האם יש שינוי מהותי ביחס לנשים בהיי-טק?

האפליה בין נשים לגברים עדיין קיימת, גם בהיי-טק, אבל נראה שהתמונה ורודה קצת יותר ממה שמתארים רואי השחורות - כך עולה מרב שיח בנושא, שנערך בבית אנשים ומחשבים ● ויש גם תחזית: בקרוב נראה יותר נשים מנמ"ריות

04/09/2018 16:12
עדיין יש אפליה נגד נשים בהיי-טק, צילום אילוסטרציה: BigStock

סוגיית מקומן של הנשים בהיי-טק והיחס אליהן בענף נדונה כבר פעמים רבות ומזה זמן. הנתונים מראים שעדיין יש בהיי-טק הישראלי הרבה פחות נשים וששכרן נמוך בממוצע מזה של עמיתיהן הגברים. אולם, האם בזמן האחרון החלה סוף סוף מגמת שינוי? האם קמפיין MeToo# הזיז משהו? יש כאלה שיטענו שלא, אבל מרב שיח שהתקיים באחרונה בבית אנשים ומחשבים, בהנחיית יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה, עולה שהשינוי כבר כאן.

"יש שינוי מהותי ביחס לנשים בחברה, כמו גם בעולם העבודה בכלל ובתעשיית ההיי-טק בפרט", אמרה עדית חן, מנמ"רית דואר ישראל. "אם כשהייתי צעירה יותר הרגשתי בחלק מהמקרים קצת פחות מאחר שאני אישה, ועוד כזו עם ילדים, ולא קיבלתי תפקידים בגלל זה, כיום המצב הולך ומשתנה. יש כיום פחות אפליה כלפי נשים".

היא ציינה שהמצב הוא פרי לא רק של מעשיהם של הגברים בתעשייה, אלא גם של הנשים עצמן. "זה תלוי הרבה גם בהן, איך הן מנהלות את הקריירה שלהן. אני יודעת כמה ג'ינגלתי ועבדתי קשה כדי להגיע למקום שבו אני נמצאת כיום ועל אף שהיה מאוד קל לוותר בנקודות מסוימות, לא עשיתי זאת", אמרה.

עדית חן, מנמ"רית דואר ישראל. צילום: יניב פאר

עדית חן, מנמ"רית דואר ישראל. צילום: יניב פאר

חן החלה את דרכה כתלמידת מחשבים בתיכון – במחזור הראשון שלמד את המקצוע בראשון לציון. על אף ששנאה מחשבים, בסופו של דבר היא הגיעה לעבוד במקצוע – באלעד מערכות, עשת הנדסה, משרד הבריאות ו-HP. בשלוש השנים האחרונות היא משמשת כמנמ"רית הדואר. לדבריה, ייצוג הנשים בהנהלת הדואר "די שווה. לא מזמן נקלטה אצלנו סמנכ"לית חמישית. מבחינתי, אם יש שני אנשים שדומים ביכולות שלהם ואחד מהם הוא אישה, אין סיבה שלא אמנה אותה לתפקיד".

"יש שני פרמטרים מרכזיים שמשפיעים על האישה והקריירה שלה", ציינה. "האחד הוא בעל או בן זוג שמוכן להכיל נשים קרייריסטיות. השני – הוויתור של האישה על הרבה מאוד דברים וההבנה שאין סיבה שהיא לא תעשה את מה שגברים עושים. אישה שרוצה קריירה צריכה להבין שזו עבודה סיזיפית, ואם היא רוצה אותה – עליה להבין שהיא תצטרך לג'נגל בין הבית והמשפחה לעבודה".

"עדיין יש ארגונים שמציעים לגברים יותר"

דוברת נוספת ברב שיח הייתה ליאורה בן אפרים – מנמ"רית בנק איגוד עד לסוף החודש הבא ומי שהשבוע פרסמנו שמסתמן שתמונה למנהלת שע"מ, זרוע המחשוב של רשות המסים. היא אמרה כי "בעולם הבנקאות יש יחס שוויוני לנשים, ולו בגלל דרגות שכר קבועות, שמונעות אפליה. לעומת זאת, בשוק העבודה, כולל בהיי-טק, יש עדיין ארגונים שמציעים לגברים יותר ושמחפשים יותר גברים מאשר מנשים".

בן אפרים החלה את דרכה המקצועית כעתודאית וכקצינת מחשוב בממכ"א. לאחר מכן היא עבדה במשך 25 שנים בתפקידים ניהוליים שונים בתחום ה-IT בבנק הפועלים, בהם מנהלת אגף ה-BRM ומנהלת מערך הפיתוח, ובהמשך הצטרפה לבנק איגוד. בין שני הבנקים, היא כיהנה במשך כשנתיים כמנהלת מערך המגזר הפיננסי של TCS ישראל – זרוע ה-IT של תאגיד TATA ההודי. במסגרת זו היא הייתה אחראית מטעם החברה על פרויקט החלפת מערכות הליבה של בנק יהב – אחד הפרויקטים הטכנולוגיים היותר שאפתניים שנערכו עד כה במערכת הפיננסית.

ליאורה בן אפרים, מנמ"רית בנק איגוד. צילום: יניב פאר

ליאורה בן אפרים, מנמ"רית בנק איגוד. צילום: יניב פאר

"כנערה צעירה, אף אחד לא פתח לי דלת לעולם ההיי-טק, אלא לחצתי על הידית בעצמי", אמרה בן אפרים. "התחלתי את דרכי כעתודאית ולאחר שירות כקצינה הצטרפתי לבנק הפועלים, לביקורת מערכות מידע – תחום שהיה חדש בזמנו והייתה לי האפשרות לשים בו טביעת אצבע. לאחר מכן הציעו לי לנהל את מערך הפיתוח וכך, מניהול של 16 איש עברתי לנהל 200 ומשהו איש, יחד עם מערכות מידע, פיתוח וליבה קריטיות והיקפים כספיים גדולים יותר".

בבנק הפועלים, ולאחר מכן ב-TCS, היא צברה ניסיון במערכות ליבה וטרנספורמציות. "בהמשך הצטרפתי לבנק איגוד, שבחר בי כי הוא עמד בפני טרנספורמציית מחשוב – והייתי מהמעטים עם ניסיון בתחומים הללו. ביצענו תהליך של בחינת חלופות והטמעתן", ציינה.

הרב שיח נגע גם בתפקידי המנמ"ר, וכפועל יוצא גם המנמ"רית. בן אפרים אמרה בהקשר זה כי "התפקיד הזה הולך להשתנות, ממישהו שרק מספק שירותי מחשוב לשותף למנכ"ל, אחד שיושב בקוקפיט ומפתח מודלים ניסיוניים, מוצרים ושירותים חדשים". היא חוזה בעתיד הקרוב הצטרפות של נשים מנמ"ריות רבות: "זה רק ילך ויתפתח".

משתתפות נוספות ברב שיח היו שמעונה נוה, סמנכ"לית מערכות המידע של קבוצת לובינסקי, ואיריס נחשוני, שמכהנת בתפקיד דומה באורמת. דבריהן יובאו בידיעה נפרדת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים