עתירה: להורות למשרד הביטחון לבטל את רישיון הייצוא של NSO

לפי אמנסטי, תוכנת פגסוס, שפיתחה חברת הסייבר הישראלית, פוגעת בזכויות אדם ומכתימה את שמה של ישראל כאומת הסטארט-אפ ● ב-NSO מגיבים: "תביעה חסרת בסיס שמוגשת על ידי ארגון אנטי ציוני"

NSO

עשרות ישראלים, בהם פעילים ופעילות בסניף המקומי של ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל, יגישו מחר (ג') עתירה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, על מנת שיורה למשרד הביטחון לבטל את רישיון הייצוא הביטחוני של NSO. העותרים טוענים כי "במוצרי הסייבר של החברה נעשה שימוש לשורה של מתקפות מצמררות על מגיני זכויות אדם ברחבי העולם". ב-NSO מתנגדים וטוענים שאמנסטי הוא ארגון אנטי ציוני שלובש כסות של ארגון לזכויות אדם.

שמן של חברת הסייבר הישראלית והתוכנה שפיתחה, פגסוס, נקשר לכאורה בכמה וכמה פרשיות מעוררות מחלוקת, בהן רציחתו של העיתונאי הסעודי מבקר הממלכה ג'מאל חאשוקג'י. על פי הנטען, ולא הוכח, לפחות לא עד כה, החברה סיפקה לשלטונות הסעודיים את התוכנה והם עקבו אחריו באמצעותה, עד לרציחתו בשגרירות הסעודית באיסטנבול.

באמנסטי אומרים שחוקרים בתחום הסייבר תיעדו שימוש בפגסוס גם נגד עיתונאים וחברי פרלמנט במקסיקו, הפעילים הסעודים עומר עבדול עזיז, יחיא עסירי ור'אנם אל מסאריר, פעיל זכויות האדם אחמד מנסור ואף איש צוות שלהם.

העתירה מוגשת לאחר שעל פי אמנסטי, עו"ד איתי מק פנה מטעם הארגון מספר פעמים לאגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני במשרד הביטחון ולא זכה לתגובה כלל, או שזכה לתגובות "מעורפלות ובלתי מספקות", כמו פגיעה ביחסי החוץ של ישראל. לטענת מנכ"לית אמנסטי אינטרנשיונל ישראל, מולי מלקאר, "העתירה לבית המשפט מוגשת בהיעדר כל ברירה אחרת, לאחר שמשרד הביטחון מסרב לעשות את עבודתו ולטפל בקבוצת NSO בצורה הראויה".

"העדויות והראיות לא מותירות מקום לספק: הפיקוח על NSO ומוצריה אינו מספיק כדי למנוע ניצול לרעה של מוצריה על ידי גורמים המפירים זכויות אדם באופן חמור ועל ידי משטרים שתוקפים את אזרחיהם", אמרה לסטר. "בניגוד לתדמית שאנשיה מנסים לשווק, לא מדובר בגיבורי ישראל או בבאטמן הציוני, אלא במיליארדרים שמוכרים נשק מסוכן למרבה במחיר ללא פיקוח, ללא גבולות וללא שיקולים מוסריים. על בית המשפט לחזק את משרד הביטחון ולהציב גבולות ברורים לקבוצת NSO, שיצאה משליטה ומהווה סכנה ממשית בתחום הסייבר – הן לפעילי זכויות אדם והן למוניטין של אומת הסטארט-אפ הישראלית בעולם".

"סימון מטרות על פעילי זכויות אדם – נגד החוק הבינלאומי"

העתירה הוגשה בשיתוף תנועת אמנסטי העולמית, כחלק מפרויקט משותף עם הקליניקה המשפטית שבמכון לזכויות אדם ולצדק עולמי על שם ברנשטיין בבית הספר למשפטים באוניברסיטת ניו-יורק. מנהלת המכון, מרגרט סאטרת'ווייט, אמרה כי "סימון מטרות על גבם של מגיני זכויות אדם בשל עבודתם והשימוש בכלי מעקב דיגיטליים פולשניים אינם מותרים תחת החוק הבינלאומי. בלי מגבלות חוקיות חזקות יותר, תעשיית תוכנות הריגול מאפשרת לממשלות לרמוס את הזכויות לפרטיות, לחופש ולחופש הביטוי. ממשלת ישראל חייבת לבטל את רישיון הייצוא הביטחוני של קבוצת NSO ולעצור את האופן שבו היא מרוויחה מדיכוי בחסות ממשלות".

באמנסטי טוענים ש-NSO לא סיפקה הוכחות לטענתה שהיא מסייעת לממשלות להילחם בטרור ובפשע, כמו גם להכחשתה את השימוש בפגסוס נגד פעילי זכויות אדם. כמו כן, ציינו בארגון, "החברה לא מפרסמת פרטים על תהליך הבדיקה שלה, למעט התייחסויות מעורפלות לגבי קיומה של ועדת אתיקה פנימית. לפיכך, עד כה, לא ברור אילו שיקולים נלקחים בחשבון טרם מכירת מוצרים פולשניים מעצם קיומם, כגון פגסוס".

"אנטי ציונות שמתחבאת מאחורי הצהרות ציניות של הגנה על זכויות אדם"

מ-NSO נמסר בתגובה כי "מדובר בתביעה חסרת בסיס שכל טענותיה מבוססות על השערות בלבד של ארגון אנטי ציוני בעל אג׳נדה פוליטית מובהקת נגד מדינת ישראל, אשר מתחבא מאחורי הצהרות ציניות של הגנה על זכויות אדם".

לדברי החברה, "NSO פועלת אך ורק על פי חוק ועל פי כללי אתיקה ברורים, שנועדו למנוע ניצול לרעה של הטכנולוגיה. מוצרי החברה נמכרים אך ורק לגופי ממשל מוסמכים למטרות של חקירה ומניעה של פשע וטרור, על פי הגדרות ברורות. בעידן שבו טרוריסטים ופושעים מתחבאים מאחורי טכנולוגיות מתוחכמות, הטכנולוגיה שלנו סייעה ומסייעת בהצלת חייהם של אלפי אנשים בכל העולם ובשמירה על זכויותיהם מפני סוחרי אדם, ארגוני פשיעה וארגוני טרור".

טרם נמסרה תגובת משרד הביטחון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים