שבדיה הודיעה שתפתח מחדש את תיק האונס נגד ג'וליאן אסאנג'

אחרי ששגרירות אקוודור בלונדון סיימה את תקופת המקלט המדיני שהעניקה לחושף השחיתויות ומייסד וויקיליקס הוא נעצר על ידי הרשויות בממלכה המאוחדת, וטרם הוחלט כיצד תפעל בריטניה לגביו ● כעת עולה שוב על הפרק האפשרות להסגרתו לידי השבדים ולא לאמריקנים

ג'וליאן אסאנג', מייסד ויקיליקס. צילום: Cropbot, ויקיפדיה

ג'וליאן אסאנג', חושף השחיתויות ומייסד וויקיליקס, נמצא כעת בבריטניה ומספק למדינה לבטים לא פשוטים בנוגע לדרך ההתנהלות עימו – בארה"ב הוא נחשב כפושע מבוקש, ואולי אף כמי שיעמוד לדין על בגידה במולדת, כשהרשאה במעל עלולה אפילו לחרוץ לו דין מוות. מנגד, בעבר גם עמדה כנגדו בקשת הסגרה מטעם שבדיה, שם נחקרה מוערבותו במקרה אונס.

במאי 2017 הודיעו השבדים כי הם מסיימים את החקירה בנדון, מסירים את ההאשמות כנגד אסאנג' ושביטלו את בקשתם מהבריטים למסור אותו לידיהם, אבל אתמול (א') בישרו כי הם שבים ופותחים את החקירה המסוימת ולכן אסאנג' שוב מבוקש על ידם.

"תינתן לג'וליאן הזדמנות לנקות את שמו"

העורך הראשי של אתר וויקיליקס הגיב לדבר פתיחת המקרה המחודשת וההחלטה השבדית בנוגע לתיק האונס נגד אסאנג ואמר כי "תינתן לג'וליאן הזדמנות לנקות את שמו".

לפי סוכנות הידיעות AP, כריסטין הרפנסון, שהחליף את אסנאג' במשרת העורך בספטמבר אשתקד, אמר בהצהרה רשמית מטעם האתר כי התובעת השבדית, אווה-מארי פרסון, הייתה נתונה תחת "לחץ פוליטי אינטנסיבי" לפתוח מחדש את התיק. הוא גם טען כי המקרה "טופל באופן קלוקל" מלכתחילה.

פרסון הכריזה על ההחלטה השבדית חודש לאחר שאסאנג' נעצר על ידי רשויות אכיפת החוק הבריטיים ונלקח משגרירות אקוודור בלונדון, לאחר שנשיא אקוודור, לני מורנו, החליט לסיים את האפשרות לספק לו מקלט מפני רודפיו. עורך הדין השבדי של אסאנג', פר אי. סמואלסן, אמר כי לקוחו חף מפשע והוא אינו מבין את הנמקה לפתיחה מחדש של מקרה מלפני עשור.

תיק האונס כנגד אסאנג' היה פתוח בעבר במשך שבע שנים. למעשה היו תלוית נגד אסאנג' חשדות בשבדיה לביצוע עבירות מין ובראשן אונס. הטענות להתנהגות מינית לא הולמת הגיעו בתחילה משתי נשים שבדיות, אבל אחת מהן ירדה מהפרק עוד ב-1995, לאחר שחלף הזמן להגשת תביעה. אחר כך המשיכו התובעים השבדים לחקור את החשד לאונס של האישה האחרת.

"החקירה נגד ג'וליאן אסאנג' הופסקה", נכתב בהודעה שפרסמה מנהלת התביעה הציבורית בשבדיה, מריאן ניי, לפני שנתיים בדיוק. במסיבת עיתונאים שקיימו עת בישרו לעולם על ההחלטה הסבירו התובעת הראשית, אינגריד איסרן, וניי את המהלך של המדינה לסיים את החקירה ולהסיר את צו המעצר בטענה שאין אפשרות לעצור את אסאנג' בעתיד הנראה לעין. עם זאת אמרו התובעות שהמקרה "יכול להיפתח מחדש אם אסאנג' יחזור לשבדיה לפני שתסתיים ההתיישנות, ב-2020". וזה בדיוק מה שאירע כעת, מתוך התקווה המקומית שהבריטים יסגירו את החשוד לידיה של שבדיה.

בחירתה של בריטניה

אסאנג' נמצא כעת במאסר בן 50 שבועות בממלכה המאוחדת בגין הפרת ערבות, ובריטניה תיאלץ לקבל החלטה משמעותית לגבי מה שיעלה בגורלו כאשר תקופה זו תסתיים, ולבחור האם למסור אותו לידי האמריקנים או השוודים, אם בכלל. בעבר ציינו הבריטים כי לא יסגירו את אסאנג' לידי ארצות הברית אם הדבר יסכן אותו בגזר דין מוות.

בפני הבריטים עומדת, כאמור, בקשת ההסגרה של ארה"ב בגין הפרות לכאורה של החוק הפלילי האמריקני ובגין קשירת קשר לקבלת מידע על ביטחון לאומי ממאגר ממוחשב שבהחלט עלולות להסתכם בהרשעה שתביא לגזר דין שכזה.

רבים טוענים כיום שאפשר שאסאנג' כמו"ל לא צריך לעמוד בפני הליכים פליליים בגין מידע שסיפק, שלטענתם הוא כזה שמהווה עניין ציבורי שחשוב היה להביאו לרשות הרבים.

הבחירה של בריטניה עומדת להיות לא פשוטה. על פניו, ההחלטה צריכה להיעשות תחילה על ידי שופט, אם כי ניתן להפנות אותה בסופו של דבר לשר הפנים הבריטי. יש להניח כי תהא ההחלטה אשר תהייה בכל מקרה היא תזכה לביקורת קשה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים