פרופ' שמואל האוזר: "שוק ההון נדרש למערכות IT מתוחכמות"

"המציאות הזו הופכת להיות מורכבת יותר ויותר עם חלוף הזמן - מיזמים אינטרנטיים מחייבים התחייבות שלנו והתמודדות עם טכנולוגיות מתקדמות", אמר פרופ' האוזר, יו"ר הרשות לניירות ערך

פרופסור שמואל האוזר, יו"ר הרשות לניירות ערך. צילום: קובי קנטור

"המורכבות בפיקוח על הפעילים בשוק ההון מחייבת אותנו להיות מסוגלים להתמודד עם עשרות אלפי דיווחים בשנה, ולעקוב אחר מיליוני עסקות שקשורות למסחר בבורסה, מדי יום. מצב זה מחייב מערכות IT מתוחכמות, שיודעות לעשות את העבודה ויודעות גם להתמודד עם חידושים והמצאות ויצירתיות של השחקנים בשוק ההון". כך אמר פרופסור שמואל האוזר, יו"ר הרשות לניירות ערך.

פרופ' האוזר דיבר בפתח תחרות מצטייני המחשוב IT Awards 2015 של אנשים ומחשבים, בטקס שנערך היום (ד') באולם אירועים לאגו בראשון לציון. הטקס נערך זו השנה ה-13 ברציפות והנחה אותו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים. השתתפו בו מאות מנמ"רים, מקצועני IT בכירים ומנכ"לי ספקיות המחשוב בארץ.

צילום ועריכת וידיאו: יוסי ציפקיס

פרופ' האוזר הציג כיצד הטכנולוגיה משרתת את ציבור המשקיעים. לדבריו, "הפעילות שלנו נוגעת במיוחד להגנה על משקיעים ויצירת אמון. זאת, לצד יכולת של המשקיעים להחליט על השקעות מושכלות ואף להשפיע על החלטות של החברות, במקרים בהם ההחלטות אינן לטובתם – כבעלי אג"ח או כבעלי מניות".

יצירתיים יותר, טובים יותר ומתוחכמים יותר

"המציאות הזו בשוק ההון הופכת להיות מורכבת יותר ויותר עם חלוף הזמן", אמר יו"ר הרשות לניירות ערך. "מיזמים אינטרנטיים מחייבים התחייבות שלנו והתמודדות עם טכנולוגיות מתקדמות. זירות מסחר עם מסחר בתדירות גבוהה של אלפי פקודות בדקות ספורות, מחייבת את הרשות בכלל ואת מחלקת ה-IT בפרט, להיות יצירתיים יותר, טובים יותר ומתוחכמים יותר".

לדברי פרופ' האוזר, "ברשות יש שישה עובדי IT, מתוך 260 עובדים, והם אחראים על כ-20% מהוצאות הרשות. המחלקה עובדת באמצעות מיקור-חוץ. תודות לצוות ה-IT, הרשות מסוגלת להתמודד עם שוק הון מורכב, עתיר הון, חוכמה, יצירתיות ויכולות מתחדשות ללא הרף".

פרופ' האוזר ציין כי רשות ניירות הערך היא עצמאית, הפועלת מכוח חוקי ניירות ערך, והיא אינה נסמכת על תקציב הממשלה. "המורכבות בפיקוח על הפעילים בשוק ההון, מחייבת אותנו להיות מסוגלים להתמודד עם אלפי דיווחים, רובם טקסטואליים, שמחייבים מעקב והתייחסות שלנו לתוכנם", אמר. "היא מחייבת אותנו לדאוג לכך שהדיווחים הללו יגיעו לכלל המשקיעים באופן שוויוני. הפעילות הפיקוחית כוללת גם מעקב צמוד אחרי מיליוני עסקות ועשרות מיליוני פקודות שקשורות למסחר בבורסה, לא רק כאשר עסקה משתכללת לה בין שני צדדים – אלא גם כאשר ניתנות פקודות לביצוע, או ביטול עסקות וכדומה".

נתון שיא בתחרויות

פרופ' האוזר הציג פרויקטי IT ברשות. האחד, אמר, "מגנא – מערכת הדיווחים האלקטרוניים: לפני יותר מעשור, הרשות הייתה בהקמת מערכת ממוחשבת ראשונה מסוגה לקליטתם ולהפצתם – דרך האינטרנט – של מכלול הדיווחים הנדרשים מגופים הכפופים לפיקוחה של הרשות: תאגידים, קרנות נאמנות, חברות לייעוץ השקעות, חברות לניהול תיקי השקעות, חברות לשיווק השקעות, תעודות סל וחתמים". החל מאז ועד היום, אמר, "התקבלו באמצעות המערכת יותר ממיליון דיווחים שונים, כשהדיווחים הפומביים הופצו אוטומטית לציבור באמצעות אתר ההפצה, וכן הופצו לבורסה ולמפיצי מידע מסחריים". הפרויקט, ציין פרופ' האוזר, "הוא מהמתקדמים מסוגו בעולם, הוא מושתת על הטכנולוגיות העדכניות המתקדמות ביותר. זהו הפרויקט הראשון בישראל, ואחד מהראשונים בעולם שעשה שימוש מלא בחתימה אלקטרונית מאושרת, כשנושא ה-PKI  היה עדיין בחיתוליו".

עו"ד אביב אילון, היועץ המשפטי של IT Awards 2015 ויו"ר חבר השופטים. צילום: קובי קנטור

עו"ד אביב אילון, היועץ המשפטי של IT Awards 2015 ויו"ר חבר השופטים. צילום: קובי קנטור

עוד ציין פרופ' האוזר את אביעזר – מערכת IT העושה שימוש בטכנולוגיות BI לצורך תחקור נתוני מסחר המתבצע בבורסה, לשם זיהוי ואיתור חריגים. "המערכת אוספת נתוני מסחר, ומצליבה נתונים אלו עם מידע ממקורות אחרים", אמר. "כתוצאה מאלגוריתמים מתוחכמים שהרשות בנתה, המערכת מאפשרת איתור וזיהוי חשדות לעבירות במסחר, כגון שימוש במידע פנים או תרמית, ומאפשרת תחקור מעמיק של חשדות אלו".

פרופ' האוזר סיים בהציגו את מערכת יעל, "מערכת הצבעות משולבת דואר אלקטרוני מאובטח" ואת מערכת הצבע הון, "מערכת הצבעות אלקטרוניות שמאפשרת למשקיעים, שעלולים להיפגע מהחלטות של החברה – להיות שותפים להחלטה, להצביע וגם להשפיע במקרים רבים".

עו"ד אביב אילון, היועץ המשפטי של התחרות ויושב ראש חבר השופטים, ציין את "האנשים שעומדים מאחורי הפרויקטים", והודה לצוות השופטים. לדבריו, "השנה התמודדו 250 פרויקטים בתשע קטגוריות", ציין. "זהו נתון שיא בתחרויות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים