רז הייפרמן: "העידן הדיגיטלי משנה את אופן תפעול ה-IT ואת תפקיד המנמ"ר"

"הדבר הכי מרתק בעיני", אמר הייפרמן, "הוא המודל העסקי. כל פירמה צריכה לראות את המודל העסקי שלה ולראות שהוא יהיה התשתית לאופן בו היא עובדת"

רז הייפרמן, מנכ"ל משותף ויועץ בכיר ב-Be-Digital

"העידן הדיגיטלי מביא למהפכות ולא להתפתחויות. הוא משבש את האופן העסקי בו פועלות חברות, משנה רדקלית כיצד מערכי IT בארגונים עובדים ולא פחות חשוב – משנה את מהות התפקיד של המנמ"ר", כך אמר רז הייפרמן, מ"מ הממונה על התיקשוב הממשלתי.

הייפרמן, מנהל חטיבת מערכות רוחביות תיקשוב הממשלתי, היה דובר המפתח היום (ב') בפורום C3 מבית אנשים ומחשבים. הפורום התכנס במלון שרתון לדיון בנושא "מיקומו של המנמ"ר בעידן הדיגיטלי החדש", והנחו אותו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים ואבי עסיס, מנכ"ל Widelink .

הייפרמן אמר כי ממשלת ישראל "מקדמת פרויקט משמעותי, 'ישראל דיגיטלית', ולכן מתחולל תהליך של מעבר התיקשוב מהאוצר למשרד ראש הממשלה, תהליך שטרם הושלם. המדובר לא בהתקדמות איטית אלא במהפכה, תוך ראייה מה נדרש לעידן חדש זה".

מושג המנמ"ר, אמר הייפרמן, "לא יחזיק מעמד, הוא ישתנה בשל שינוי המשמעות שלו". לדבריו, "הטרנספורמציה הדיגיטלית משנה את הכל. זה תהליך הלוקח שנים. השינויים קורים בכל שדה, בבריאות, שם מחשבים מסייעים לרופאים 'לקרוא' ולנתח מאמרים מקצועיים, באקדמיה, שם יש אוניברסיטאות וירטואליות. הדיגיטליות חודרת לכל פינה".

העידן הדיגיטלי, אמר הייפרמן, "הוא בעל שלוש מגמות-על. הראשונה, המכונה 'מאטומים לביטים': מה שהיה אתמול אטום היום הוא ביט. ספר, תמונה, סרט – הכל הופך לביטים. זה מאפשר לנו לייצר אפליקציות אין סופיות בעלות נמוכה. המגמה השניה היא מעבר ממקומות למרחבים (וירטואלים), מה שעשינו בחנות היום עושים במחשב. לא הולכים לסניף בנק. המגמה השלישית היא שירותיות. הכל הופך להיות שירות במקום מוצר. אתה לא רוכש צמיג, אלא שירות שיודיע לך מתי להחליפו. אתה לא קונה חלקי מנוע במטוס, אלא שעות טיסה".

"הגבינה זזה והחדשנות הפכה למשבשת ולמערערת", אמר הייפרמן, "כך, ווייז הרסה תוך פרק זמן מאד קצר את המודל העסקי של כל החברות של מכשירי הניווט האישיים. כיום, הטכנולוגיה הדיגיטלית מסוגלת לייצר ערעור של מודלים עסקיים במהירות מטורפת. היום כל ילד יכול להתחרות עם מותג ענק: שתי נערות הקימו מותג ישראלי לעיצוב תיקים. הן עובדות על פלטפורמת פדקס (Fedex), מייצרות את התיקים בירדן, מעצבות בתל אביב ומופיעות בכל מיני אתרים המקדמים אותם לבד".

"הדבר הכי מרתק בעיני", אמר הייפרמן, "הוא המודל העסקי. כל פירמה צריכה לראות את המודל העסקי שלה ולראות שהוא יהיה התשתית לאופן בו היא עובדת".

השינויים הללו, אמר הייפרמן, "עושים שינוי גם למנמ"ר. בעבר הם היו מאד טכנולוגיים בתפיסתם. בשנים האחרונות הם התמקדו על היותם תהליכיים. בעתיד, המנמ"ר עם הנהלה יצטרך לעסוק בפוטנציאל המודלים העסקיים שהטכנולוגיה מייצרת".

לדבריו, "אם לא נדע לעזור לארגונים להבין ולנסות לסייע להם לרכב על הגל הדיגיטלי – על מנת להיות שונים, אז הארגון לא יצליח להתקדם, כי בלא המיקוד והסיוע של המנמ"ר, הנהלת הארגון לא תגיע לשם לבדה. גם מנמ"ר ישתנה בתפקידו ובתואר שלו. הוא כבר לא מנהל מערכות מידע, אלא CDO, מנהל דיגיטלי, זה הרבה מעבר למידע".

הייפרמן סיים בספקו חמישה טיפים למנמ"ר לשם התמודדות עם העידן הדיגיטלי: "התחל לפתח חזון לארגון וכיצד לנצל את הטכנולוגיות הדיגיטליות למימוש חזון זה; חשוב על חדשנות, הבן ושאף אליה; התמקד בצמיחה ולא בהוצאות; עזוב את התפעול; הבן את המושג טרנספורמציה דיגיטלית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים