"על קהילת ההיי-טק להירתם למאמץ – ולמצוא פתרונות לתחום התחבורה"

ויקטור אררה, יועץ מחשוב לתחבורה ולשעבר מנמ"ר עיריית תל אביב-יפו, טוען שאומת הסטארט-אפ יכולה לסייע בפתרון המצב העגום של התחבורה הציבורית, ומציע כמה פתרונות

ויקטור אררה, יועץ בכיר לתחבורה חכמה.

"קהילת ההיי-טק צריכה להוביל את המאמץ להצעיד את תחום התחבורה בישראל קדימה, ולספק פתרונות חדשניים, שיצמצמו את הפקקים וישפרו את התחבורה הציבוריות. כרגע אנחנו בסטטוס של מדינה עומדת, ובהובלת קהילת ההיי-טק אנחנו צריכים לעבור לסטטוס של מדינה נעה", כך אמר ויקטור אררה, יועץ מחשוב לתחבורה, שכיהן כמנמ"ר עיריית תל אביב-יפו. הוא קרא לרשות החדשנות, כמו גם לקרנות הון-סיכון ולחברות פרטיות, להקצות מסלולים ייעודיים למימון של פיתוח פתרונות טכנולוגיים בתחום.

אררה אמר את הדברים בתגובה לדו"ח העגום שפרסם לפני ימים אחדים מבקר המדינה על מצב התחבורה בישראל ועורר תהודה רבה. הדו"ח הצביע על המצב החמור של התחבורה הציבורית – תכנון לקוי, תדירות בעייתית של האוטובוסים והרכבות, איחורים וכדומה. אררה הביע ביקורת על כך שהמבקר לא כלל בדו"ח התייחסות למערכות המידע ולטכנולוגיה, ולאופציה שאומת הסטארט-אפ יכולה לסייע בתיקון המצב.

"אין מצב שנמתין לשנות ה-2030 וה-2040 כדי להיווכח שהמצב חמור יותר מזה של היום. זה לא מתאים למדינת ישראל, אומת החדשנות", אמר. "ההיי-טק מסוגל להוריד חסמים שיאפשרו לתחבורה הציבורית בישראל להיות יותר יעילה וזמינה, וצריך לעשות את זה היום".

הוא הציע כמה דוגמאות לפתרונות כאלה: "למה נוסעים צריכים לטעון מראש, לפני הנסיעה, את כרטיס הרב-קו שלהם? מדוע שלא נאפשר להם לטעון חד פעמית או לפי נסיעה, בדיוק כמו שעושים בחנייה סלולרית, שם משלמים לפי זמן החנייה נטו? אפשר להשתמש בטכנולוגיית ה-ABT (ר"ת Account Based Ticketing), שמאפשרת כרטוס חכם בתחבורה הציבורית ושניתן ליישמה בטווח המידי, עם כרטיסי הרב-קו הקיימים. לא צריך בשביל זה שינויי חומרה ותוכנה באוטובוסים או ברכבות, וזה ללא עלות נוספת".

פתרון נוסף שהוא מציע הוא לשדרג את Waze, "כך שיציג, עוד בטרם היציאה מהבית, לא רק את מסלול הנסיעה ברכב פרטי אלא גם חלופות אחרות – בציון הזמן והעלות בכל חלופה, עם אפשרות להזמין מקום (On Demand) בחלופה הנבחרת".

"גם כאן צריך לחשוב מחוץ לקופסה"

"יש להסיק מסקנות מתבקשות, גם אם הן מחוץ לקופסה", אמר אררה. "למשל, לאפשר ל-'רכבים שיתופיים', עם נהג ולפחות שני נוסעים, להשתמש בנתיבי התחבורה הציבורית, כדי להוריד את הנתון שלפיו 80% משתמשים ברכב הפרטי שלהם".

עוד הוא ציין את החשיבות של השילוביות בתחבורה, כדי למנוע או לפחות לצמצם איחורים וחוסר תיאום בין אמצעי התחבורה השונים. כמו כן, הוא מציע לפתוח את מאגרי המידע של התחבורה הציבורית, שקיימים במשרד התחבורה, לקהל הרחב. "הם לא פתוחים ונגישים לקהל החוקרים והיזמים, ויש כאן בעיה ניהולית ותפעולית לא פחות חמורה מהבעיה התשתיתית.

לסיכום אמר אררה כי "דו"ח מבקר המדינה לא צריך להפתיע את מי שמכיר את המציאות העגומה של התחבורה הציבורית בישראל. עוד ב-2015, במסגרת פנל שערכנו בכנס של אנשים ומחשבים, דיבר עוזי יצחקי, אז מנכ"ל משרד התחבורה, על המצב החמור של התחבורה הציבורית בישראל. המצב כיום חמור יותר ממה שהיה אז ומחייב, מלבד השקעות ארוכות טווח בתשתיות, חשיבה מחוץ לקופסה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים