זה שוב קרה: ה-Apple Watch הציל אישה מבוגרת ממוות

השעון הזה באמת חכם - הוא זיהה שינוי בדופק אצל הבעלים שלו בת ה-73, העיר אותה באזעקה וגרם לה להגיע במהירות לבית החולים ● הרופאים אישרו כי אלמלא ההתרעה, האישה ככל הנראה הייתה נפגעת משבץ מוחי או מהתקף לב

Apple Watch. מקור: אפל

השעון החכם של חברת אפל, ה-Apple Watch, אפשר לאישה לזהות מצב לבבי שאם לא מטופל עלול היה להוביל להתקף לב או לשבץ מוחי, כך דיווח הניו יורק פוסט.

לפי הסיפור, מארי בורק בת ה-74, שהיא בעליו של ה-Apple Watch, התעוררה בלילה על ידי המכשיר שלה שזיהה אצלה בעיות בדופק. ההקצה היזומה הביאה להבהלתה המהירה של בורק לבית החולים, מה שאיפשר למנוע השלכות חמורות בהרבה על בריאותה, אלמלא הייתה מיודעת על מצבה המתדרדר ודואגת לקבל טיפול רפואי דחוף.

פרפור פרוזדורים (AFib) - תופעה שכיחה האחראית לאחד מכל 5 התקפי לב. צילום אילוסטרציה: BigStock

פרפור פרוזדורים (AFib) – תופעה שכיחה האחראית לאחד מכל 5 התקפי לב. צילום אילוסטרציה: BigStock

הפרשיה התרחשה לפני מספר שבועות, אז האישה – תושבת קווינס, ניו יורק – התעוררה בעקבות האזעקה שהשמיע ה-Apple Watch. הסיבה לאזעקה – קצב פעימות הלב שלה השתנה לחלוטין. בורק הבינה שמדובר במצב מדאיג ומהירה להגיע לחדר המיון בבית החולים הכי קרוב. לאחר שזכתה באופן מיידי בטיפול המתאים, אישרו הרופאים כי אלמלא התרעת השעון החכם היא ככל הנראה הייתה נפגעת משבץ מוחי או מהתקף לב, מקיצה בבוקר המחרת במצב קשה מאוד, או אולי אפילו – לא מקיצה כלל.

ניתוח שעברה בורק חשף כי היא סבלה מפרפור פרוזדורים קשה, אחד מאותם מצבים שה-Apple Watch יודע לזהות, עם אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד של בין 84% ל-97%. 

פרפור פרוזדורים (AFib) הוא תופעה שכיחה, שבה מדורי הלב העליונים (הפרוזדורים) פועמים במהירות ובצורה בלתי מבוקרת, המשפיעה על זרימת הדם בלב ויוצרות דופק לא סדיר. לעתים התופעה מלווה בתחושה של דפיקות בחזה. ללא זיהוי וטיפול מיידי, עלול ה-AFib להחמיר ולהביא להתקף לב. התופעה הבריאותית הזו אחראית לאחד מכל 5 התקפי לב, והמצב מופיע מדי שנה בממוצע אצל כ-750,000 אמריקנים, כש-130,000 מהם, למרבה הצער, לא שורדים את התקפי הלב הפתאומיים הללו.

ההתרעה הזעיקה קרובי אדם שנפל, דימם והתעלף

זו אינה הפעם היחידה שבה השעון החכם של אפל סייע להצלתו של מי מהלקוחות אשר עונדים אותו. בפברואר השנה, טוראלב אוסוונג, גבר נורווגי בן 67, סיפר כיצד שעון אפל הציל את חייו אחרי שהתעורר באמצע הלילה, הלך למקלחת ושם התעלף וחטף חבטה הגונה ומסוכנת. לא בטוח מה קדם למה, אבל מה שכן בטוח הוא שה-Apple Watch שלו זיהה את נפילתו והזעיק את שירותי החירום, שהגעתם כנראה מנעה מהסיפור להסתיים אחרת לגמרי.

יצוין כי על היכולות של השעון לזהות פרפור פרוזדורים בישרו תוצאותיו של מחקר שפורסמו במרץ האחרון, מהן עלה כי החיישנים המובנים ב-Apple Watch יכולים לזהות קצב לב חריג ב-97 אחוזי דיוק. ממצאי המחקר – מיזם משותף של חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה ואוניברסיטת סן פרנסיסקו וצוות מפתחי אפליקציית ניטור הלב, קרדיוגרם (Cardiogram) – פורסמו במגזין הרפואי JAMA Cardiology, ואיששו את התוצאות של מחקר קודם, שפורסמו בנובמבר 2017.

אז נכון, לשעון של אפל יש לוק מרהיב והמון סטייל כמו גם תכונות ייעודיות המשמשות לניהול כושר, ושאר תכונות יעילות לנוחות המשתמש, אבל בעובדה שהוא יכול פשוט להציל חיים היא יתרון כבד משקל שבהחלט עשוי להשפיע לטובה על השיקול האם להשקיע ברכישתו, והוא לא זול, אם לאו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים