האם נאט"ו תגיב על מתקפות סייבר במלחמה פיזית?

אם כל המדינות החברות בברית יסכימו לכך - התשובה חיובית ● זאת, לאחר שנאט"ו הכירה בסייבר כמרחב לחימה לכל דבר – כמו האוויר, הים והיבשה

קמפיין פייק ניוז אנטי-נאט"ו

לקח לנאט"ו (NATO) לא מעט זמן, אבל בסוף השבוע הודיע מזכ"ל הברית, יאנס סטולטנברג, כי היא הכירה בסייבר כמרחב לחימה ופעילות – בדיוק כמו האוויר, הים והיבשה.

המשמעות המעשית של הכרזה זו היא שבפעם הראשונה, ניתן יהיה להפעיל על בסיסה את סעיף 5 באמנת הברית הצפון אטלנטית. הסעיף קובע שתקיפה של אחת ממדינות הברית משמעה תקיפת כל המדינות החברות בה – וראויה לתגובה בהתאם. כלומר: אם כל מדינות נאט"ו יסכימו, הברית יכולה להגיב על מתקפת סייבר במתקפה פיזית, עם נשק קונבנציונאלי.

ההצהרה חשובה, למשל, למדינה כמו אסטוניה, שחוותה מתקפה קיברנטית רחבת היקף מצד רוסיה ב-2007 – מתקפה ששיתקה את המדינה. אסטוניה היא אחת המדינות המתקדמות ברמת המקוונות שלהן והייתה כזו כבר לפני עשור, אלא שאז נאט"ו לא פעלה להגנתה, בין היתר עקב אי ההכרה בסייבר כמרחב לוחמה. שאלת ההכרה בסייבר כמרחב לוחמה הועלתה ע וד ב-2014, אולם המהלך הבשיל רק עכשיו.

על פי סטולטנברג, "הכרזת הסייבר כמרחב (תקיפה – י"ה) משמעה שנאט"ו תתאם ותארגן את המאמצים שלה להגן על מדינות הברית מפני מתקפות סייבר באופן יעיל ואפקטיבי יותר. זה יעזור למדינות להגן על רשתות התקשורת והמחשבים שלהן". הוא הוסיף שנאט"ו תעבוד בתחום בצמוד לאיחוד האירופי.

"מתקפת סייבר חמורה תהיה עילה לפעולה עבור הברית", אמר מזכ"ל נאט"ו, "והיא תוכל ותצטרך להגיב. איך ובאיזה אופן? זה יהיה תלוי בחומרת המתקפה".

"הברית צריכה להסתגל לסדרה מורכבת יותר ויותר של האיומים הניצבים בפניה", ציין סטולטנברג. "זו הסיבה שחברות נאט"ו הסכימו להתגונן מפני מתקפות ברשת, בדיוק כפי שהן עושות נגד מתקפות ביבשה, באוויר ובים".

"ההכרה תאפשר שיפור ההיערכות למתקפות"

פקיד בכיר בנאט"ו אמר ש-"ההכרה בסייבר כתחום רשמי של לוחמה תאפשר לנו לשפר את התכנון וההיערכות למתקפות שכאלה, לנהל טוב יותר את המשאבים, להפעיל אנשים ולערוך אימונים לפעולות הגנת סייבר".

הפקיד הדגיש כי פעילות הסייבר של הברית הצפון אטלנטית תישא תפקיד הגנתי בלבד: "אין לנו דוקטרינת סייבר התקפית, או יכולת סייבר התקפית, ואין לנו תוכניות בתחום. מטרת נאט"ו היא להגן על רשתות המדינות שבברית".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מודי

    נראה למשהו שנאטו תצא למלחמה כנגד רוסיה בגלל מתקפת סייבר של איזה האקר? נו באמת

אירועים קרובים