המבקר: ה-IT של עובדי המודיעין ברשות המסים – חסר ומיושן

"על הרשות להקפיד ביתר שאת על כללי אבטחת המידע, ולוודא שחומר רגיש על נישומים לא יימצא ברשת שאינה מאובטחת כיאות", כך לדברי השופט בדימוס יוסף חיים שפירא

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא. צילום: קובי קנטור ז"ל

"יש היעדר של מערכות מחשב מתקדמות לצורך עבודת המודיעין ברשות המסים. בסביבת העבודה הממוחשבת של עובדי המודיעין של אגף מס הכנסה אין מנועי חיפוש ואין כלי עבודה, כדוגמת מחולל דו"חות", כך קובע מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף חיים שפירא, בדו"ח 68-א' אותו פרסם אתמול (ד').

על פי המבקר, "שתיים ממטרות העל של רשות המסים בישראל הן עמידה באומדן ההכנסות והעמקת הגבייה. במערכת גביית מס לאומית חשוב מאוד שגביית המס תקיף את כל ציבור חייבי המס. תכלית עבודת המודיעין ברשות המסים היא לאסוף מידע שישמש בתהליך קבלת ההחלטות ולגלות פעילות כלכלית שאינה מדווחת, ולספק לדרג הממונה וליחידות השטח מידע כולל ועדכני, ולאפשר להם לקבוע מהי התגובה המתאימה (אזרחי או פלילי). נוסף לכך נועדה עבודת המודיעין לספק מידע מקיף ביותר לגבי שיעורן של פעילויות כלכליות".

בחודשים מאי 2016 – פברואר 2017 בדק משרד מבקר המדינה את עבודת רשות המסים בתחום המודיעין. "לצורך עבודת המודיעין ואיתור עבירות מס ועברייני מס, עובדי יחידות המודיעין זקוקים למערכת ממוחשבת ומתקדמת, אשר תאפשר להם לבצע במהירות חיפושים מורכבים במאגרי מידע וברשת האינטרנט ולהגיע למקורות מידע", נכתב, "כמו כן נדרש כי במערכות המחשב של עובדי יחידות המודיעין יהיו כלי עבודה, כדוגמת מחולל דו"חות, המאפשר עיבוד משולב והצלבות של נתונים רבים, חיתוכים של הנתונים לפי פרטים מסוימים ויצירת דו"חות עבודה".

פעילות כלכלית שאינה מדווחת לרשויות המס

"כלי עבודה כאלה, שיותאמו לכללים של רשות המסים, צריכים להיות חלק ממערכת לניהול סיכונים, שתתריע על סימנים מחשידים בדבר העלמת הכנסות ועל ביצוע עבירות מס על ידי עסקים, ענפים כלכליים ונישומים. כלים אלה גם יאפשרו להתבונן בחתכי אוכלוסייה ולהבחין בחריגים, כדי לאתר אנשים ועסקים שעומדים מאחורי פעילות כלכלית שאינה מדווחת לרשויות המס".

"בבדיקה של משרד מבקר המדינה ביחידות המודיעין במשרדי החקירות של אגף מס הכנסה וכן אצל מְרַכְּזֵי המודיעין שבמשרדי השומה", נכתב, "נמצא כי בסביבת העבודה של עובדי יחידות המודיעין של רשות המסים אין ממשקי עבודה משוכללים, והמחשבים העומדים לרשותם אינם מכילים מנועי חיפוש מתקדמים, שמסוגלים לבצע חיפושים מהירים במאגרי מידע ברשת האינטרנט".

יתרה מכך, מציין המבקר, "במחשבים העומדים לרשותם, הגישה חסומה למרבית האתרים שבהם הם אמורים לחפש מידע. בשיחות שקיימו עובדי משרד מבקר המדינה עם עובדי המודיעין ברשות עלה כי מחשביהם אטיים ומיושנים והדבר מסרבל את עבודתם השוטפת ומקשה עליה. עוד ציינו עובדי המודיעין כי אין במערכות המחשב כלי עבודה חשובים למודיעין, כדוגמת מחולל דו"חות".

רשות המסים ציינה בתשובתה למשרד מבקר המדינה כי "לרוב עובדי אגף המודיעין אין מחשבים המכילים מנועי חיפוש שמסוגלים לבצע חיפושים מהירים במאגרי מידע ברשת האינטרנט ולצערנו הרב אתרים לא מעטים חסומים בפניהם. רשות המסים הקימה וועדת אפיון ותפעול של מערכת איסוף מידע ממקורות גלויים… המערכת כאמור בשלבי אפיון והפיתוח יסתיים בסוף שנת 2017".

עוד הוסיפה רשות המסים כי "אין מחוללי יישומים מתקדמים לביצוע עיבודים ממוחשבים על המידע שנאסף, אך, מבצעים עיבודים יזומים באמצעות סמ"חים (סימנים מחשידים)".

"סביבת העבודה הממוחשבת של עובדי המודיעין ברשות המסים חסרה ומיושנת", קובע משרד מבקר המדינה. "על רשות המסים להעמיד לרשות עובדי המודיעין מערכות מחשב מתקדמות וכלי עבודה מתאימים, אשר יאפשרו להם לבצע את עבודתם".

היעדר ציוד טכנולוגי ביחידות המודיעין

"עם התפתחות הטכנולוגיה בשנים האחרונות גם סביבת העבודה ושיטות העבודה צריכות להתפתח בהתאם ולשלב בתוכן ציוד טכנולוגי ומערכות מחשב מתקדמות", ציין מבקר המדינה.

"נוסף לכך, במערכת המשפט כיום נדרשת הצגת ראיות שרמת מובהקותן גבוהה לשם הוכחת העלמת הכנסות. משום כך נדרש כיום מעובדי יחידות המודיעין של רשות המסים להשתמש בציוד טכנולוגי לצילום ולהקלטות אשר בעזרתו יוכלו להנציח ביעילות עדויות ולאפשר להציג ראיות חזקות ומבוססות בבתי המשפט".

"בדיקת משרד מבקר המדינה", צויין בדו"ח, "העלתה כי לעובדי יחידות המודיעין של אגף מס הכנסה חסר ציוד טכנולוגי שישמש אותם לצורך עבודת המודיעין השוטפת, כמו מצלמות מתאימות, מצלמות וידיאו, כרטיסי זיכרון ועוד. התברר כי עוד ביולי 2013 התקיימה ישיבה ברשות המסים בדבר היעדר ציוד טכנולוגי ביחידות המודיעין.

הצורך בציוד טכנולוגי הועלה גם במסמך הצעת תקן ומבנה ארגוני מסוף 2014. במועד סיום הביקורת, בפברואר 2017, עדיין לא קיבלו עובדי יחידות המודיעין של אגף מס הכנסה את הציוד הנדרש, וזאת למרות שאין גורם מוסמך כלשהו ברשות המסים שחולק על הצורך המקצועי בציוד זה".

כך, לדוגמה, מציין המבקר כי "בבדיקת משרד מבקר המדינה נמצא כי מְרַכְּזֵי המודיעין במשרדי השומה נאלצים להשתמש במכשירי הטלפון הנייד שלהם לצילום והקלטה של עדויות לעבירות מס. לאחר מכן מְרַכְּזֵי המודיעין מעבירים את הראיות למחשב הביתי שלהם, וממנו הם שולחים את החומר למייל שלהם במשרד. לעתים הם אף אינם מגבים את הראיות ומשאירים אותן במכשיר הטלפון".

עוד נכתב כי "עלה כי מְרַכְּזֵי המודיעין של אגף מס הכנסה לא הוכשרו כלל וכלל להשתמש בציוד טכנולוגי, הם אינם יודעים מהם הנהלים לשמירת הראיות שהשיגו, ולא עומדת לרשותם דרך מאובטחת לשליחת צילומים והקלטות. השימוש בציוד פרטי ובכלל זה גם שליחת החומר באמצעות המחשב הביתי שלהם אינו תקין ויש בו כדי לפגוע בחסיון המידע ובצנעת הפרט, כמו גם באיכות הראיות וקבילותן".

בתשובת רשות המסים למשרד המבקר ציינה הרשות כי "לעובדי יחידת המודיעין של אגף מס הכנסה יש ציוד טכנולוגי חלקי… ובהחלט נכונה הקביעה שאין מספיק ציוד טכנולוגי לכל העובדים".

מבקר המדינה סיכם בכותבו כי "על רשות המסים להקצות משאבים ולצייד את עובדי יחידות המודיעין שלה בציוד טכנולוגי מתאים, ולהכשירם להשתמש בו. עוד על הרשות להקפיד ביתר שאת על כללי אבטחת המידע, ולוודא שחומר רגיש על נישומים לא יימצא ברשת שאינה מאובטחת כיאות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים