פייסבוק תעביר 1.5 מיליארד משתמשים מאירלנד לקליפורניה

ענקית המדיה החברתית פצחה במהלך שנועד לסייע לה לעקוף את ה-GDPR, תקנות הגנת הפרטיות של האיחוד האירופי, שייכנסו לתוקף בחודש מאי הקרוב

המסע אל ארץ עוץ. אילוסטרציה: corund/BigStock

פייסבוק (Facebook) משנה בשקט את תנאי השירות שלה, על מנת להעביר 1.5 מיליארד משתמשים מאירופה לארצות הברית, וזאת בטענה שהיא רוצה להציע רמת הגנת פרטיות גבוהה יותר.

השינוי נוגע ל-70% ממשתמשי ענקית המדיה החברתית – באפריקה, אסיה, אוסטרליה, אמריקה הלטינית ודרום אמריקה. שינוע המשתמשים מחלץ את פייסבוק מתקנות הגנת הפרטיות של האיחוד האירופי, ה-GDPR, שייכנסו לתוקף ב-25 למאי.

לפני ימים אחדים פייסבוק פירטה הגדרות פרטיות חדשות, על מנת ליישר קו עם GDPR, וקבעה כי "החוק החדש הוא הזדמנות להשקיע עוד יותר בפרטיות", וכי הוא "תואם את ההתחייבות שלנו לבנות חוויות פרטיות חדשות ומשופרות לכולם בפייסבוק".

בפוסט שפרסמו אנשי החברה, נרמז כי היא תציע הגנות GDPR לכולם, עם "ציות לחוקי פרטיות חדשים והיצע חדש להגנת פרטיות לכולם, לא משנה איפה אתה גר".

רוחן של התקנות האירופיות תהווה מודל לחיקוי

אלא שמדובר באמת חלקית בלבד. אז התברר כי פייסבוק עושה מאמצים עצומים כדי למנוע מאנשים מלנתק אותם ממאגר הנתונים החשוב שלה, אותו היא מספקת לצדדים שלישיים, ואשר מהווה חלק ניכר מההכנסות שלה. מומחים להגנת הפרטיות ציינו כי בהחלטתה להעביר את חלק הארי של המשתמשים שלה מאירלנד לקליפורניה, היא מסתמכת על כך שהחוקים להגנת הפרטיות בארצות הברית רופפים הרבה יותר מאלה האירופים, וכי אין בכוונתה להגן על פרטיות המשתמשים – אלא על עצמה, מפני ה-GDPR.

פייסבוק אישרה כי בכוונתה להעביר את תחום השיפוט של 1.5 מיליארד משתמשים, אבל בתגובה לשאלות עיתונאים חזרה על עמדתה לפיה "הגנות הפרטיות נעשות בכל מקום, בלא קשר לשאלה אם ההסכם של המשתמש הוא עם תאגיד פייסבוק, או פייסבוק אירלנד".

על פי תקנות ה-GDPR, חברות נדרשות לקבל את הסכמתן המפורשת של הלקוחות שלהן, כדי להפוך את הנתונים האישיים שלהן לזמינים לצד שלישי, בדרך כלל למפרסמים. אם הן לא עומדות בכך, הן עלולות להיקנס בסכום של עד 20 מיליון יורו או בסכום השווה ל-4% מהמחזור השנתי של החברה – הנתון הגבוה מבין השניים. במקרה שפייסבוק תיקנס, הדבר עלול לעלות לה בסכום של 1.6 מיליארד דולרים.

בהתחשב במודל העסקי של פייסבוק, ציינו מומחי הגנת פרטיות כי "מדובר במהלך עסקי נכון עבור פייסבוק, כדי לצמצם ולהגביל את מידת האחריות הפוטנציאלית שלה". זאת, בניגוד להבטחות של מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, שהצהיר כי רוחן של התקנות האירופיות תהווה מודל לחיקוי, וכי החברה תפעל למלא אחריהן בכל העולם.

בהיבט המיסוי, פייסבוק תמשיך לרשום את הכנסותיה באמצעות סניף החברה באירלנד, כיוון שבמדינה זו רמת המסים נמוכה באופן משמעותי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים