בקרוב נוכל לכרטס באוטובוסי דן – עם הסלולר

מלם מערכות תטמיע את הדור הבא של הכירטוס החכם ותבצע פרויקט לניהול ציי האוטובוסים של דן ● המערכות החדשות יאפשרו, בראשונה, תשלום באוטובוסים באמצעות טלפון נייד או תשלום בכרטיס אשראי ברכישת כרטיסים מראש - בלא צורך בתהליך זיהוי אצל הנהג ● היקף הפרויקטים: 90 מיליון שקלים

משלמים מהנייד. צילום אילוסטרציה: BigStock

מלם מערכות מקבוצת מלם תים זכתה בימים אלו במכרז ראשון מסוגו בישראל: היא תקים ותטמיע בחברת האוטובוסים דן מערכת כירטוס חכמה. זו תאפשר בעתיד הלא רחוק לשלם עבור נסיעה באוטובוסים באמצעות טלפון נייד או באמצעות כרטיס אשראי – ברכישת כרטיסים מראש.

למכרז ניגשו 14 חברות ובשלב הסופי התמודדו מול מלם מערכות החברות שינוטק ו-One1. הפתרון הטכנולוגי של מלם מערכות מתבסס על שילוב מוצרים של החברות NEC ו-AMCO הבינלאומיות, ISR הישראלית, וכן כייבל-נט הישראלית, הפועלת בתחום תשתיות התקשורת. חוזה התחזוקה למערכות הוא למשך תריסר שנים. עלות שני הפרויקטים – כירטוס חכם וניהול צי כלי הרכב – נאמדת בכ-90 מיליון שקלים.

פיילוט ראשון ייעשה על 60 אוטובוסים והוא מתוכנן לתחילת 2019. אם הוא יעבור בהצלחה, הרי שעד סוף שנת 2019 כל צי האוטובוסים של דן – 1,250 במספר – יהיו מצוידים במערכות החדשות.

התשלום באמצעות הטלפון הנייד לא יחייב תהליך הזדהות אצל הנהג, למעט בשלבים הראשונים, בהתאם לדרישת משרד התחבורה. במקביל, מלם מערכות תקים מערכת לניהול חכם של צי האוטובוסים.

דרור יהושע, מנהל מלם תים תחבורה. צילום: יח"צ מלם תים

לא תהיה יותר אפשרות לרכוש כרטיסי נסיעה אצל הנהג

כך, דן תהיה החברה הראשונה בישראל שמממשת את החזון שהיתווה משרד התחבורה לגבי ייעול השימוש בתחבורה הציבורית. על פי חזון זה, בטווח הקרוב לא תהיה יותר אפשרות לרכוש כרטיסי נסיעה אצל הנהג – אלא רק ברכישה מראש, כפי שמקובל במדינות רבות בעולם.

המערכת שמלם מערכות תתקין כוללת מערכת "משרד אחורי" ומכשירי כירטוס עבור הנהג, לצד מערכות שירות עצמי לנוסע. אלו כוללות: ולידטור (מכשיר תיקוף) בדלת האחורית, עבור מי שמשלם באשראי, עמדת טעינת כרטיסי רב קו, יכולת לרכישת כרטיס חד-פעמי בשירות עצמי, המותקן באוטובוס, ומערכת למבקרים ולפקחים של דן.

המערכת לניהול צי כלי הרכב, תותקן בכל אוטובוס. היא תכלול צג נהג, המפרט את מסלול הקו לנהג, עם חיבור למערכות מידע בזמן אמת לנוסעים. זו תכלול, בין השאר, מערכת כריזה, מערכת שילוט פנימי, וכן שילוט חיצוני המוצב בתחנות.

"דן בחזית הטכנולוגיה במערכות כירטוס חכמות"

בראיון לאנשים ומחשבים אמר איתמר כהן, מנמ"ר דן, כי "מדובר במהפכה של ממש, שתציב את דן בחזית הטכנולוגיה במערכות כירטוס חכמות. השקענו משאבים רבים לאפיון מערכת הכרטוס ווהמערכת לניהול צי כלי הרכב. זו עתידה להיות המערכת המובילה והמתקדמת ביותר הפועלת כיום בישראל. הפרויקטים ייעשו תוך ראייה צופת פני עתיד, והחידושים הטכנולוגיים המונהגים בעולם התחבורה – יתמכו בהם".

איתמר כהן, מנמ"ר דן

איתמר כהן, מנמ"ר דן

אסף סבן, מנהל טכנולוגיות ראשי בדן, הוסיף כי "פרויקט זה יהווה קפיצת מדרגה משמעותית למערכות החברה וליכולות השליטה והבקרה שלה, וכפועל יוצא יביא לשיפור השירות לציבור הנוסעים".

דרור יהושע, מנהל מלם תים תחבורה, אמר כי "בעולם ובישראל בפרט, מערכות התחבורה החכמות נחשבות לתחום חדש וייחודי. אנחנו מביאים איתנו 15 שנות ניסיון בהובלת פרויקטים גדולים בתחומי מערכות כירטוס חכם וניהול צי כלי רכב, לצד פעילות בתחום התוכן של מערכות תחבורה חכמות".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יודע דבר

    כל כך הרבה דברים לא מדויקים: באגד ירושלים הנהגים כבר לא מוכרים כרטיסים מלבד רב קו אנונימי ולאזרחים ותיקים. HOP-ON מאפשרת כבר שנים תשלום באמצעות הטלפון באוטובוסי דן...על פניו זה נראה פרויקט מסורבל ויקר, יש פתרונות פשוטים הרבה יותר. זה קשקוש שצריך להזדהות אצל הנהג בפעם הראשונה, למה בכלל זה מעניין מישהו ולמה להטריד את הנהג בכלל? מישהו כנראה רוצה לחסוך בפרויקט.

אירועים קרובים