ה-OECD הציג תכנית מיסוי חדשה שתשפיע על חברות הטכנולוגיה

כדי לעצור את התרגול של מקלטי המס, והתחמקות תאגידי ענק מתשלומי המס הריאליים שלהם, מציע ארגון שיתוף הפעולה והפיתוח הכלכלי העולמי תכנית חדשה, שיכולה להיכנס לתוקף כבר ב-2020 ולעלות לענקיות הדיגיטליות בממון רב

מיסוי ריאלי ואחיד לענקיות הטכנולוגיה בבינלאומיות בדרך? צילום אילוסטרציה: BigStock

ארגון שיתוף הפעולה והפיתוח הכלכלי העולמי, ה-OECD, הציע לבצע "שיפוץ" במערכת המיסוי של חברות רב-לאומיות, כך דיווח הפייננשל טיימס. התכנית החדשה של החברים הנכללים ב-OECD היא בגיבוי כ-134 מדינות, לפי רויטרס, ועתידה להגיע לכדי הסכם סופי כבר בשנה הקרובה. בהודעה מטעם ה-OECD נאמר כי ההצעה תבטיח כי תאגידים בינלאומיים שמנהלים עסקים משמעותיים במקומות בהם אין להם נוכחות פיזית, יחויבו במיסוי בתחומי שיפוט אלה. על ההצעה לזכות בהסכמה עד ינואר, ובעלי העניין התבקשו למסור הערות עליה עד ה-12 בנובמבר.

מהלך זה יכול, אם יתבצע, יחול על גורמים שביניהם נכללות ענקיות טכנולוגיה רבות, כמו גוגל, פייסבוק, אפל ואמזון, שכידוע עסוקות מזה שנים בניסיונות להוציא את המס מהארצות שבהן הן פעילות פיזית למחוזות שהיוו בעבורן מקלטי מס, כמו למשל אירלנד וברמודה. כך למשל, בינואר השנה נחשף כי גוגל העבירה כ-23 מיליארד דולר למקלט מס בברמודה ב-2017, ואילו אפל נדרשה לשלם קנס שהשית עליה האיחוד האירופי, בסך של 13 מיליארד יורו. הנציבות האירופית להגבלים עסקיים קנסה את הענקית מקופרטינו לאחר שהגיעה למסקנה כי ממשלת אירלנד "סידרה" לחברה הטבה מיוחדת, שאפשרה לה להימנע מתשלום של כמעט כל המיסים התאגידיים באירופה במשך יותר מעשור.

המיסוי לחברות בינלאומיות שהכנסותיהן גבוהות מ-825 מיליון דולר בשנה

ה-OECD

ה-OECD

יצוין כי השינוי צפוי להגדיל את המיסוי לא רק לחברות הטכנולוגיה, אלא להשפיע גם על חברות אחרות. למעשה, השינויים המוצעים יאפשרו לממשלות יכולת למסות חברות בינלאומיות שהכנסותיהן גבוהות מ-825 מיליון דולר בשנה, מכל תחום שהוא, אשר להן פעילות "קבועה ומתמשכת" מול לקוחות בשוק מקומי, בלי כל קשר להימצאות משרדיהן או נציגות מקומית שלהן במדינה. חברי ה-OECD ידונו בהצעה החדשה בשבוע הבא, בוושינגטון, במפגש בו ייקחו חלק שרי אוצר מ-20 כלכלות ברחבי העולם.

התכנית בת 21 העמודים הוצעה אתמול (ד'), במטרה לכונן מיסוי הוגן של חברות דיגיטליות – כאמור, בין אם מדובר בחברות עצמן או ברווחי המותגים שלהן, החל מבגדים וכלה במכוניות. אם תזכה להסכמה ותתקבל, התכנית תספק זכויות מיסוי חדשות למדינות ולתחומי שיפוט בהם תאגידים בינלאומיים אלה פועלים, או כפי שצוין בהצעת ה-OECD: "בעידן דיגיטלי כבר לא ניתן לעקוף את הקצאת זכויות המיסוי באופן בלעדי, על ידי התייחסות לנוכחות פיזית. הכללים הנוכחיים, שנקבעו בשנות העשרים של המאה ה-20, כבר לא מספיקים בכדי להבטיח הקצאה הוגנת של זכויות מיסוי בעולם יותר ויותר גלובלי".

במילים אחרות, ה-OECD, על פי הדיווחים השונים, מנסה להביא לכדי יישום גישה אחידה כל חלקי העולם, והציע ליצור כלל קושר חדש (התלוי בעיקר במכירות), שלא יהיה תלוי בנוכחות פיזית בתחום השיפוט של המשתמש/השוק. יתר על כן, המערכת החדשה חורגת מתחומי השליטה המקומיים על מיסוי הרווחים באמצעות חלוקה מבוססת נוסחאות. לפי הארגון, הגישה האחידה מבקשת "לספק וודאות מס רבה יותר, הן לנישומים והן למנהלים, על ידי הצעת מנגנון הקצאת רווחים בן שלוש שכבות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים