"המהפכה הרביעית מושפעת מהתפתחויות תחום התובנה המלאכותית"

כך אמר ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI ● לדבריו, "חשוב להבין שההתפתחות הנה מהירה, ופוגשת עולם שאינו מוכן להתמודד עם מהפכה זו"

ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI. צילום: ניב קנטור

"אנו נמצאים השנה בפתח המהפכה התעשייתית הרביעית, המושפעת בעיקר מהתפתחויות משמעותיות בתחום התובנה המלאכותית (Artificial intelligence), החיבור בין תחום הרובוטיקה, יכולות אוטונומיות, אלגוריתמיקה, ועוד תחומים – המצטרפים ומשנים כיום פני תעשיות שלמות". כך אמר ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI.

ד"ר שוורצקוף דיבר בכנס השנתי שערכה חברת הייעוץ והמחקר, בה הוצגה התחזית השנתית שלה, בכנס שנערך היום (ב') באוניברסיטת תל אביב.

לדבריו, "דוגמה לשינוי מהותי זה הוא שינוי פני שוק העבודה: לפי מחקר של מכון טאוב, כ-300 מקצועות נמצאים בסיכון גבוה להיעלמות, או החלפה על ידי כוח מחשובי, וכ-40% משעות העבודה של מקצועות עובדים בישראל נמצאים בסיכון גבוה כזה בשני העשורים הקרובים".

חשוב להבין, אמר שוורצקוף, "שההתפתחות הנה מהירה, ופוגשת עולם שאינו מוכן להתמודד עם מהפכה זו. לדוגמה, כיום ישנה יכולת טכנולוגית למטוס ללא טייס, אך האם לקוחות בכלל יסכימו לטוס במטוס המוטס לחלוטין על ידי מכונה? קצב הטכנולוגיה מהיר וגדול מיכולת תעשיות וארגונים לספוג אותה".

יחד עם זאת, ציין, "חשוב להבין שבין אם אנחנו מוכנים לכך או לא, הכל הופך להיות אקספוננציאלי: טכנולוגיות, ארגונים, לקוחות, ואנו צריכים להיערך לכך. נדרש מערך IT תלת מימדי שיטפל בצרכים שהם ממוקדי IT (הלקוח: הארגון והעובדים); ממוקדי פונקציות עסקיות (הלקוח: פונקציות עסקיות כמו שיווק, חויית לקוח ועוד); וממוקדי לקוחות (זהו המוצר הדיגיטלי שלנו, אותו אנו מספקים ללקוח הסופי – הוא הלקוח של גוף הטכנולוגיה)".

עבור כל אחד מצרכים אלה, הסביר, "נדרשות שיטות ניהול שונות, התנהלות שונה ומבנה ארגוני שונה. לכן, יש לשאול שלוש שאלות לגבי תחרות: מיהו המתחרה שלנו בתחום ממוקד ה-IT? תקציב ומשאבי הארגון, וכן נותני שירותים חיצוניים המספקים אותו שירות במחיר טוב יותר; מיהו המתחרה בתחום ממוקד-פונקציות עסקיות? Shadow-IT, אותם שירותים ואפליקציות שפונקציות עסקיות שונות בארגון, כמו שיווק, ניהול לקוחות, כספים – יכולים לצרוך בענן, ללא התערבות רבה של IT; והשאלה השלישית: מיהו המתחרה בתחום ממוקד-לקוח? כאן מדובר לא על מערכות המשרתות את הארגון, על מנת לשרת את הלקוח, אלא על המוצר הדיגיטלי שלי, המשרת ישירות את הלקוח. לכן, רמת הקריטיות בניהול תהליכי פיתוח קצרים, שחרור גרסאות מהיר, יצירת מערך תמיכה מאוד יעיל ועוד – כל אלה עולים משמעותית". הוא הסביר כי "מדובר על יכולת הארגון לנהל 'מוצר SaaS' לכל דבר, עם בדיקות, שחרור גרסאות קטנות, תמיכה, וניהול הצלחת ההטמעה לכל דבר, ממש כמו ספק SaaS טכנולוגי".

טכנולוגיית מיינסטרים בשוק הבינלאומי

ישנן כמה התפתחויות טכנולוגיות משמעותיות ביותר, אמר ד"ר שוורצקוף, "האחת, בתחום ה-Blockchain. זהו מעין ספר ראשי מבוזר של טרנזאקציות על ידי חברים ברשת. היישום המפורסם ביותר הוא הפלטפורמה ה'מנהלת' את מטבע הביטקוין (Bitcoin), אך כיום תעשיות רבות ומגוונות בוחנות, וחלקן כבר מיישמות, טכנולוגיה מהפכנית זו. תחום משמעותי נוסף הוא מציאות מדומה, שתלך ותיעשה נפוצה הרבה יותר".

עוד הוא ציין את "עולם ה-Big Data והאנליטיקה: השנה, בראשונה, היא הפכה לטכנולוגיית מיינסטרים בשוק הבינלאומי, אך עדיין לא בישראל. טכנולוגיות נוספות הן הדפסה בתלת-מימד; סייבר; רובוטים אוטונומיים; אינטרנט של הדברים וטכנולוגיות מכונה-למכונה; ואספקת שירותי ענן".

"נקודה אחרונה היא נושא הדיגיטל", אמר ד"ר שוורצקוף. "כיום מתחילים לדבר על עידן פוסט דיגיטל, ואין כך הדבר. לא מיצינו את האפשרויות במדיה הדיגיטלית, אנו רחוק מכך. אלא מכיוון שהמדיה הדיגיטלית אינה 'אי' בפני עצמו, כיום יש התחלה של חיבורים מעניינים, בין המרחב הפיזי למדיה הדיגיטלית. כך, המידע הדיגיטלי מעצים את החווייה הפיזית, וגם להיפך".

"המידע הפיזי לדוגמה, רכישות שלנו בחנות – מעצים את החווייה הדיגיטלית – למשל, מהם המסרים השיווקיים אליהם ניחשף"? אחת הדוגמאות המעניינות לחוויית דיגיטל-פיזי מועצמת, ציין, "היא המהלך של אמזון (Amazon), אשר פתחה רשת חנויות ספרים. חוויות הרכישה שלנו בחנויות השתנתה וכיום מאוד מושפעת מהמידע הדיגיטלי. אין ספק שחברות ינצלו את זה כדי להעצים את חוויית הקנייה".

טכנולוגיות שיווק

במהלך הכנס, STKI הכריזה על שירות חדש לניתוח תחום טכנולוגיות השיווק. עינת שמעוני, אנליסטית וסמנכ"לית בכירה ב-STKI, תיארה את המגמות המרכזיות בתחום טכנולוגיות השיווק: טכנולוגיות הפרסום (AdTech) מתחילות להתחבר עם טכנולוגיות השיווק (MarTech).

בראשונה, אמרה, "לאנשי שיווק תהיה פלטפורמה מרכזית, בה הם יוכלו לשלוט על ניהול קהלי היעד שלהם, לבצע מיטוב (אופטימיזציה) של חוויית הלקוח בזמן אמת ועוד". היא סיכמה באומרה כי "מצבים אלה יחייבו הגדרה מחדש של יחסי הכוחות בין השיווק לסוכנויות פרסום ולגופים חיצוניים, כמו גם עבודה מתואמת ומחוברת בין השיווק – לאגף מערכות מידע".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים