העדות של מארק צוקרברג בסנאט – כל הכותרות

הסנאטורים האמריקניים הקשו על מנכ"ל הרשת החברתית הדומיננטית בשאלות ובאמירות על התנהלותה המדאיגה, וצוקרברג היכה שוב על חטא ושמר על קור רוח ● היום (ד') הוא ייתן עדות נוספת – הפעם בפני בית הנבחרים

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: נשיאות מכסיקו, מתוך ויקיפדיה

מנכ"ל ומייסד פייסבוק (Facebook), מארק צוקרברג, העביר אתמול (ג') שעות ארוכות במתן עדות מול עשרות סנאטורים אמריקניים בוועדת המסחר של הבית על פרשת דליפת המידע של עשרות מיליוני משתמשים אמריקניים לקיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica), כמו גם על המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית לפני כשנה וחצי. צוקרברג התנצל בפני הסנאטורים שוב ושוב, בהמשך להתנצלויות שלו לאחר התפוצצות הפרשה, והבטיח רפורמות בתחום הפרטיות.

העדות נמשכה כארבע שעות. 42 הסנאטורים שהשתתפו בישיבה, משתי המפלגות, שאלו אותו שורה של שאלות נוקבות, אולם צוקרברג לא איבד במהלכן את קור רוחו או את עשתונותיו. זאת, על אף שמדובר בהופעה ראשונה שלו בפני אחד מבתי הקונגרס, לאחר שנמנע מלעשות זאת במשך שנים. בנוסף, נראה שההתייעצות שערך במהלך סוף השבוע עם היועצים שלו לקראת העדות הכינה אותו אליה בצורה טובה.

כשתיאר את כישלונותיה האחרונים של החברה שלו ואת מאמציה לתקן אותם, נימת קולו הביעה חרטה לצד ניסיון ויציבות. "ברור עכשיו שלא עשינו מספיק בכדי למנוע שימוש בכלים הללו גם על מנת להזיק", אמר צוקרברג. "כוונתי היא לפייק ניוז, להתערבות זרה בבחירות ולדיבור שנאה (Hate speech), כמו גם למפתחים ולפרטיות הנתונים".

בנקודה זו אמר הסנאטור ביל נלסון, דמוקרט מפלורידה, שהוא הגורם הבכיר ביותר בוועדת המסחר של הסנאט, כי "אם פייסבוק וחברות אונליין אחרות לא יסכימו או לא יוכלו לתקן את הפלישות לפרטיות, אנחנו נעשה זאת".

"לא אימצנו ראייה רחבה מספיק על אחריותנו, וזו הייתה טעות גדולה. זאת הייתה הטעות שלי, ואני מצטער", אמר צוקרברג בתגובה. "פתחתי את פייסבוק, אני מנהל אותה ואני אחראי למה שקורה בה".

עדיפות עליונה לתיקון ב-2018

בתשובה לסנאטור אחר הצביע צוקרברג על חוסר יכולתה של פייסבוק לזהות ולהיאבק במאמצי הדיסאינפורמציה הרוסיים כעל אחת מ-"חרטותיו הגדולות ביותר", והוסיף ואמר ש-"אחד מסדרי העדיפויות הראשונים שלי ב-2018 יהיה לתקן זאת". בעדותו הודה המנכ"ל שהחוקר המיוחד רוברט מילר ראיין את עובדי פייסבוק כחלק מחקירתו על התערבותה של רוסיה בבחירות.

הסנאט האמריקני. צילום: BigStock

הסנאט האמריקני. צילום: BigStock

צוקרברג הצליח להתמודד עם שאלות קשות על פרטיות נתונים בפייסבוק. הוא אמר שהוא עדיין לא בטוח אם חברת ניתוח הנתונים פלנטיר (Palantir) קצרה נתוני משתמשים ברשת החברתית ואם אפליקציות צד שלישי אחרות עשו דברים דומים. "אנחנו חוקרים יישומים רבים, עשרות אלפי יישומים, ואם נמצא פעילות חשודה, ננהל ביקורת מלאה על היישומים האלה, בכדי להבין איך הם משתמשים בנתונים ואם הם עושים משהו לא ראוי. אם נגלה שהם עושים משהו לא תקין, נחסום אותם מפייסבוק ונספר לכל מי שנפגעו", ציין.

חקיקה מתוך קונצנזוס מכל צדי המתרס?

השערוריות האחרונות מבית פייסבוק יצרו רמה נדירה של קונצנזוס בין כל הקצוות הפוליטיים בארצות הברית סביב כוחה של התקשורת החברתית לסובב את השיח הציבורי ולסכן את תפקוד הדמוקרטיות. מחוקקים רבים – רפובליקניים ודמוקרטיים – קוראים לחוקק חקיקה חדשה, להטיל קנסות או להרחיב את הרגולציה בנושא.

צוקרברג מצידו אמר למחוקקים כי הוא יהיה פתוח לתקנות חדשות בפייסבוק – עמדה שכבר הציג בשבוע שעבר. הוא ציין שהתקנות הללו יכולות לכלול מדיניות גילוי של הפרת נתונים אחרי לא יותר מ-72 שעות, בכדי לאפשר לצרכנים לדעת מתי הנתונים שלהם נפגעים.

"פייסבוק לא מאזינה למשתמשים לצורך פרסום"

"כן או לא – האם פייסבוק משתמשת באודיו המתקבל ממכשירים ניידים בכדי להעשיר מידע אישי על משתמשים?", שאל הסנאטור גארי פיטרס, דמוקרט ממישיגן. "לא", השיב צוקרברג בנחרצות. הוא המשיך ופירט שיש לחברה גישה לאודיו כשאנשים מקליטים קטעי וידאו על המכשירים שלהם ומעלים אותם לרשת החברתית, אבל חוץ מזה זה טען שאין לה גישה למיקרופון של המשתמש.

"אני מקווה שזה יפזר הרבה ממה ששמעתי", אמר פיטרס. הוא ציין כי שמע בנושא תיאוריות קונספירציה מאנשים רבים, כולל מאנשי הצוות שלו.

"איפה לנת ועם מי הסתמסת השבוע?"

חילופי דברים נוספים ומעניינים התנהלו בין הסנאטור ריצ'רד דרבין, דמוקרט מאילינוי, לבין צוקרברג. דרבין שאל את מנכ"ל פייסבוק באיזה מלון הוא לן בלילה שלפני העדות ותהה האם הוא מוכן למסור את שמותיהם של כל מי שאיתם הוא הסתמס במהלך השבוע. צוקרברג סירב ודרבין, שהשיג בדיוק את מה שכיוון אליו, הטיח בו: "אני חושב שזה יכול להיות כל העניין – הזכות שלך לפרטיות, הגבולות של הזכות שלך לפרטיות ועל כמה מזה אתה מוותר באמריקה המודרנית בשם האמרה 'לחבר את האנשים ברחבי העולם'".

הבעת החרטה של צורקברג והנימה המאוד אחראית ובטוחה שלו הצליחו, כך נראה, להחזיר לפייסבוק ולמנכ"ל שלה קצת מכבודם האבוד, ובעיקר מאובדן הביטחון והאמון בהם. ההתנהלות שלו בעדות נשאה מיד פירות בהשפעה על המשקיעים – המניה של פייסבוק בנאסדא"ק, שהחלה לרדת מאז התפוצצות פרשת קיימברידג' אנליטיקה בחודש שעבר, עלתה במהלך עדותו של צוקרברג וסיימה את יום המסחר בתוספת של 4.5%.

היום (ד') עתיד להתייצב צוקרברג לסבב נוסף של עדות, והפעם מול ועדת האנרגיה והמסחר של בית הנבחרים. העיניים של תעשיית הטכנולוגיה ושל גורמים רבים אחרים שמושפעים מפייסבוק ומיחסיה עם החוק נשואות לדברים שישאלו אותו המחוקקים בעדות זו – ובעיקר למה שישיב להם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים