אובר הצליחה – קיבלה רישיון להמשיך לפעול בלונדון

השופטת הפכה את החלטת הרשות התחבורה של לונדון והשיבה לענקית שיתופי הנסיעות את הזכות לפעול בבירת אנגליה לפחות למשך 15 החודשים הבאים - אם אכן תצליח להוכיח שהמדיניות שלה והתנהלותה מול הלקוחות והממשל השתנו מהקצה אל הקצה

אובר. צילום אילוסטרציה: BigStock

בית המשפט לערעורים של וסטמינסטר נעתר אתמול (ג') לערעורה של חברת אובר (Uber) על ההחלטה שלא לחדש את רישיונה בלונדון בממלכה המאוחדת, שעליה הכריזה רשות התחבורה של לונדון, ה-TfL (ר"ת Transport for London) – גוף האחראי על הרכבות התחתיות, האוטובוסים והמוניות בעיר – בחודש ספטמבר 2017.

אובר עתרה בבקשה לרישיון זמני, שיאפשר לה להוכיח שעברה רפורמה ושכעת היא כשירה לפעול בלונדון. למרות שהעתירה ביקשה הארכה ל-18 חודשים, השופטת אמה ארבות'ון, קבעה בפסיקתה כי אובר עכשיו נראית "כשירה וראויה", אך התירה חידוש רישיון לתקופה מוגבלת של 15 חודשים בלבד, השונה לחלוטין מהרישיון המקורי שקיבלה החברה, שעמד על 5 שנים.

ראש עיריית לונדון, סאדיק קאן, שתמך בהחלטה הראשונית לבטל את רישיון אובר, הדגיש בטוויט שפרסם כי "אובר הועמדה לניסיון – הרישיון שלהם ל-15 חודשים כולל סט של תנאים ברורים שה-TfL תבצע מעקב ואכיפה יסודיים שלהם".

בלי Greyball ובלי קלאניק

הסיבות לכוונתה של ה-TfL לסלק את אובר מעיר הבירה הסואנת – שלדברי אובר, 3.6 מיליון נוסעים משתמשים באופן קבוע באפליקציה שלה ברחביה, ושהיא מפעילה בה 45 אלף נהגים – היו חששות לגבי בטיחות הציבור וביטחון בכלל. הגוף הרגולטורי הזכיר את כשלי החברה בגישתה לדיווח לרשויות אודות עבירות פליליות חמורות, וכן תלה את האשם לפסילה באופן שבו ביצעה אובר, או יותר נכון לא ביצעה, בדיקות פליליות ובדיקות רקע על נהגיה, כמו גם את הדרך הלא הוגנת שבה התקבלו האישורים הרפואיים לכשירות הנהגים. החששות של TfL כללו גם את נושא השימוש בתוכנה בשם Greyball, שסייעה לנהגי החברה לכאורה, להתחמק מאנשי אכיפת החוק. למעשה, הרשות מנתה את הסיבות השונות לפסילת הרישיון במסמך בן 21 עמודים שהגישה לבית המשפט.

במהלך הדיון, נראה כי הטקטיקה של אובר התבססה על חזרה עקבית של הנרטיב כי עידן הניהול הבעייתי של המנכ"ל הקודם שלה, טראוויס קלאניק, הסתיים וכי המנכ"ל החדש והחביב שלה, דרה קוסרשאהי, עיצב חברה חדשה ואחראית, השונה לחלוטין מזו שפעלה בעיר עד החלטת הרשות. טום אלביג', האמון מטעם אובר על הניהול בלונדון – אשר החליף את הבוס הקודם, ג'ו ברטרם, ימים ספורים לאחר שה-TfL בישרה על הפסקת הפעילות המתוכננת – הודה בבירור כי הגיע לאובר שרישיונה ייפסל, אבל הדגיש שכוונתו לאובר הקודמת, ולא לזו הנוכחית.

השינויים באובר מתבטאים בדרכים שונות, ואף מפורטים בהנחות היסוד של מדיניות ניהול החברה. אובר חנכה מוקד תמיכה חדש שיסייע ללקוחותיה 24 שעות ביממה; היא קיבלה סופסוף את התנאי שנהגיה צריכים לעבור מבחן בשפה האנגלית; היא התייחבה לדווח על תקריות ומקרי פלילים למשטרה; וכמובן, הפסיקה להשתמש ב-Greyball הנודע לשמצה.

כל התיקונים הללו לא שינו את עמדת ה-TfL עד כה. הגוף הממשלתי טען, באמצעות עורך דינו, מרטין צ'מברליין, כי חברה שעסקה בסוג של "תחבולנות" (chicanery) בלתי נסלחת ושהיא כבר לא יכולה להשתנות. לטענתה הרשות – אובר תמיד תהיה אובר.

אבל השופטת חשבה אחרת והעניקה לאובר למעשה סוג של חידוש רישיון על תנאי. אם החברה תיכשל ליישם את השינויים כראוי, TfL תעניש אותה, ותשלול את רישיונה שוב, כשבפעם הבאה סיכויה לחזור ללונדון יהיו מועטים.

התוצאה הסבירה של ההחלטה של בית המשפט היא למעשה מצור רגולטורי משמעותי על פעילותה של חברת שיתופי הנסיעות לשנים שיבואו. עכשיו רק נותר לראות אם אובר תעמוד בגאון תחת אור הזרקורים של השלטונות הבריטיים – אם לאו.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים