ה-Apple Watch יכול לזהות חריגות בקצב הלב בדיוק של 97%

מחקר חדש מצא כי השעון החכם של חברת אפל מצליח לזהות כמעט בכל המקרים פרפור פרוזדורים (AFib) - תופעה שאחראית לאחד מכל 5 התקפי לב ● האבחון המדויק להפליא יאפשר לטפל בהפרעה בקצב הלב ואולי אף לצמצם את מספר ההתקפים

תורם לבריאות. Apple Watch. צילום: הארדיאן, BigStock

מתוצאותיו של מחקר חדש שפורסמו לאחרונה עולה כי החיישנים המובנים ב-Apple Watch יכולים לזהות קצב לב חריג ב-97 אחוזי דיוק.

ממצאי המחקר – מיזם משותף של חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה ואוניברסיטת סן פרנסיסקו וצוות מפתחי אפליקציית ניטור הלב, קרדיוגרם (Cardiogram) – פורסמו במגזין הרפואי JAMA Cardiology אתמול (ד'). המחקר מאשר את התוצאות של מחקר קודם, שפורסמו בנובמבר 2017.

השעון המתקדם של חברת אפל (Apple) מציע כמובן חבילה סטנדרטית של תכונות שמשמשות לניהול כושר, ושאר תכונות יעילות לנוחות המשתמש, אבל בשנים האחרונות פורסמו מספר סיפורים שהדגימו יכולות אחרות של המוצר הלביש של אפל, שלמעשה מציע גם אפשרויות שיכולות ממש להציל חיים – באוקטובר האחרון, למשל, התריע ה-Apple Watch (באמצעות אפליקציית iOS נלווית המכונה HeartWatch) בפני אדם בשם ג'יימס גרין על כך שקצב הלב שלו אינו תקין, מה שהביא את גרין להגיע לבית החולים, שם התגלה כי עבר תסחיף ריאתי, מצב חמור שעלול להיות קטלני אם אינו מטופל בזמן אמת.

כאמור, יכולות השעון של אפל מרשימות במיוחד גם לצרכים רפואיים – המחקר האחרון גילה כי חיישן קצב הלב של ה-Apple Watch – כאשר משתמשים בו בשילוב עם כלי למידת מכונה – מצליח לזהות באופן מרשים הפרעות בקצב הלב, אבל מתברר כי בעבר פורסם כבר כי שימוש בשעון בצוותא עם אלגוריתם בינה מלאכותית המכונה DeepHeart, יכול גם לזהות את תחילת התפתחותה של מחלת הסוכרת.

באשר ליכולת של ה-Apple Watch לזהות הפרעה בקצב הלב, המחקר המסוים שעליו נכתב ב-JAMA Cardiology היה נרחב ביותר, הוא כלל 9,750 משתמשי היישום Cardiogram וסקר 139 מיליון מדידות קצב לב. ראוי לציין כי הנבדקים במחקר היו בעלי נטייה לדופק לא סדיר עוד בטרם השתתפותם בו.

AFib – מסוכנת ללא איתור מוקדם

פרפור עליות או פרפור פרוזדורים (AFib) היא מחלה שכיחה יחסית, שבה מדורי הלב העליונים (הפרוזדורים) פועמים במהירות ובצורה בלתי מבוקרת, המשפיעה על זרימת הדם בלב ויוצרות דופק לא סדיר. לעתים התופעה מלווה בתחושה של דפיקות בחזה. ללא זיהוי וטיפול עלול ה-AFib להחמיר ולהביא להתקף לב. למעשה, אחד מכל חמישה התקפי לב נגרם כתוצאה מפרפור פרוזדורים.

המגזין Modern Healthcare טוען כי המחקר מוכיח ששעונים חכמים יכולים לסייע באיתור התופעה, שיכולה בקלות להיות לא מזוהה בלי המכשור. המdזין מציין כי מכיוון ששעונים חכמים הם בלתי פולשניים, זולים יחסית, ופופולריים יותר ויותר, הם מתאימים במיוחד למשימה החשובה.

יצוין כי השעון והאלגוריתם היו מדויקים ביותר כאשר נעשה בהם שימוש בחולים שטופלו באופן פעיל לצורך הסדרת קצב הלב, אך פחות מדויקים באנשים עם היסטוריה של פרפור פרוזדורים.

מעוניינים להשתתף בניסוי?

בשנים האחרונות מתעניינת אפל יותר ויותר במגזר הבריאות. ענקית הטכנולוגיה מקופרטינו השיקה לאחרונה מחקר משלה שמטרתו להציג את יכולות המכשור הלביש המוביל שלה לזהות AFib.

המחקר של אפל, שנקרא Apple Study Heart, ושנערך בשיתוף עם חוקרים באוניברסיטת סטנפורד, החל רשמית בנובמבר האחרון. במסגרתו משתתפים רשומים שהשעונים שלהם יזהו קצב לב לא נורמלי יקבלו פנייה מהחוקרים, ואלו יבקשו מהם ללבוש צג ePath לבדיקה נוספת של בריאות הלב.

המחקר Apple Heart Study פתוח לכל בעל Apple Watch שרוצה לקחת בו חלק. משתמשים המעוניינים יכולים להירשם על ידי הורדה והתקנה של היישום Apple Heart Study ולעקוב אחרי ההנחיות שמפורסמות בקישור.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים