צוקרברג במסע התנצלויות: "עשינו טעויות בפרשת דליפת המידע"

בפוסט ובשורה של ראיונות הסביר מנכ"ל ומייסד פייסבוק את התנהלותה של החברה בפרשה, ומנה צעדים שהיא תבצע על מנת שמקרים דומים לא יחזרו ● "אנחנו אחראיים להגן על המידע שלכם ואם איננו יכולים לעשות זאת – אנחנו לא ראויים לשרת אתכם", ציין

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: נשיאות מכסיקו, מתוך ויקיפדיה

אחרי כמה ימים של שתיקה, מארק צוקרברג מתנצל: מנכ"ל ומייסד פייסבוק (Facebook) החל אמש (ד') במסע של הסברים על התנהגות החברה בפרשת הדליפה של עשרות מיליוני פרטי משתמשים לקיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica), ופירט מה החברה עשתה ומתכוונת לעשות בנושא. כמו כן, הוא ציין שהוא מוכן להעיד על הפרשה בקונגרס.

בפוסט שפרסם אמש כתב צוקרברג כי "אנחנו אחראיים להגן על המידע שלכם ואם איננו יכולים לעשות זאת – אנחנו לא ראויים לשרת אתכם. אני עובד על מנת להבין איך זה קרה ולוודא שזה לא יקרה שוב. החדשות הטובות הן שאת רוב הצעדים על מנת למנוע מדברים כאלה לקרות עשינו כבר לפני כמה שנים".

הוא ציין כי מיד אחרי התחקירים העיתונאיים שפורסמו לגבי השימוש של קיימברידג' אנליטיקה במידע על משתמשי פייסבוק, חסמה החברה את הגישה שלה לרשת החברתית ולכל שאר השירותים שלה. לדבריו, קיימברידג' אנליטיקה טוענת שהמידע נמחק ומסכימה לחקירה של חברה שפייסבוק שכרה את שירותיה.

מה פייסבוק מתכוונת לעשות?

צוקרברג התחייב כי פייסבוק תחקור את השימוש של כל החברות שיש להן גישה לכמויות גדולות של מידע על משתמשי הרשת החברתית עוד לפני השינוי, שאותו ביצעה ב-2014; תגביל את הגישה של מפתחים למידע (אם כי הוא לא ציין לאיזה מידע ועד כמה תוגבל הגישה – י"ה); ותשיק בחודש הקרוב כלי שיוצג למשתמשים בראש הפיד שלהם ויאפשר להם לדעת באילו אפליקציות הם השתמשו באחרונה בתוך פייסבוק, ולמנוע מהן את הגישה בעתיד, אם ירצו בכך.

עוד הוא כתב כי "אני ייסדתי את פייסבוק ואני אחראי לכל מה שקורה בפלטפורמה הזאת. אני רציני בכוונה לעשות את כל מה שדרוש על מנת להגן על הקהילה שלנו. מקרים כמו זה של קיימברידג' אנליטיקה לא צריכים להתרחש עוד, אבל זה לא משנה את מה שקרה בעבר. נלמד מהניסיון הזה כיצד להגן עוד יותר על הפלטפורמה שלנו ולהפוך את הקהילה שלנו לבטוחה יותר".

"הלוואי שהיינו נוקטים מוקדם יותר את הצעדים שאנחנו נוקטים עכשיו"

לאחר פרסום הפוסט נתן צוקרברג שורה של ראיונות לכלי תקשורת. בראיון לניו-יורק טיימס (New York Times) הוא אמר כי הוא, ופייסבוק בכלל, התעכבו עם התגובה לאירועים "כי רצינו לוודא שאנחנו מבינים בדיוק מה קרה, שהדברים שנאמר יהיו מדויקים".

הוא הוסיף כי פייסבוק מתכוונת ליידע את המשתמשים שפרטיהם דלפו בפרשה אודות הדליפה, אבל "קיימת שאלה מי היו החברים של כל משתמש בעת שהדליפה קרתה. נהיה שמרניים בנושא זה, אבל אנחנו מקווים להגיע לכל המשתמשים שפרטיהם דלפו".

בראיון שנתן ל-CNN אמר צוקרברג: "אני ממש מתנצל על מה שקרה. הלוואי שהיינו נוקטים מוקדם יותר את הצעדים שאנחנו נוקטים עכשיו. זוהי כנראה הטעות הגדולה ביותר שעשינו בפרשה הזאת".

בכיר בקיימברידג' אנליטיקה: "טראמפ ניצח בגלל העבודה שלנו"

בתחקיר שביצע ערוץ 4 הבריטי נראים בכירים בקיימברידג' אנליטיקה, בהם המנכ"ל, אלכסנדר ניקס, שהושעה בעקבות הפרשה, זוקפים לעצמם את הניצחון של דונלד טראמפ בבחירות 2016 בארצות הברית, לאחר ששטפו את מוחם של הבוחרים בקמפיין "הביסו את הילרי (קלינטון – י"ה) המושחתת".

בתחקיר נראה ניקס מספר לכתבים, שהתחזו ליועצים פוליטיים, כי הוא נפגש עם טראמפ "פעמים רבות". הוא הודה שהחברה "ביצעה את כל המחקר, כל הנתונים, כל האנליטיקה וכל הטרגוט" עבור הקמפיין. "ניהלנו את כל הקמפיין הדיגיטלי והטלוויזיוני" של טראמפ, הוסיף.

מנהל הדטה של קיימברידג' אנליטיקה, ד"ר אלכס טיילר, אף הגדיל וסיפר לכתבים המתחזים כיצד החברה סייעה לו לנצח את הבחירות: "כשאתה חושב על כך שדונלד טראמפ הפסיד את ההצבעה הפופולרית בשלושה מיליון קולות אבל ניצח בהצבעה של האלקטורים, זה בגלל הנתונים והמחקר (שביצענו – י"ה)". מארק טרנבול, מנהל החטיבה הפוליטית של החברה, ציין כי בשלוש ממדינות ארצות הברית, המועמד הרפובליקני ניצח בפער קטן מאוד – של 40 אלף קולות.

בעקבות התחקיר עלתה דרישה מצוקרברג להתפטר, אולם הוא לא הגיב לה בפוסט או בראיונות שנתן אמש. כמו כן, בכירים בוושינגטון ובלונדון קראו לחקור את הפרשה, ו-ועדה של הפרלמנט הבריטי כבר הזמינה את מנכ"ל פייסבוק להעיד בפניה. בנוסף, המנייה של חברת הענק צללה בוול-סטריט בימים ב' ו-ג', מה שהביא לאובדן של עשרות מיליארדי דולרים בשווי השוק שלה, אבל אמש, לאחר פרסום הפוסט, התהפכה המגמה והמנייה חזרה לעלות – ב-1.24%. הימים הקרובים יעידו האם השוק מאמץ את דבריו של צוקרברג או מטיל בהם ספק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים