימת הסכמה רחבה שההתפתחויות הטכנולוגיות הואצו ואנו בעידן אקספוננציאלי – או במילים אחרות, העידן הדיגיטלי השלישי.

לסיכום, לגבי התהייה של מנהלים מדוע עליהם להתחיל מסע טרנספורמציה חדש למרות שלתחושתם הם דיגיטליים במידה רבה, יש לומר כי רוב הארגונים נמצאים כיום בעידן הדיגיטלי השני. כפי הנראה הם עדיין טרם מיצו את כל הפוטנציאל של העידן השני. יחד עם זאת, העידן הדיגיטלי השלישי מתדפק בדלת. עליהם להתחיל ללמוד ולהבין את העידן הדיגיטלי השלישי, לבחון את הטכנולוגיות החדשניות, להבין את המודלים העסקיים החדשים המתבססים עליהן ובחלק מהמקרים אף להתחיל ליישם טכנולוגיות אלה.

אמזון כבר החלה בניסוי מתקדם עם החנות ללא קופות (Amazon Go); אובר (Uber), באמצעות Otto שהיא רכשה, כבר הסיעה את המטען הראשון באמצעות משאית אוטונומית; דומינו'ס פיצה (Domino's Pizza) בוחנת אפשרויות למשלוח הפיצות באמצעות רחפנים; המפעלים מתמלאים ברובוטים חכמים; ארגונים מיישמים צ'טבוטים; בנקים דיגיטליים מלאים מתחילים להופיע; חברות ביטוח מתחילות להציע תכניות ביטוח מתוחכמות המבוססות על שימוש (Pay per Use), ועוד.

לסיכום השאלה הראשונה – רוב הארגונים נמצאים כיום בעידן הדיגיטלי השני וחלקם אף טרם מיצו את מלוא הפוטנציאל שלו. עליהם להמשיך ולהשקיע בשיפור מצבם הדיגיטלי. יחד עם זאת ובמקביל, עליהם לבחון כל העת את המודלים העסקיים החדשים שחודרים לשוק. עליהם להתחיל להתנסות ואף ליישם חלק מהטכנולוגיות של העידן הדיגיטלי השלישי.

התחושה שהארגון כבר דיגיטלי ולכן הטרנספורמציה הדיגיטלית אינה רלוונטית מבחינתו, היא תחושה מטעה ואף עלולה לסכן את הארגון בטווח הבינוני והרחוק.

בפעם הבאה – שאלה מספר שתיים: מה המשמעות של הדיגיטל בענף בו הארגון פועל?

לחלק א'

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים