פייסבוק כשלה בהבטחתה למרחב בטוח במסנג'ר קידס – זרים פנו לילדים

פגם טכני הביא לכך שאנשים שהילדים לא הכירו ושהוריהם לא אישרו את החברות איתם הצליחו לשוחח עם ילדים בצ'אטים קבוצתיים, כך התוודתה החברה שטענה כי המקרים הללו היו ספורים - האם זו עומדת להפוך להסתבכות נוספת של הענקית?

Messenger Kids

בדצמבר 2017 השיקה פייסבוק בגאווה את Messenger Kids – אפליקציית צ'אט ו-וידיאו ייעודית בעבור בני ובנות 6-12. ענקית הרשתות החברתיות הבטיחה שהשירות ייצור מרחב בטוח לילדים, משום שבאפליקציה ההורים יוכלו לקבוע מי הם אנשי הקשר של ילדיהם, ולא יכללו בה פרסומות והצעות לרכישות. אלא שכעת מסתבר ש"פגם" במערכת אפשר לזרים להתכתב עם קהל המשתמשים הצעיר. הפגם הזה ב-Messenger Kids יצר למעשה מצב שבו אלפי משתמשים קטינים נכנסו לצ'אטים קבוצתיים עם זרים, כך דיווח The Verge.

הרעיון המקורי של פייסבוק נשמע אולי סביר – מכיוון שלילדים אסור להחזיק חשבונות בשירות הליבה שלה לפני הגיעם לגיל 13, החברה החליטה לספק שירות אלטרנטיבי שיאפשר להם לשוחח עם בני משפחה ועם רשימת החברים המוכרים. בעת ההשקה פייסבוק אמרה שהיישום נועד לשמש כ"פתרון מהנה ובטוח יותר" לתקשורת משפחתית.

אלא שאיפשהו במהלך הדרך צצה "שגיאה טכנית" באפליקציה, וזו אפשרה לילדים להיכנס לצ'אט קבוצתי עם חברים של חברים וגם עם זרים, שלא אושרו על ידי הוריהם.

בשבוע שעבר שלחה הענקית ממאנלו פארק הודעה לאלפי הורים של משתמשי היישום הצעירים והודיעה להם על הכשל הטכני, שהפך את המרחב החברתי הבטוח להרבה פחות מגונן, לפחות בפוטנציה.

אם זה מנחם מישהו מההורים – מהחברה נמסר כי הכשל השפיע רק על מספר מצומצם של צ'אטים קבוצתיים. דובר פייסבוק הודיע: "סגרנו את הצ'אטים שהושפעו וסיפקנו להורים מקורות מידע נוספים בנושא Messenger Kids ובטיחות ברשת".

עם מי שוחחו הילדים ב-Messenger Kids? צילום אילוסטרציה: BigStock

עם מי שוחחו הילדים ב-Messenger Kids? צילום אילוסטרציה: BigStock

מומחים התריעו מזמן על סכנה הגלומה במוצר

לכאורה מדובר בכשל טכני, ותקלות טכניות קורות ויקרו, אבל כשמדובר בפייסבוק זה כבר קצת פחות מקובל, כיוון שהחדשות על הכשלון של החברה לשמור על פרטיות ואבטחת המשתמשים, במיוחד כשמדובר בכאלו פגיעים במיוחד, מגיעות על רקע פרשיות קשות של הפרות פרטיות שאיתן מתמודדת ענקית הטכנולוגיה מזה זמן רב, ושאף הביאו לפתחה קנס גבוה של 5 מיליארד דולר, שקיבלה לאחרונה מוועדת הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC, בגין הפרות הפרטיות החמורות של עשרות מיליוני משתמשיה, שאירעו בידיעתה בשערוריית קיימברידג' אנליטיקה.

בינואר 2018 כתבו מומחים לבריאות הילדים, רופאים ומחנכים, מכתב פתוח למארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, בו קראו לסגור את ה-Messenger Kids, בטענה ש"ילדים צעירים פשוט לא מוכנים לנהל חשבונות במדיה חברתית".

מאחורי היוזמה הזו, שכאמור לא נענתה בחיוב, עמד ארגון בשם CCFC (ר"ת Campaign for Commercial-Free Childhood) – שמגדיר את עצמו כ"גוף הפועל למען זכויות ילדים לגדול – והחופש להוריהם לגדל אותם – מבלי להיתקל באינטרסים מסחריים". הארגון גיבש את הקואליציה, ששלחה את הפנייה משום שהייתה נחושה להילחם בענקית הרשתות החברתיות במטרה לשחרר את אחיזתה בידי הילדים של כולנו.

"בתקופה שבה יש דאגה גוברת על האופן שבו השימוש בתקשורת החברתית משפיע על רווחתם של מתבגרים, זה חסר אחריות במיוחד לעודד ילדים צעירים, בגילאי בית הספר היסודי, להתחיל להשתמש במוצר פייסבוק", כתבו המחברים.

אפשר שכעת פתחה הענקית חזית גם מול קבוצות להגנה על שלום הילדים מכל העולם, כמו גם מול הורים חרדים.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים