מי אתה, המנכ"ל החדש של אובר?

מה אנחנו יודעים על דרה קוסרשאהי, שאמור להיכנס לנעליו של טראוויס קלאניק ולתפקיד התובעני? איזו ילדות הייתה לו? האם הוא מאנשי טראמפ או ממתנגדיו? ואפילו - מה לבשה אשתו בטקס חתונתם?

דרה קוסרשאהי, מנכ"ל אובר ומהמשקיעים בדיל. צילום: ג'ורג' גרינסטד, מתוך ויקיפדיה

לאחר דרמה שנמשכה לא מעט זמן, בחרה השבוע אובר (Uber) סופסוף את המנכ"ל הבא שלה – דרה קוסרשאהי, אמריקני ממוצא איראני, המכהן כמנכ"ל אקספדיה (Expedia).

בארי דילר, יו"ר אקספדיה, אף הודיע שקוסרשאהי יעזוב את חברת הנסיעות האינטרנטית לטובת אובר במייל ששלח אתמול (ב') לעובדיו. הוא עשה זאת עוד לפני שיצאה ההודעה הרשמית על הבחירה במנכ"ל החדש.

לא התבלט ברשימת המועמדים – אבל בעל רקורד מרשים

קוסרשאהי לא היה שם בולט שצוין במהלך תקופת החיפושים של ענקית שיתופי הנסיעות אחרי מנכ"ל. השמות הבולטים יותר היו של מנהלים בכירים אחרים כמו מג וויטמן, מנכ"לית HPE, ואקס מנכ"ל ג'נרל אלקטריק (GE), ג'פרי אימלט. הבחירה הפתיעה מעט את זירת ההיי-טק – אבל לא הפתיעה מדי.

מאחר שקוסרשאהי מכהן כמנכ"ל אקספדיה מאז 2005, ניתן לדעת בקלות על ביצועיו כמנהל בכיר: תחת ניצוחו הכפילה אקספדיה את הכנסותיה השנתיות מאז 2012 ל-8.8 מיליארד דולר ב-2016. החברה דיווחה אשתקד אף על רווח נקי של 281.8 מיליון.

על פי FactSet, קוסרשאהי הוא חבר דירקטוריון בניו-יורק טיימס (New York Times) וב-Kanders, בחברת מוצרי הספורט פנאטיס (Fanatics), כמו גם באקספדיה ובמותגים הקשורים אליה באינטרנט, Hotels.com ו-Trivago. לא ידוע אם ישמור על תפקידי ההנהלה הללו לאחר שיצטרף לאובר.

הוול-סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal) ציין שהמנכ"ל החדש של אובר היה המנכ"ל בעל השכר הגבוה ביותר בארצות הברית ב-2015 וקיבל 94.6 מיליון דולר לשנה – אבל סכום זה היה קשור לחתימה על חוזה רב שנים ותלוי בהשגת כמה מטרות עתידיות.

לא מאנשי הנשיא

הסקרנות הכללית סביב אישיותו וחייו של קוסרשאהי מרקיעה שחקים, ובצדק. העולם לא יודע עליו רבות. כעת אפשר ללמוד על קורות חייו משלל פרסומים וכתבות אודותיו שעלו לרשת ביומיים האחרונים מאז הבשורה על היבחרו לתפקיד.

קוסרשאהי הוא בן 48. הוא למד הנדסה באוניברסיטת בראון והחל ללמוד פיננסים רק לאחר שעבר לניו-יורק. לפני שהצטרף לאקספדיה שימש מיודענו כאנליסט בבנק ההשקעות Allen&Co בין השנים 1998 ל-2005. על אף שהוא קשור באופן הדוק לאיל המדיה בארי דילר, ששכר אותו לשורות אקספדיה כמומחה למיזוגים, קוסרשאהי מביא אתו פרופיל נמוך יחסית ציבורית, אבל לא כזה שמדגים אישיות נרפית, חלילה.

קוסרשאהי הוא לא אדם שנרתע מלדבר בפומבי על פוליטיקה ועל מדיניות ציבורית וגם לא חושש מלצאת נגד פעולותיו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. הוא ומשפחתו היגרו לארצות הברית מאיראן ב-1978 כשהיה ילד בן תשע, עם תחילת המהפכה האיראנית. מתוך קרבתו לנושא, כמנכ"ל אקספדיה הנהיג קוסרשאהי את החברה לצאת נגד הצו הנשיאותי שהוציא טראמפ ושאסר על נסיעות והגירה ממספר מדינות מוסלמיות בעיקר אל ארצות הברית (צו שנפסל על ידי בית המשפט העליון האמריקני). אקספדיה הצטרפה אז והייתה לאחת מתוך 97 החברות – בהן ענקיות טכנולוגיה רבות, דוגמת אפל (Apple), פייסבוק (Facebook), אובר (Uber), נטפליקס (Netflix) וגוגל (Google) – שהגישו לבית המשפט תצהיר שבו הן מביעות את התנגדותן לצו.

"ארצות הברית יכולה להיות מסוכנת קצת פחות כמקום מגורים (אם הצו ימומש – ג"פ)", כתב קוסרשאהי לעובדי אקספדיה בעקבות הצו של טראמפ, "אבל היא בהחלט תיראה כאומה קטנה יותר, כזו שמסתכלת פנימה ולא חושבת קדימה, ראקציונרית במקום מלאת חזון".

לפיכך, ספק אם קוסרשאהי יזכה, כמו טראוויס קלאניק, מנכ"לה המתפטר של אובר, להיבחר על ידי הנשיא לשבת בוועדה המייעצת הכלכלית שלו (משרה שקלאניק נטש לאחר לחץ מטעם לקוחות ועובדים).

ילדות לא פשוטה והמון גאווה במשפחה

בנוסף, יש להניח שקוסרשאהי יפגין התנהגות "קצת" יותר אחראית ומבוגרת מזו של המנכ"ל היוצא של אובר, שזכה לתדמית של נהנתן ושוביניסט לא קטן.

על משפחתו ואשתו סיפר קוסרשאהי את פרטי הטריוויה המשעשעים הבאים: "אשתי ואני התחתנו ב-21/12/12 בלאס וגאס והיא לבשה חולצת טריקו. זה אומר לכם עם איזו מין אישה אני מספיק בר מזל לחיות. יש לנו ארבעה ילדים".

לקוסרשאהי יש עוד סיבה לשים את ערכי המשפחה ואת איכות חיי ילדיו לפני הנאות וגחמות שווא: כשהיה ילד, חווה מספר שנים לא נעימות במיוחד, שבהן נאלצה אמו לגדל לבד אותו ואת אחיו. הוא סיפר על כך כשתיאר ש-"אבא שלי היה צריך לחזור לאיראן כדי לטפל באביו כשהייתי בן 13 ונעצר למשך שש שנים לפני שחזר. אימא שלי גידלה שלושה ילדים בלי אבא".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים