דיווח: גוגל ממשיכה לגבש את תכנית מנוע החיפוש המצונזר לסין

מה מכינה הענקית ממאונטיין וויו לאזרחים במדינה האסיאתית העצומה, ואילו פשרות היא עומדת לעשות על גבם בכדי להיכנס לרפובליקה העממית של סין ולכבוש את השוק הענק והרווחי שלה?

לא כל אפליקציה מותרת בה. סין. צילום אילוסטרציה: BigStock

גוגל רוצה לשוב לסין. החדשות אודות תכניותיה של ענקית החיפוש נפוצו כבר בתחילת אוגוסט האחרון, וכעת מצטברים עוד פרטים, מטרידים למדי, בנוגע למנוע החיפוש שהחברה בונה, לכאורה, במיוחד בעבור השוק הסיני.

כפי שדווח על ידי The Intercept בסוף השבוע האחרון, "מנוע החיפוש, ששם הקוד שלו הוא שפירית (Dragonfly), תוכנן בעבור מכשירי אנדרואיד, ויסיר תוכן שמוגדר כרגיש על ידי המפלגה הקומוניסטית השולטת בסין, כגון מידע על מתנגדים פוליטיים, על חופש הדיבור, דמוקרטיה, זכויות אדם, ומחאות למען השלום".

לפי הדיווחים, מונחים כמו "זכויות אדם", "פרס נובל" ו"מחאת סטודנטים" נוספו כולם לרשימת הצנזורה שהענקית ממאונטיין וויו קיבלה מממשלת סין.

חברת הטכנולוגיה האמריקנית חדלה מלפעול בסין לפני כשמונה שנים, בגלל צנזורה ודרישות המדינה להתנהלות מגבילה במיוחד. כעת מסתמן שהיא מתכוונת לשוב לסין, כשהסיבות למה שנתפש ככניעה של גוגל לדרקוניות הממשל הן, ללא ספק, רצונה להיכנס שוב לשוק העצום, שבו ניתן לספק ולמכור שירותים לכ-1.7 מיליארד בני אדם.

נתונים החיפוש יקושרו לאדם ספציפי ו… לממשל

על פי הדיווח האחרון של The Intercept, שמבוסס על מקורות יודעי דבר, האב טיפוס של "שפירית" נבנה כך שיעבוד בדומה לשירותים מקוונים רבים בסין, עם אפליקציית אנדרואיד שקושרת את פעילות החיפוש למספר הטלפון. משמע – לאדם המחפש. הממשלה הסינית התעקשה כבר בעבר ששירותים כמו WeChat ו-Weibo יקשרו תעודות זהות או מספרי טלפון לחשבונות שלהם, תוך כדי ניסיון לוודא כי חברות הסלולר הגדולות מוכרות כרטיסי SIM ללקוחות תחת שמותיהם האמיתיים. ארגון Human Rights Watch מציין כי אם יתווסף גם קישור בין פעילות החיפוש לאדם המחפש, הדבר עלול להקשות על האזרחים להימנע ממעקב ממשלתי.

יש לזכור כי בסין יש כבר מערכת זכויות חברתית, המדרגת אזרחים ומענישה אותם בגין התנהגות שנחשבת בלתי הולמת, כמו למשל נהיגה גרועה או רכישת משחקי וידאו רבים מדי, כך על פי ה-Business Insider.

לפי ה-The Intercept, אין מדובר רק בספקולציות. גוגל מתכוונת לפעול כמיזם משותף עם חברה בסין, ולארח את הנתונים שלה על השרתים במדינה, מה שמוביל לדאגה שהדטה שתצבור עלול להיות זמין לגמרי לרשויות.

אם כן, מנוע החיפוש המצונזר של גוגל עלול להוות לא רק אמצעי מוגבל לצריכת מידע, אלא גם כלי שיספק לממשל מידע מרוכז אודות נושאי העניין של "הנתינים" כיוון שגוגל עומדת לאפשר, לפי המסתמן, שהיסטוריית החיפוש הספציפית של כל משתמש תהיה בנגישות הממשלה.

גוגל: "לא קרובים להשיק מוצר חיפוש בסין"

גוגל לא מעוניינת לדבר ולשתף את העולם בכל הקשור במה שהיא עושה ומתכננת להפעיל בסין.

לפי הדיווח ב-The Intercept, גוגל מיאנה עד כה להתייחס בפומבי לחששות בנוגע לתכניות הצנזורה הסינית ולא שיתפה פעולה עם בבקשה להגיב על הסיפור. בנוסף, הענקית גם סירבה לשתף פעולה עם ארגוני זכויות אדם בעניין מנוע החיפוש, התעלמה משאלות הכתבים ודחתה את בקשת הסנטורים האמריקנים להתייצב לעדות בנוגע לעניין זה, כמו גם בעניין יחסה לתכנים כוזבים על הפלטפורמות שלה.

דובר גוגל אמר ל-Fox News כי: "השקענו במשך שנים רבות בסיוע למשתמשים הסינים, החל בפיתוח אנדרואיד, דרך אפליקציות לנייד, כגון Google Translate ו-Files Go וכלים למפתחים שלנו. אבל העבודה שלנו על החיפוש היא רק בשלבי חקירה, ואנחנו לא קרובים להשיק מוצר חיפוש בסין".

כדאי לזכור שבאחרונה נחשף כי גוגל הסירה את האמרה "אל תהיו מרושעים" (don't be evil) מקוד ההתנהגות שלה. לא ידוע במדויק מתי התבצע השינוי, שהתגלה על ידי Gizmodo, אבל הוא אירע מתי שהוא בין סוף אפריל לתחילת מאי השנה, וזוהה על ידי השוואת הדף הנוכחי של קוד ההתנהגות (Code of Conduct) של הענקית עם גרסאות ישנות יותר. גוגל לא מסרה הסבר למחיקה, שהגיעה למעשה קצת לפני הבשורה על השיבה המתוכננת לסין.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים