האם VMware תקנה את דל?

המהלך שיביא את דל להיות - שוב - חברה ציבורית, נועד לעזור לה לגייס מזומנים ולהפחית את החוב המשמעותי שלה ● ההנפקה הראשונית לציבור תבטל את אחת מהרכישות הממונפות הגדולות ביותר בתעשיית ההיי-טק אי פעם

מייקל דל, יו"ר ומנכ"ל דל טכנולוגיות

דל טכנולוגיות (Dell Technologies) תופיע, שוב, כחברה ציבורית, אם VMware תרכוש אותה, כך על פי דיווח של CNBC אמש (ב').

ענקית הווירטואליזציה, הפועלת בבורסה ואשר שווי השוק שלה עומד על 60 מיליארד דולר, תבצע עסקה סיבובית של מיזוג הפוך עם דל – כך דווח. בדרך זו, דל תוכל לשוב לבורסה, בלא שתיאלץ להנפיק את עצמה – כשבאמתחתה חובות של עשרות מיליארדים. רוב הבעלות על VMware הייתה של EMC, ולאחר שענקית האחסון נרכשה על ידי דל – זו האחרונה היא הבעלים של VMware.

לפני ימים אחדים דווח כי רק מעט יותר מארבע שנים לאחר ש-דל יצאה מהבורסה והפכה לפרטית, ענקית הטכנולוגיה והמייסד והעומד בראשה, מייקל דל, שוקלים לצאת להנפקה ציבורית. דל נמצאת תחת לחצים לייעל את הפעילות התפעולית שלה ולהפחית את העלויות, ומטרתה היא להעלות את תזרים המזומנים שלה.

נטל של חובות עתיר מיליארדים

על פי הדיווחים, ענקית הטכנולוגיה מצויה בשלבים הראשוניים של בדיקה שכזו. המניע לביצוע המהלך שיביא את דל להיות – שוב – חברה ציבורית הוא לעזור לה לגייס מזומנים ולהפחית את החוב המשמעותי שלה. ההנפקה הראשונית לציבור תבטל את אחת מהרכישות הממונפות הגדולות ביותר בתעשיית ההיי-טק אי פעם.

דל הפכה לחברה פרטית בשנת 2013, כאשר מייקל דל חבר לחברת ההשקעות סילבר לייק (Silver Lake). המהלך סייע לחברה לקצץ בעלויות ולהפוך לספקית גדולה יותר של חומרה ותוכנה עבור דטה סנטרים ארגוניים. זאת, בלא הצורך בדיווח רבעוני למשקיעים, כפי שעושה כל חברה בורסאית.

שלוש שנים לאחר מכן, דל ביצעה את עסקת הרכישה הגדולה ביותר בהיסטוריה של התעשייה: היא קנתה את EMC תמורת 67 מיליארד דולר. הרכישה כללה גם את רוב הבעלות על ענקית הווירטואליזציה VMware, והמהלך כולו הביא לדל נטל של חובות עתיר מיליארדים.

השוק לא אהב את הדיווח, ומניית VMware ירדה אתמול בעקבות הפרסום. אולם אנליסטים ציינו כי העסקה הסיבובית, אם תמומש, תניב ערך למשקיעים של דל, שגיבו אותה בהפיכתה לפרטית לפני ארבע שנים. זאת, לצד העובדה שהעסקה תסייע לדל לחסל חלק ניכר מחובותיה, העומדים כיום על כ-50 מיליארד דולר – בשל רכישת EMC.

הענן קודם לכל

מועצת המנהלים של ענקית הטכנולוגיה צפויה להתכנס בקרוב, ולדון באופציות האסטרטגיות העומדות בפניה. אלו כוללות הנפקה ראשונית לציבור, או עסקה סיבובית של מיזוג הפוך עם VMware. דל אף עשויה להחליט שלא לבצע מהלכים אלה בשלב זה, ציינו כמה מהמקורבים לענקית הטכנולוגיה. דל שוקלת חלופות נוספות, כגון רכישות אחרות, או רכישת יתרת המניות של VMware שאינה בבעלותה. כיום דל היא הבעלים של 80% מ-VMware.

חלק מהאנליסטים ציינו כי VMware נחשבת, ובצדק, לתרנגולת המטילה ביצי זהב, עם הובלה ושליטה רבה בתחום פעילותה, וירטואליזציה. אלא שלמרות שהטכנולוגיה שלה נמצאת בשימוש רחב בקרב ארגונים, צמיחתה של VMware הפכה למתונה יותר: הארגונים הצביעו ברגליים, ופנו לעננים.

כך, ארגונים רבים העבירו את תשתיות המחשוב שלהם לענן הציבורי, דוגמת אלה של אמזון ווב סרביסז (AWS), ו-Azure, הענן של מיקרוסופט (Microsoft). כך, ב-2016, ענקית הווירטואליזציה הסכימה לאפשר ללקוחותיה הארגוניים להפעיל את התוכנה שלה על המתחרה – הענן של אמזון, ובמעשה זה הודתה, בלא מילים – כי הענן קודם לכל.

אם VMware אכן תרכוש את דל, היא תנפיק מניות למייקל דל ולסילבר לייק, הבעלים הפרטיים של דל. הבעלים יוכלו אז למכור את מניותיהם, ולהרוויח כסף מההשקעה שלהם בדל.

שוויה של דל אינו ידוע, בשל היותה חברה פרטית. כאשר היא הפכה לכזו, ב-2013, שווי העסקה עמד על 24.4 מיליארד דולר.

דוברי דל ו-VMware סירבו להגיב  לדיווח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים