כיצד ניתן לנצל רעיונות מהייצור ההמוני ליצירת עסקים עם נתונים?

בעידן הדיגיטליזציה הגלובלית של היום, ישנן דוגמאות רבות המעידות שטכנולוגיית המידע כן חשובה ● ההתפתחויות השונות מוכיחות כי ה-IT הפך (שוב) להיות מנוע עסקי אסטרטגי, והדבר מחולל שינוי באופן שבו חברות מציעות מוצרים ושירותים ללקוחותיהן כיום ● חלק א'

ד"ר וורנר ווגלס, סגן נשיא ו-CTO אמזון. צילום: רן בירן

מבחינה אסטרטגית, טכנולוגיית המידע (IT) לא חשובה. זו הייתה התזה הפרובוקטיבית שעוררה עניין רב משנת 2003 ב-Harvard Business Review על ידי מאמר שפרסם הפובליציסט האמריקני, ניקולס קאר.

באותו הזמן, חברות הוציאו למעלה ממחצית מההשקעה שלהם ב-IT ללא הבחנה, בעולם שבו הכלים נגישים באותה מידה לכל חברה, הם ממילא לא מציעים שום יתרון תחרותי – כך גרסה הטענה.

המחבר המליץ, שיש לנווט את ההשקעות לעבר משאבים בעלי רלוונטיות אסטרטגית במקום זאת. בשנים שלאחר מכן, חברות רבות הוציאו את פעילות ה-IT שלהן למיקור-חוץ, מכיוון שלא לא ראו בה עוד חלק מליבת העסק שלהן.

עידן חדש

כמעט 15 שנים מאוחר יותר, המצב השתנה. בעידן הדיגיטליזציה הגלובלית של היום, ישנן דוגמאות רבות המעידות שטכנולוגיית המידע כן חשובה. התפתחויות כמו המחשוב בענן, האינטרנט של דברים, הבינה המלאכותית ולמידת  המכונה מוכיחות, כי ה-IT הפך (שוב) להיות מנוע עסקי אסטרטגי. הדבר  מחולל שינוי באופן שבו חברות מציעות מוצרים ושירותים ללקוחותיהן כיום.

קחו לדוגמה את הייצור התעשייתי: בשלב יצירת האב-טיפוס, דגמים למוצרים בעלי מורכבות טכנולוגית כבר לא מיוצרים פיזית. המאפיינים שלהם ניתנים לבחינה באופן וירטואלי לחלוטין, ובכל מקום בעולם, באמצעות הדמיות. הסטארט-אפ הגרמני SimScale עושה שימוש במגמה זו. המייסדים שמו לב כי בחברות רבות, מעצבי המוצר עובדים במנותק מאוד משאר הייצור. לפלטפורמה של SimScale ניתן לגשת דרך כל דפדפן אינטרנט. באופן זה המעצבים הם חלק מהאקו-סיסטם, שבה הפונקציונליות של הדמיות, נתונים ואנשים חוברות יחדיו, ומאפשרות לפתח  מוצרים טובים יותר מהר יותר.

שירותים בעלי ערך מוסף ממלאים גם הם תפקיד בעל חשיבות גוברת עבור החברות והלקוחות גם יחד. לדוגמה, Kärcher, יצרנית טכנולוגיות הניקוי מנהלת את כל הצי שלה באמצעות פתרון הענן "Kärcher Fleet", שמעביר נתונים על ציוד הניקוי של החברה, כגון  על מצב התחזוקה והטעינה, מתי נעשה שימוש במכונות והיכן המכונות נמצאות. היתרון ללקוחות: משתמשים מורשים יכולים לצפות בנתונים אלה, וכך לנהל את המלאי שלהם באתרים שונים, מה שעושה את תהליכי התחזוקה ליעילים יותר.

גם Kärcher מפיקה מכך תועלות: באמצעות פיתוח שירות זה, החברה מקבלת תובנה מדויקת לגבי האופן שבו המכונות משמשות בפועל את לקוחותיה.

בזכות הידע הזה, Kärcher יכולה לייצר הכנסה חדשה בשורה העליונה בצורה של מודלים למנויים עבור פורטל הניתוח שלה.

יותר מאשר תמיכה בלבד

הדוגמאות הללו ממחישות שמטרת התוכנה כיום אינה רק תמיכה בתהליכים עסקיים, אלא שפתרונות תוכנה הפכו במידה רבה לאלמנט חיוני בתחומים עסקיים רבים. הדבר מתחיל בפלטפורמות משולבות שיכולות לנהל את כל הפעילויות, החל ממחקר שוק דרך הייצור ועד הלוגיסטיקה.

כיום, ה-IT הוא הבסיס של מודלים עסקיים דיגיטליים, ולכן יש בו תפקיד בעל ערך מוסף בפני עצמו. ניתן לראות זאת כאשר אנשי מכירות, לדוגמה, יוצרים אינטראקציה עם הלקוחות בחנויות מקוונות או באפליקציות ניידות. משווקים משתמשים ב-Big Data ובבינה מלאכותית כדי להבין טוב יותר את הצרכים העתידיים של הלקוחות שלהם.

Breuninger, רשת חנויות הכלבו לאופנה הגרמנית, המסורתית, הכירה בכך, והיא מסתמכת על פלטפורמת מסחר אלקטרוני בפיתוח עצמי ב-AWS Cloud.

Breuninger משתמשת בתבניות מודרניות לפיתוח תוכנה כגון SCS (ר"ת Self-Contained Systems), כך שתוכל להאיץ את קצב פיתוח התוכנה שלה על ידי צוותים גמישים ואוטונומיים ולנסות במהירות תכונות חדשות. כל צוות פועל על פי העיקרון של "אתם בונים את זה, אתם מריצים את זה".  לכן הצוותים עצמם אחראים לפעולתה של התוכנה ב-Production. היתרון בגישה זו הוא כי כבר בשלב תכנון היישומים החדשים יש התמקדות בהיבטים התפעוליים.

הכותב הינו ה-CTO של אמזון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים