אסתר לבנון, לשעבר מנכ"לית הבורסה: "המנמ"ר צריך לנהוג כאילו הוא הולך להיות מנכ"ל"

"על המנמ"ר להכיר את הארגון לעומק ולא להתעמק בטכנולוגיה; זה תנאי להצלחתו בארגון", אמרה לבנון בכנס CEO Awards 2014, ששימשה גם כמנמ"רית הבורסה והשב"כ ● היא נתנה בדבריה מספר דוגמאות למקרים שקרו לה בעבודתה בשירות החשאי

אסתר לבנון, דירקטורית בבנק לאומי, ולשעבר מנכ"לית ומנמ"רית הבורסה ומנמ"רית השב"כ

"כאשר מנמ"ר נכנס לתפקיד עליו להכיר את הארגון לעומק ולא להתעמק בטכנולוגיה. הוא צריך להתייחס לתפקיד כאילו הוא עומד להיות סמנכ"ל מערכות המידע, כשלב אחד לפני שיהיה המנכ"ל. רק בדרך זו הוא יצליח למלא את תפקידו כהלכה", כך אמרה אסתר לבנון, לשעבר מנכ"לית הבורסה לניירות ערך.

לבנון דיברה בפתח כנס CEO Awards 2014, שבמסגרתו נערך טקס הכתרת המנכ"לים המצטיינים בישראל, שלבנון הייתה חלק מהוועדה שאיתרה אותם. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך הבוקר (ה') במלון שרתון בתל אביב, בהשתתפות בכירי המשק ובהנחיית פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים.

בדבריה סיפקה לבנון, ששימשה בעבר גם מנמ"רית הבורסה וכמנמ"רית השב"כ, דוגמאות מעברה, על מנת להמחיש את חשיבות תפקיד המנמ"ר בארגונים. "הייתי בשני צדי המתרס", אמרה. "הגעתי לשב"כ כיועצת ב-1973, אחרי מלחמת יום הכיפורים. זה לא שינה רק את חיי המקצועיים אלא את כל חיי. בשב"כ לא היה מחשוב, למעט כמה מערכות IT שממר"ם הקימה. אברהם אחיטוב, אז סגן ראש השירות, הבין שצריך ללמד אותי. הדבר הראשון שהוא עשה הוא לתת לי רשימת קריאה, אוסף ספרים על מרגלים ממלחמת העולם השנייה. אחיטוב החליט ללמד אותי מה זה השב"כ, הוא הכניס אותי לדיונים וסיפר בנוכחותי סיפורים מסווגים. הוא עשה זאת כי רצה שאכיר את הארגון לעומק".

היא המשיכה בהמלצות למנמ"ר: "תיכנס לתפקיד כאילו אתה הולך להיות משנה למנכ"ל, תבין את צורכי הארגון ואיפה הבעיות. תחשוב כאילו אתה הולך להיות מנכ"ל. נדרש ממך להבין את הארגון. תשכח מחידושים טכנולוגיים וכשמתעוררת בעיה, נסה לפתור אותה בדרך הטובה ביותר לארגון. כך היה למשל באחד הפרויקטים שביצעתי בשב"כ, שבסופו של דבר הייתי גאה בהם במידה הרבה ביותר: זה היה פרויקט קטן שעשינו במשך שבוע ושאפשר לכל קהיליית המודיעין לקרוא חומר שנתפס במלחמת לבנון הראשונה. הפתרון היה אדיוטי לגמרי אבל יעיל בצורה בלתי רגילה – ועל כך גאוותי".

"אני לא מאמינה גדולה בפרויקטים גדולים", ציינה לבנון, "אלא אם כן הוא נעשה בשלבים, על מנת שהארגון יוכל להטמיע את המערכת החדשה ולנצל אותה עוד במהלך הפיתוח".

"לא מנהלת מחשוב, אלא מנהלת שאחראית על המחשוב"

"אף פעם לא הייתי מנהלת המחשוב בשב"כ. הייתי מנהלת בשב"כ שאחראית על המחשוב", חידדה לבנון. על כל מנמ"ר לראות את עצמו כך: כאילו הוא חבר הנהלה שאחראי על המחשוב. זו המלצתי גם למנכ"לים: כשמגיע מנמ"ר, הכניסו אותו לעבודה כאילו יהיה המנכ"ל הבא והתייחסו אליו ככזה. תנו לו סמכויות ושתפו עימו פעולה. הרבה מהפתרונות מתחבאים בדברים פשוטים. יש לעבוד בסינרגיה מלאה עם המחשוב".

"לפני כמה שנים נערך סקר", אמרה. "אחוז המנמ"רים שהופך למנכ"לים הוא נמוך ועומד על 4%. זה הנתון הכי נמוך מתוך כלל בעלי המקצועות האחרים שהופכים למנכ"לים". לדבריה, "זו לא אפליה, אלא חלק מהעניין התודעתי".

היא סיכמה בפנותה שוב למנמ"רים: "אם הארגון יבין שאתם מביטים על צורכי הארגון ולא על נפלאות התוכנה החדשה – תצליחו בתפקידכם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים