ארצות הברית: ה-FCC ביטלה את תקנות ניטרליות הרשת

הרגולטור האמריקני החליט לבטל את ניטרליות הרשת, שהגבילה את כוחן של ספקיות שירותי האינטרנט להשפיע על מהירויות הטעינה של אתרים או יישומים ספציפיים ● הביטול, שייכנס לתוקפו בתוך שבועות, עורר תרעומת ומחאה נרחבת

ניטרליות הרשת: הרפובליקנים שחררו את השוק מ-"כבלי" הרגולציה - לפחוחת לשיטתה. צילום אילוסטרציה: BigStock

לאחר שבועות סוערים של מחלוקות ומחאה ביטלה בסוף השבוע ועדת התקשורת הפדרלית של ארצות הברית, ה-FCC, את חוקי ניטרליות הרשת. הדבר הושג בזכות הרוב הרפובליקני שיש בוועדה, שביטל את התקנות, שמקורן בעידן אובמה.

התקנות נכנסו לתוקף ב-2015 ואסרו על חברות הכבלים והטלקום לחסום או להאט כל אתר או אפליקציה. הן גם אסרו על ספקיות הפס הרחב להוציא לפועל עסקות מיוחדות שיקנו לאתרים או ליישומים מסוימים עדיפות על פני אחרים. מטרת התקנות הייתה פשוטה: לדאוג לאיזון ובקרה על קצבי החיבור, ההעלאה וההורדה באינטרנט.

אלא שימי אובמה חלפו עברו והנשיא הנוכחי, דונלד טראמפ, ואנשיו, כשהמשמעותי ביותר במקרה דנן הוא אג'יט פאי, ראש ה-FCC, מאמינים שהתקנות האלה מסרסות את התחרות החופשית בשוק ופועלים מאז חילופי הגברי בשלטון לביטולן. פאי, שהצביע נגד הכללים ב-2015, תיאר את התקנות ככאלה שהציבו את ספקיות הפס הרחב תחת הפיקוח המחמיר ביותר, שלדבריו הביא את הממשל האמריקני להיות גורם שמבצע "ניהול מיקרו של האינטרנט". הוא וחברות הפס הרחב טענו כי התקנות חונקות חדשנות והשקעות ברשתות פס רחב.

"מה הביא לפיתוח המדהים של האינטרנט? בוודאי שלא רגולציה ממשלתית כבדה", אמר פאי והוסיף כי "לא הייתה כל בעיה לפתור. האינטרנט לא היה שבור ב-2015, לא חיינו בדיסטופיה דיגיטלית. הגיע הזמן שנספק גישה מהירה, טובה וזולה יותר לאינטרנט לכל האמריקנים".

החלטת ה-FCC אמורה להיכנס לתוקף בשבועות הקרובים, לאחר בדיקה של משרד הניהול והתקציב של ארצות הברית.

יצוין כי לפני ההצבעה על ביטול תקנות ניטרליות הרשת פונה חדר הפגישות של ה-FCC לזמן קצר, לנוכח איום ביטחוני. במשדרים בתקשורת נצפו מאבטחים עם מה שנראה כמו כלבים המריחים פצצות. האירוע לא הוסבר באופן רשמי.

בביטול התקנות הקיימות ה-FCC הגדירה מחדש את דרישות הניטרליות בתביעה שספקיות האינטרנט האמריקניות – כגון קומקסט (Comcast), וריזון (Verizon) ו-AT&T – יחשפו בפני המשתמשים שלהן מה בדיוק הן עושות לתעבורת האינטרנט. המהלך מעביר את האכיפה על כך לוועדת הסחר הפדרלית, ה-FTC, שמטפלת בהפרות ולא מגדירה תקנות שמגבילות מבעוד מועד.

חברות הפס הרחב כבר הודיעו כי הן לא מתכוונות לחסום, להאט או לתעדף כל תעבורת אינטרנט כתוצאה מהביטול הנוכחי, בטענה שאין זה האינטרס שלהן לקומם את המשתמשים שלהן על ידי התעסקות עם תעבורת האינטרנט שלהן.

תרעומת על הביטול שמגיעה עד לבית המשפט

אקטיביסטים שפועלים בעד ניטרליות הרשת, לעומת זאת, ארגנו מחאות נרחבות נגד ההצבעה, ואמרו כי הביטול יעניק לחברות הפס הרחב אפשרות לקבוע את סדר העדיפויות שלהן באינטרנט ולתעדף גורם אחד על פני האחר.

קבוצות שעוסקות בנושאי צרכנות אמרו שגם הן מתכננות להמשיך בתביעה נגד החלטת ה-FCC ואף לקחת את העניין לבית המשפט. מספר פניות צרכניות בנושא כבר נמצאות בדיונים משפטיים.

דיונים משפטיים נוספים תלויים ועומדים בנושא. גורמים בפרקליטויות המדינה בוושינגטון ובמדינת ניו-יורק טענו שה-FCC זירזה את ההליך והתעלמה ממיליוני תגובות והערות של הציבור בנושא. הערות אלה, אגב, נמצאות גם הן במחלוקת, לאחר שכמה ביקורות לכאורה ציבוריות ותמימות נחשדו כמעשה הונאה, למשל בשל שימוש בשמות או כתובות מזויפות ואפילו שמות של אנשים מתים. בחלק אחר מתגובות הציבור התגלו כפילויות.

"שמעתי מחברות חדשניות חששות מכך שאנחנו עומדים בפני משטר 'אימא-מותר-לי', שבו ספקיות שירותי הפס הרחב הופכות לפוסק של מודלים עסקיים מקובלים באינטרנט", אמר חבר הפרלמנט הדמוקרטי מיניון קלייבורן, שהביע התנגדות חריפה להחלטה שהתקבלה בסוף השבוע. "כאשר חוקי ניטרליות הרשת הנוכחיים מ-2015 אובדים, אנחנו עשויים להישאר בלי סמכות אחת שיש לה את הכוח להגן על הצרכנים", ציין.

בהצהרה מטעמו הגדיר איגוד האינטרנט האמריקני, שמייצג עשרות חברות טכנולוגיה, את הביטול כ-"נטישת יותר מעשור של הסכמה רחבה, דו מפלגתית, על הכללים השולטים באינטרנט" וכצמצום שישאיר "הסתמכות" על כך שספקיות האינטרנט "יעמדו בהבטחות שלהן".

נזק היפותטי או פגיעה בחברות קטנות?

ענקיות טכנולוגיה – כמו נטפליקס (Netflix), גוגל (Google) ופייסבוק (Facebook) – מקדמות כבר מזמן תמיכה בהשארת כללי ניטרליות הרשת הקפדניים על כנם. חברות וארגונים רבים נקטו אפילו במחאת רשת ושינו את אתרי האינטרנט שלהם ב-12 ביולי, בכדי להעלות את המודעות לכוונת ה-FCC לערער, לטענתם, את תחום הטלקום ואת תעשיות הכבלים.

אלא שככל שתביעה זו גדלה, כך הלכה פעולתן של החברות בנושא והושתקה, ובמקומה הודגשו קולות של מתחרים קטנים יותר, כמו אתר Etsy, שטענו שחברות סטארט-אפ יאבדו באינטרנט המאפשר עסקות מיוחדות שמספקות "עדיפות בתעבורה" לחברה כזו או אחרת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים