בסנאט דורשים חקירת גוגל על ההפרה ומשתמשי +Google מתקשים להיפרד

על רקע הפרסומים שהרשת החברתית של גוגל חוותה באג, שחשף פרטים אישיים של כחצי מיליון משתמשים, נודע אתמול על סגירתה יש מי שמתאבלים על האבדן מנגד בסנאט האמריקני נשמעה קריאה ל-FTC לחקור את גוגל על הפרשה החמורה

משתנה לטובת לקוחות ארגוניים. +Google. אילוסטרציה: BigStock

במפגש בנושא פרטיות של הקונגרס האמריקני שנערך אתמול (ד'), קרא הסנאטור ריצ'רד בלומנטל לחקירת חשיפת הנתונים שהביאה להכרזה על סגירתה הקרבה ובאה של הרשת החברתית של גוגל, +Google. כמה שעות לאחר מכן, קבוצה של סנאטורים דו-מפלגתיים, כולל בלומנטל, שלחה מכתב לוועדת הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC, הקורא לסוכנות לנקוט בפעולה ולפתוח בחקירה מיידית של הנושא.

כזכור, המחוקקים האמריקנים וכן הבריטים עסוקים באחרונה באינטנסיביות בסוגיית פרטיות נתוני המשתמש והאופן שבו נוהגת בהם חברות הטכנולוגיה הגדולות. פייסבוק נאלצה לשוב ולהעיד בפני הקונגרס, ואפילו לשלוח אליו את מנכ"לה, מארק צוקרברג, אחרי שהסתבכה עד צוואר בפרשיית קיימברידג' אנליטיקה. אבל לא רק זאת – המחוקקים דורשים באחרונה תשובות מחברות טכנולוגיה, כדוגמת אפל ואמזון, ומרשתות חברתיות גדולות, כמו טוויטר, אודות נושא הפרטיות ושימוש ציני של גורמים עוינים בו למני מניפוציות. כעת נראה שגוגל לא עומדת להתחמק מהעניין שפרשת +Google מושכת.

בעקבות הודעת גוגל מיום ב' כי היא מסיימת את פעילות גרסת הצרכן של הרשת החברתית שלה +Google, ושבכוונתה להדק את מדיניות שיתוף הנתונים שלה, לאחר "באג" שבגללו אפשר שנחשפו נתוני משתמש הכוללים שמות, כתובות אימייל, עיסוק, מגדר וגיל, הודיעו אתמול מדינת ניו יורק וקונטיקט על פתיחה בחקירת האירועים. אבל כעת הפרשה מסתבכת, עם הדרישה החדשה שה-FTC תפתח אף היא בחקירת הענקית ממאונטיין וויו והבאג המסתורי, שככל הנראה הביא לסגירת הרשת החברתית הדי-מדשדשת שלה.

הבאג – העניק לאפליקציות צד שלישי גישה לנתוני פרופיל פרטיים

הבאג המדובר, שנחשף בחודש מרץ האחרון בביקורת אבטחה, העניק לאפליקציות צד שלישי גישה לנתוני פרופיל פרטיים ב-+Google, ומדובר על פרטים אישיים שהמשתמשים תכננו לשתף רק עם חברים. גוגל אמרה שלא הצליחה לאמת אילו חשבונות הושפעו מהבאג, אך שניתוח מטעמה של המצב הצביע על כך שההשפעה שלו יכולה הייתה להיות על עד 500,000 חשבונות ברשת החברתית שלה.

"לא מצאנו עדויות לכך שמפתח כלשהו היה מודע לבאג זה או ניצל את ממשק ה-API, ולא מצאנו שום הוכחה לכך שנתוני פרופיל כלשהם נוצלו לרעה", כתבה גוגל בבלוג שלה. בכל מקרה צוין כי הנתונים שהופרו בפוטנציה היו מוגבלים לשדות פרופיל אופציונליים, כולל שם, גיל, מין, עיסוק וכתובת דוא"ל, כך לפי הענקית. הדובר הבהיר כי המידע שניתן היה לגשת אליו לא כלל פוסטים, הודעות פרטיות או מספרי טלפון. גוגל לא ציינה כמה זמן היה הפגם קיים בתוכנה, או מדוע היא המתינה עם חשיפתו.

במכתב ששלחו ציינו המחוקקים כי גוגל כבר משכה את תשומת הלב של ה-FTC ובנושא פרטיות בשנת 2011, בעקבות ההשקה של הרשת החברתית הראשונה שלה, Google Buzz. אז נעתרה גוגל להסדר שכלל צו הסכמה, אשר אסר על החברה "להציג באופן לא נכון את הפרטיות של מידע אישי". הסנאטורים טענו כי אפשר שחוסר המעש של גוגל בעקבות גילוי הפגיעות ב-+Google מצביע על כך שהחברה ההפרה את צו ההסכמה וכי המהירות שבה גדלה החברה עשויה להיות סיבה מספקת לחקירה נוספת. "גוגל עכשיו בקושי דומה לחברה שהייתה בזמן קבלת צו ההסכמה, מה שמחייב חקירה מחודשת של נוהלי הפרטיות שלה על פני מגוון המוצרים והפעילויות שלה", כתבו המחוקקים.

"אם ה-FTC תמצא התנהגות בעייתית, אנו מעודדים אתכם לפעול באופן נחרץ בכדי לסיים דפוס התנהגות זה באמצעות קנסות כספיים משמעותיים ופיצוי משפטי איתן", כתבו הסנטורים במכתבם לסוכנות.

מתחילים להיפרד אבל גם נאבקים ברוע הגזרה

אבל, מנגד, יש גם מי שכבר מתאבלים על סיום חייה של הרשת החברתית.

קבוצה קטנה אך נאמנה של משתמשי +Google שדבקו ברשת החברתית במשך שנים, לא נרתעה מהממדים הזעירים יחסית של השירות ומכך שפיגר בהרבה אחרי הפופולריות של רשתות חברתיות אחרות, כמו אינסטגרם, טוויטר, סנאפצ'ט, וכמובן מזו הגדולה מכולם – פייסבוק.

מעריצי הרשת החברתית שגוגל סוגרת כעת אמרו שהיעדר הפרסומות, היכולת לכתוב הודעות ארוכות וההתמקדות בנושאים לצורך חיבור בין אנשים "רגילים" – במקום שימור חברויות קיימות או מעקב וקשר עם אישים ציבוריים ומפורסמים – יצרו פלטפורמה שעודדה היכרות ודיאלוג אמיתי ומתמשך עם זרים. ושבכך היה חוזקה.

"זה באמת היה חבל הצלה בשבילי", אומר ג'ון לואיס, שעובד בתור כותב פרילנס ושבילה כמעט שמונה שנים בחיים מבודדים ביערות הגשם בקוסטה ריקה. לואיס סיפר ל-CNBC איך נהג להתחיל כמעט כל בוקר בלגימת קפה תוך שהוא מפטפט בצ'אט עם חבריו ב-+Google ומעיין בעדכונים של פרסומי מכריו ברשת החברתית של גוגל.

עקב הבשורה המרה על הסגירה, יצר לואיס קבוצה בשם Google+ Mass Migration, בתקווה להציל את הקהילה האהובה עליו. "לא יכולתי להגיע לאינטראקציות החברתיות שהיו לי שם בשום מקום אחר", הוא אמר.

מאז שלואיס הקים את הקבוצה ביום ב' השבוע, היא צברה כבר יותר מ-1,500 חברים ממשתמשי +Google, שהגיעו אליה כדי לפרוק, להתאבל, לפרסם זיכרונות נעימים ולהציע חלופות לזמנים שבהם השירות יינעל.

במקביל נפתחה עצומה באתר Change.org המכונה Don't Shut Down Google Plus, שמתחננת בפני גוגל לא לסגור את הרשת החברתית שלה, וזו צברה כבר כ-25,000 חתימות.

מספר חברי +Google פנו ל-CNBC ואמרו כי הם מוטרדים יותר מהחלטת גוגל לסגור את השירות מאשר על מבאג האבטחה שכל כך מסעיר את הסנאט. הם כנראה נינוחים משום שהנתונים שחשיפתם כלולה באירוע הם, כאמור, לא אינטימיים מדי, יחסית – בהיותם כוללים רק שמות, אימיילים וסוגי העיסוק, אך לא מספרי טלפון או הודעות אישיות – וכן מסתמכים על כך שגוגל הודיעה כי לא מצאה כל עדות לשימוש לרעה שנעשה בהם. לטענתם, הפרשיה מסתמנת ככזו שמספקת לענקית הצדקה להיפטר מהרשת החברתית שלה שלא זכתה מעולם להצלחה אמיתית ולריבוי עצום של משתמשים כמו מתחרותיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים