הרשויות בניו-יורק חוקרות האם ה-Apple Card מוטה מגדרית

החקירה עתידה לבחון האם המנגנון שמאחורי כרטיס האשראי - שפותח על ידי הענקית מקופרטינו בשיתוף גולדמן זקס ומסטרקארד, והושק באוגוסט האחרון - מפלה לרעה נשים

Apple Card. צילום: אפל

ה-Apple Card, כרטיס האשראי – שעליו הכריזה אפל בחודש מרץ האחרון, ושהושק בקיץמיועד בעיקר לשימוש עם Apple Pay באמצעות iPhone או Apple Watch. הכרטיס, שהענקית מקופרטינו תכננה בשיתוף גולדמן זקס ומסטרקארד, אמור היה לשפר את חוויית הרכישה מצד אחד, ומצד שני לאפשר לבצע מעקב מדויק יותר אחרי השימוש בו, כמובן באמצעות אפליקציה מתאימה. אלא שכעת, רק חודשים ספורים מאז הגיעו לשוק, הכרטיס נמצא על הכוונת של הרשויות.

הרגולטור הפיננסי ממדינת ניו יורק בודק האם הכרטיס, וגולדמן זקס שמאחוריו, מעורבים באפליה אפשרית נגד נשים, וביחס מגדרי לא שוויוני באופן שבו הבנק מציב מגבלות אשראי ללקוחותיו. גולדמן זקס מכחיש חשדות אלו.

Apple Card. צילום: BigStock

Apple Card. צילום: BigStock

המפתח הדני המפורסם צייץ ופתח את החקירה

מה שהצית את החקירה הייתה סדרת ציוצים ויראליים של היזם והמפתח הדני, דייוויד היינמאייר הנסון (המכונה גם 'רובי' בשל היותו מי שעומד מאחורי Ruby on Rails – שלד תוכנה לכתיבת אפליקציות רשת, שנכתב בשפת רובי כמיזם קוד פתוח). רובי טען בציוציו שהאלגוריתמים של ה-Apple Card מוטים מגדרית. הוא סיפר כי הוצעה לו, כלקוח המחזיק בכרטיס, מסגרת אשראי גדולה פי 20 ממה שקיבלה אשתו, למרות שיש לה דירוג אשראי גבוה יותר מאשר לו. בציוציו כינה הנסון את האלגוריתם "תכנית סקסיסטית".

בציוצים שלו, שזכו לריטוויטים רבים, הנסון אמנם לא גילה את הכנסותיו או את אלו של אשתו, אך ציין במפורש שהם נישאו לפני זמן רב, הגישו דיווחי מס משותפים וחיים במדינת סטאטוס של רכוש משותף. הוא צייץ שהערעורים על כך שזוגתו לחיים קיבלה מסגרת אשראי נמוכה בהרבה משלו נפלו על אוזניים ערלות אבל אז, סיפר, כי לבסוף ה-Apple Card העלה את מסגרת האשראי של זוגתו, אלא שלטענתו הבנק ניסה בעצם "לשחד דובר אחד חזק בטוויטר, כדי שלא נצטרך להמשיך לבחון בפועל את אמוננו הלקוי באלגוריתם".

סופיה קים, דוברת המחלקה לשירותים פיננסיים של ניו יורק, אישרה אתמול (ש') כי הסוכנות תחקור את הנושא, מאחר שהיא "מוטרדת לגלות את היחס המפלה האפשרי בכל הנוגע בהחלטות על מסגרת האשראי שהתקבלו על פי האלגוריתם של האפל קארד, שהונפק על ידי גולדמן סאקס". לדבריה, המחלקה "תערוך בדיקה כדי לקבוע אם החוק בניו יורק הופר, ולהבטיח שכל הצרכנים יטופלו באופן שווה ללא קשר למינם".

אנדרו וויליאמס, דובר גולדמן סאקס, אמר בתגובה לפרסומים על החקירה כי: "החלטות האשראי שלנו מבוססות על ערך האשראי של הלקוח, ולא על גורמים כמו מגדר, גזע, גיל, נטייה מינית או כל בסיס אחר האסור על פי החוק". הוא הוסיף כי הבנק לא יכול להגיב על החלטות לגבי לקוחות ספציפיים, כדוגמת המקרה שפרסם 'רובי'.

אפל לא הגיבה מיד לפרסומים.

יצוין כי כשכרטיס האשראי הוצג לציבור אמר יו"ר ומנכ"ל גולדמן זקס, דייוויד מ. סולומון, כי "פשטות, שקיפות ופרטיות הם הליבה של פילוסופיית פיתוח מוצרי הצריכה שלנו" – האמנם?

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים