בעקבות הסופה: חברת החשמל הטמיעה מערכת שו"ב לניהול צוותי החירום; ההיקף: 12 מיליון שקלים

המערכת, העונה לשם מגדלור, פותחה כחלק מחיזוק מערך השגרה והחירום של החברה, והיא מאפשרת מתן תמונה רחבה בזמן אמת בין צוותי העבודה בשטח לדרג הניהולי

מימין: יוסי שנק, סמנכ"ל התקשוב של חברת החשמל, ותמיר חונוביץ', סגן סמנכ"ל התקשוב של חברת החשמל. צילום: יוסי וייס, דוברות החברה

חברת החשמל מיישמת לקחים מהסופה שאירעה בשנה שעברה: החברה דיווחה היום (ג') כי הטמיעה מערכת שליטה ובקרה לניהול של צוותי העבודה בשטח, במסגרת פרויקט שהחל במחצית השנה הנוכחית. השלב הראשון שלו עלה לאוויר לפני שבועיים והוא צפוי להסתיים בשלהי 2015. היקפו הכספי של הפרויקט לא נמסר לפרסום, אולם לאנשים ומחשבים נודע כי הוא עומד על 12 מיליון שקלים.

המערכת פותחה על ידי TSG, לשעבר חלק מנס טכנולוגיות וכיום ישות עצמאית בבעלות קרן הון-סיכון פרטית. אנשי TSG היו גם שותפים להטמעה, יחד עם צוות ה-IT של חברת החשמל.

פיתוחה של המערכת, העונה לשם מגדלור, בוצע כחלק מחיזוק מערך השגרה והחירום של חברת החשמל, והיא מאפשרת מתן תמונה רחבה בזמן אמת בין צוותי העבודה בשטח לדרג הניהולי. משתמשים במערכת בין 300-500 צוותים של עובדי החברה, כשכל צוות מונה שניים-שלושה עובדים, ועשרות עובדים במטה, במוקדים ובהנהלה.

מחברת החשמל נמסר כי "המערכת פותחה כחלק מחיזוק מערך השגרה והחירום של החברה, היערכותה למצבי קיצון ויישום הפקת הלקחים של אירועי סערת דצמבר 2013".

מגדלור היא מערכת שליטה ובקרה תקשורתית, שמטרתה לשפר את השירות הניתן ללקוחות חברת החשמל. המערכת מאפשרת הפעלה ומתן תמונה רחבה בזמן אמת בין צוותי העבודה בשטח לדרג הניהולי. היא מבוססת על מכשירים ניידים מוקשחים, שמאפשרים עבודה בתנאי שטח שונים וקשים. עמדות העבודה הניידות משדרות נתונים מהצוותים בשטח למרכזי שירות הלקוחות 103 ולדרג הניהולי, וקולטות הנחיות מדרג הניהול להפעלת הצוותים.

המערכת מאפשרת להציג תמונת מצב רחבה, אינטגרטיבית ומשותפת הכוללת: תקלות ברשת החשמל בחירום ובשגרה בגזרה נתונה, פריסת צוותים וסטטוס המשימות, גורמים תומכים ועוד. היא מאפשרת למקבלי ההחלטות בחברת החשמל לקבוע את סדרי העדיפויות בהתאם לתמונת המצב הנכונה בזמן אמת ולטפל בתקלות, צוותי עבודה ולוחות זמנים.

"שיתוף פעולה יעיל עם ארגוני חירום"

בראיון לאנשים ומחשבים אמר תמיר חונוביץ', סגן סמנכ"ל התקשוב של חברת החשמל, כי "המערכת משפרת את יכולות השליטה ומאפשרת למצות את התפוקה של צוותי העבודה בשטח – צוותי השגחה ואחזקה – בצורה האפקטיבית ביותר. ניתן להעביר באמצעותה מידע ונתונים מדויקים אודות התקלות בין המטה לצוותי העבודה, ובכך לייעל באופן משמעותי את הטיפול בתקלות ברשת החשמל". הוא העריך כי היא תייעל את העבודה ביותר מ-20% מבחינת ניצול הצוותים שבשטח.

השלג בדצמבר 2013. צילום: אבישי, ויקיפדיה

השלג בדצמבר 2013. צילום: אבישי, ויקיפדיה

"מגדלור תומכת במחזור החיים של המשימות", ציין חונוביץ', "כולל תכנון, הנחייה, ביצוע, בקרה ותחקור, תוך שיפור יכולת התחקור בזמן אמת או בסמוך לו. היא מאפשרת שיתוף פעולה יעיל עם ארגונים נוספים, כגון פיקוד העורף והמשטרה, לצד עבודה אוטונומית בכל רמה בנפילת רשתות תקשורת, אשר הכרחית בזמני חירום".

לדברי חונוביץ', "המערכת נרכשה על בסיס לקחי הסופה של 2013 בירושלים ובצפת. פיתוח המערכת נעשה תוך אימוץ חלק מהתפיסה של 'ממלכה', אחת ממערכות השו"ב של פיקוד העורף. הצוותים שלנו בשטח מסתובבים עם טאבלט מוקשח ודרכו הם מקבלים באופן ישיר דיווחים על תקלות. ניתן לבצע תקשורת עם הטאבלטים בשלושה אופנים: סלולרית, Wi-Fi או לוויינית. הצוות מקבל משימות מחדר הבקרה או מהמוקד, הוא מדווח כי התקלה טופלה ואז ניתן לתת לו את המשימה הבאה, תוך התייחסות למיקומו ולמיקום הצוותים האחרים".

יוסי שנק, סמנכ"ל התקשוב של חברת החשמל, אמר כי "מטרת מערכת מגדלור היא לשפר את רציפות מתן השירות ללקוחות. המערכת גמישה, אמינה ושרידה בתנאי שטח ותקשורת משתנים, ותומכת בפועל בייעול תהליכי קבלת ההחלטות בחירום".

הוא הוסיף כי "המערכת תצטרף למערכות נוספות המביאות לשיפור של ניהול אירועים מורכב של כוח אדם, ציוד, מערכות חשמל ותקשורת בשגרה ובחירום. היא מביאה לייעול הפעילות ולהגברת הבטיחות של עובדי החברה".

לדברי גלי מיכאלי, סמנכ"ל ומנהל חטיבת HLS ב-TSG, "מדובר בהענקת יכולת חדשה לחברת החשמל. המערכת נועדה לשפר את רציפות התפקוד והשירות ללקוחות, ומבוססת בין השאר על היכולת שפותחה לפיקוד העורף, במסגרת פרויקט השו"ב לעורף לאומי. המערכת תומכת בהפעלת הצוותים מסביב ליממה ובתנאי שטח ותקשורת קיצוניים. אתגר התפעול הרציף בכלל תנאי העבודה והשטח ובשילוב האיומים הייחודיים למדינת ישראל מחייב יכולת חדשנית, אמינה, שרידה, גמישה שיכולה לפעול בשיתוף פעולה עם גורמים וכוחות נוספים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יאיר

    מה שחברת החשמל באמת צריכה לעשות - כלקח מהסופה זה: להטמין את קווי החשמל מתחת לאדמה בערים שיכול לרדת בהן שלג..! ואז מן הסתם עצים שקורסים מהשלג לא ינתקו אנשים מהחשמל.. :(

אירועים קרובים