מדוע נמחקה ההנחיה "אל תהיו מרושעים" מקוד ההתנהלות של גוגל?

העלמת המשפט don't be evil מסעיפי התנהלות החברה הקדימה את פרסומו של תחקיר "60 דקות" של CBS אודות "כוחה של גוגל", ששודר אמש ● מניית החברה צנחה גם היא לקראת פרסום התחקיר

Don't be evil. כבר לא מוטו של גוגל. אילוסטרציה: BigStock

במשך כמה שנים הייתה ההנחיה "אל תהיו מרושעים" (don't be evil) חלק בלתי נפרד מנהלי ההתנהגות של חברת גוגל (Google). מאז שצורפה ההנחיה לתקנון הפנימי של הענקית ממאונטיין וויו בשנת 2000, הושרשו הדברים ברוח החברה ונחשבו לחלק מהקוד אתי שלה. אז מה אירע בתחילת אפריל השנה שגרם למחיקת המשפט מהתקנון?

לאורך ההיסטוריה גרמה שיטת ההפעלה של גוגל לרבים לחקור את הביטוי ולבחון את האותנטיות של החברה בנוגע לו, ובין השאר נחשפנו עד היום לפרסומים ודיווחים אודות התנהלות פנימית בחברה, שעלולה הייתה להצביע לעיתים על חוסר הוגנות או על תנאים פחות קסומים מאלו שנקשרו בשם החברה ובעבודה במשרדיה היפים והמפנקים.

כאשר עברה גוגל רי-ארגון תחת החברה האם אלפבית (Alphabet) היא מתגה את המוטו שלה ל"עשו את הדבר הנכון" (Do the right thing), אבל הקונספט של עשיית טוב, או יותר נכון הימנעות מעשיית רע, נישאר על תקן הנחייתה התנהגות של גוגל לעובדיה, וכך היה עד שלפני מספר שבועות נמחקה ההוראה האתית don't be evil בשקט מהתקנון.

לא ידוע במדויק מתי התבצע השינוי, שהתגלה על ידי Gizmodo, אבל הוא אירע מתי שהוא בין סוף אפריל לתחילת מאי השנה, וזוהה על ידי השוואת הדף הנוכחי של קוד ההתנהגות (Code of Conduct) של הענקית עם גרסאות ישנות יותר, שנשמרו על ידי Wayback Machine – ארכיון דיגיטלי עצום של ה-World Wide Web, אשר נוצר על ידי ארכיון האינטרנט (Internet Archive), ארגון אמריקני ללא מטרות רווח הממוקם בסן פרנסיסקו שבקליפורניה.

כוחו של התחקיר "כוחה של גוגל"

לפי החשדות, הסיבה למחיקה היא תחקיר תקשורתי שעלול היה, לפי הסברות, להציג את גוגל באור לא ממש חיובי, שלא לומר כמי שנוהגת ברשעות – התחקיר, חלק מהתכנית "שישים דקות", שנערך ושודר על ידי CBS אתמול (א'), עסק ב"כוחה של גוגל" (The Power of Google). בין השאר כלל ניסיון להסביר כיצד הפכה גוגל לחברה השווה כ-750 מיליארדי דולרים כיום. הוצגו בו ראיונות עם מבקריה ההתנהלות הענקית ועם ראש ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי (European Union), מרגרט וסטאגר.

בתחקיר הציג עו"ד גארי ריבוק עמדה כנגד הרגולציה הדלה מטעם השלטונות בנוגע לריכוזיות היתר של הענקית, וכן אמר כי "גוגל היא מונופול. למעשה הם מונופול בכמה שווקים. הם מונופול בחיפוש. הם מונופול בפרסום בחיפוש". לדבריו, גוגל שולטת בגישה לאינטרנט ומהווה את שומר הסף שלו. ואכן, לפי הסטטיסטיקה, בשנה החולפת סיפקה גוגל את המענה ל-90 אחוזים מכלל השאילתות באינטרנט.

לפי המרואיין, ג'ונתן טאפליין, מומחה מדיה דיגיטלית ומנהל לשעבר של מעבדת החדשנות באוניברסיטת דרום קליפורניה, פשוט אין לגוגל תחרות. למנוע בינג (Bing), לדוגמה, יש רק 2 אחוזים מנפח החיפושים ברשת. לדבריו, החוזק של גוגל והשליטה שלה ביותר מ-60% משוק הפרסום באינטרנט מקורו בדטה של המשתמשים הנמצא בידיה ובידע שלה עלינו, הגולשים.

ריבוק הסביר כי אנשים מגלים למנוע החיפוש של גוגל דברים ש"לא יגלו אפילו לנשותיהם" וציין כי "זו טכנולוגיה חזקה מאוד ועם זאת מאוד אינטימית. וזה נותן לחברה ששולטת בה מידה של שליטה על כל החברה שלנו".

ראש ההגבלים העסקיים האירופיים, וסטאגר, סיפרה כי הצוות שלה עבר על 1.7 מיליארד שאילתות חיפוש בגוגל ומצא שהענקית מטפלת בתכני החיפוש הסודיים שלה – או באלגוריתמים – בכדי לקדם את המוצרים והשירותים שלה ולשלוח את המתחרים שלה לתהום הנשייה. וסטאגר אמרה ל-CBS כי גוגל מורידה או מעלה במכוון גורמים בתוצאות החיפוש בהתאם לרצונה, ובכך מחסלת למעשה את מתחריה.

על אף שהלכה למעשה לא מדובר בחשיפות חדשות, לתחקיר ולחששות ממנו ומהשלכותיו הייתה גם ההשפעה על מחיר המניה של החברה, שצנח עוד בטרם עלה "כוחה של גוגל" לשידור, ויש מי שסבורים כי גם מחיקת ההנחיה "אל תהיו מרושעים" היא פועל יוצא מההכנה של גוגל לקראת פרסום התחקיר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים