הסטארט-אפ שרוצה לרפא את הנתונים הרפואיים

הפקת נתונים כמעט אינה אפשרית מרוב המידע הרפואי הקיים, כי הוא לא מובנה – טוענות מיכל מאירי ורותם לב-צביקל, מייסדות משותפות של אגמון, ומציגות טכנולוגיה שמשנה את המצב

מיכל מאירי ורותם לב-צביקל, מייסדות משותפות של אגמון. צילום: עזרא לוי

"80% מהמידע הרפואי הוא מידע לא מובנה ולא ניתן להפיק ממנו תובנות. אנחנו הופכות אותו למידע מובנה, שניתן לנתחו. כך אנחנו מספקות לבית החולים יכולת גישה למידע שקיים אצלו – שכיום אין לו גישה נוחה אליו", אמרו מיכל מאירי ורותם לב-צביקל, מייסדות משותפות של אגמון (Agamon).

מאירי ולב-צביקל השתתפו בכנס Oracle Open World 2018, שנערך בשבוע שעבר במרכז הכנסים מוסקונה בסן פרנסיסקו. אגמון היה אחד מארבעה סטארט-אפים ישראליים שנציגיהם הרצו בכנס.

החברה מציעה פלטפורמת מידע בתחום הרפואי, המספקת כלים ושירותים לגישה מהירה ויעילה למידע רפואי איכותי. הפלטפורמה מקשרת בין גופי רפואה – בתי חולים, קופות חולים וקליניקות – לשותפים מכל קצוות מערכת הבריאות.

"נדהמנו לגלות", אמרו מאירי ולב-צביקל, "כי בעוד שהטכנולוגיה, ובפרט הבינה המלאכותית, עשתה קפיצה חסרת תקדים בשנים האחרונות, הרי שמערכת הבריאות נותרה מאחור. מדהים לחשוב שחברות ענק יודעות ללמוד מדפוסי התנהגות שונים על רכישות, חיפושים, העדפות של לקוחות ועוד – אבל כשזה מגיע לבריאות שלנו, הטכנולוגיה נותרה מפגרת מאחור. אחת הסיבות העיקריות למצב זה היא חוסר הנגישות של המידע והעובדה שרוב המידע שרופאים מייצרים הוא טקסטואלי. שני גורמים אלה מקשים על ביצוע מחקר ופיתוח רפואיים ומונעים את שיפור הטיפול הרפואי באמצעות ניתוח המידע".

"אנחנו עוזרות לאותם גופים להשתמש בכמויות המידע העצומות שלהם כדי להפיק תובנות משמעותיות", הסבירו מאירי ולב-צביקל. "אנחנו עושות זאת על ידי הבנייה אוטומטית של מידע טקסטואלי 'חופשי', באמצעות בינה מלאכותית ו-NPL, עיבוד שפה טבעית. כך ניתן לנתח אותו ולהביא לשיפור ביצועים, לתמיכה בהחלטות קליניות וליכולת לקבל התראות חכמות, למחקר ולשיתוף. המערכת שלנו לומדת את שפת הרופא כדי לבצע ניתוחים מתקדמים, שישפרו את איכות ויעילות הטיפול הרפואי".

הן הוסיפו כי "אנחנו עוזרות לאותם גופים רפואיים גם להתחבר לחברות פארמה וטכנולוגיה, כדי שאלה יוכלו לקדם מחקר ופיתוח בתחומים רבים, כולל רפואה מותאמת אישית".

"אגם נתונים" רפואי

שם החברה מהדהד עם המונח "אגם הנתונים". מאירי משמשת מנכ"לית אגמון ולב-צביקל היא סמנכ"לית התפעול של הסטארט-אפ, שמונה שישה עובדים. את החברה אפ הקימו השתיים לפני כשנתיים עם עמרי סיון, מנהל הטכנולוגיות הראשי שלה.

מאירי היא בעלת תואר שני בננו-טכנולוגיה מאוניברסיטת קיימברידג'. "הייתי מנהלת מוצר בעולם הנתונים לפינטק", אמרה, "וראיתי איך הפינטק משנה את עולם הבנקאות השמרני. החלטתי שזה מה שאני רוצה לעשות לעולם הרפואה – על ידי ניתוח של Big Data".

לב-צביקל היא רואת חשבון ועורכת דין, ועבדה בייעוץ לסטארט-אפים בארנסט אנד יאנג ישראל. כשעשתה תואר שני באוניברסיטת קולומביה והתעמקה בעולם היזמות, המנטורית המשותפת שלהן, נגה פרי – מחלוצות ההיי-טק הישראלי, חיברה ביניהן.

באגמון השקיעו משה ליכטמן, לשעבר בכיר במיקרוסופט העולמית ומנהל מרכז המו"פ שלה בארץ, וארול דמלין, אחד האנג׳לים החזקים בבריטניה. על לקוחות החברה נמנים בית החולים אסותא, ועוד ארבעה בתי חולים בישראל ובארצות הברית.

"ניתוח מיליוני דו"חות וזיהוי דפוסים שאנשים לא יכולים לזהות"

"אחד הקשיים בעולם הרפואה", אמרו מאירי ולב-צביקל, "הוא באיטיות בה מנתחים דו"חות רפואיים. אנחנו מאפשרות ניתוח של מיליוני דו"חות וזיהוי דפוסים שבני אנוש לא יכולים לזהות. הטכנולוגיה שלנו מאפשרת שימוש במידע אמיתי – Real world evidence – עבור פיתוחים רפואיים מתקדמים".

אגמון הצטרפה לפני כמה חודשים לתכנית הסטארט-אפים הגלובלית של אורקל בישראל. "אנחנו משתמשים בשירותי הענן של אורקל. אורקל היא אחד המותגים החזקים ובעלי האמינות בעולם הבריאות, ואנשיה מחברים אותנו לעולם זה", אמרו השתיים. "בנוסף, אגמון היא החברה הישראלית הראשונה שנבחרה לתכנית הסטארט-אפים העולמית של ענקית הפארמה Bayer. הפלטפורמה שפיתחנו תאפשר להפיק תובנות פורצות דרך בתחום הרפואי, שיסייעו במגוון רחב של יישומים – מפיתוח תרופות ועד הוזלת מחירי הטיפול הרפואי".

"החזון שלנו", סיכמו מאירי ולב-צביקל, "הוא לקדם שיתופי פעולה עם מאות גופים רפואיים ושותפים בעולם, כדי ליצור רשת של מידע. רשת זו תאפשר לעולם הרפואה לנצל את מלוא היכולת של מידע רפואי, ותביא להקטנת הוצאות הרפואה ולשיפור של איכות הטיפול הרפואי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים