בריטניה: זוג נעצר כחשוד בהטסת רחפנים שהשביתה כאלף טיסות בגטוויק

מהומה עצומה התרחשה בשבוע שעבר בשדה התעופה גטוויק שבלונדון, בעקבות חדירת רחפנים לשטחו האווירי ● האירוע שיבש כאלף טיסות ואת כלל הפעולות השגרתיות בשדה השני בגודלו בבריטניה - וכל זאת רק ימים ספורים לפני חג המולד ● בעל ואשה נעצרו בחשד לאחריות לאירוע

שדה התעופה גטוויק הסמוך ללונדון. צילום: BigStock

בני זוג בריטים – הבעל בן 47 והאישה בת 54 – נעצרו ביום ו' ונחקרים כעת על ידי משטרת סאסקס בגין "שימוש פלילי ברחפנים" בשטח שדה התעופה גטוויק, המשויך לעיר הבירה לונדון. העצורים הם תושבי העיר קראולי, שנמצאת במרחק של כ-5 קילומטרים משדה התעופה, שפעילותו שוקקת במיוחד ושמשרת יותר מ-43 מיליון נוסעים מדי שנה.

הכל החל כשרחפנים גדולים הופיעו מעל נמל התעופה גטוויק, וחוללו תוהו ובוהו במהלך אחד מזמני הפעילות העמוסים ביותר בשנה, ימים ספורים לפני חג המולד.

הרחפנים הגיחו בשמי השדה, נעלמו ושבו וחוזר חלילה

האירוע החל בסביבות השעה 21:00 ביום ד' (לפי שעון בריטניה) ושיבש את לוחות הזמנים של הטיסות המתוכננות לנחות ולהמריא, עקב ההחלטה על סגירתו של שדה התעופה גטוויק, השני בגודלו בבריטניה, עקב החששות הביטחוניים שעורר. ההפרעה החמורה השביתה כמעט 1,000 טיסות והרסה את תכניות הנסיעה של יותר מ-140 אלף איש, כך לפי הניו יורק טיימס.

הרחפנים, שהופיעו באוויר כאמור ביום ד' בערב ואותרו ביום ה', גרמו לשיבושים והפרעות בשירותי השדה עד יום ו' בערב. לדברי רויטרס, במהלך אותו זמן, הופיעו הרחפנים ליד שדה התעופה שלוש פעמים שונות, בכל פעם שהרשויות ניסו לפתוח מחדש את מסלולי הטיסות.

יצוין כי ביום ו', לאחר השיבה לשגרה מהאירוע ועקב לקחיו, נעשה שימוש בציוד צבאי למניעת שיבושים נוספים מרחפנים. כמו כן, לפי הדיווחים, שדה התעופה החל ליישם ולהשתמש במערכת Drone Dome, שפותחה על ידי רפאל הישראלית, אשר יכולה לזהות רחפנים ללא מכ"ם, ומסוגלת גם לשבש את התקשורת בין הרחפן למפעיל שלה, ולאפשר לרשויות להשתלט על כלי הטייס הזעיר מהקרקע.

גם פעלול או הפעלה ללא כוונת זדון – מאסר עולם

המניעים שמאחורי האירוע אינם ברורים בינתיים. לפני המעצרים של יום ו', בחנה המשטרה את האפשרות כי ה"פעלולים" שביצעו הרחפנים היו סוג של מחאה סביבתיים, כך דיווח הגרדיאן בתחילה.

סטיב בארי, עוזר מפקד משטרת סאסקס, אמר לעיתונות כי השלטונות שוקלים "קשת שלמה של אפשרויות, החל בהתנהגות פושעת אמיתית, עד לתסריט של סתם אנשים שניסו להיות זדוניים".

בלי כל קשר לסיבות לפעולה, העונש שצפוי לבני הזוג, אם אכן ימצאו אשמים במעל, עלול להיות חמור – לפי הטיימס, הענישה מרבית יכולה להיות מאסר עולם.

זהירות, רחפנים. צילום אילוסטרציה: BigStock

זהירות, רחפנים. צילום אילוסטרציה: BigStock

ביקורת בבריטניה: הממשלה עסוקה מדי בברקזיט

ממשלת בריטניה זכתה לביקורת רבה על כך שלא עשתה מספיק בכדי לעצור את תופעת הרחפנים המסוכנת.

כריס גריילינג, שר התחבורה, הואשם ש"היסס ועיכב" את הצעדים להידוק חוקי הרחפנים במדינה, וזאת לאחר שעל אף הדיווחים משלהי נובמבר האחרון על כך שהממשלה הבריטית מתכננת חוק חדש שמטרתו להסדיר ולווסת את השימוש ברחפנים, כמו גם להבטיח שהמטיסים אותם יעברו בדיקות בטיחות, ההסדרה לא הגיעה לשלבי הוצאה לפועל.

ביולי האחרון נסגר לזמן קצר אותו שדה תעופה עצמו את אחד ממסלוליו עקב חששות בטיחות, כאשר רחפן זוהה באזור וכמה מטוסים הוסטו מנתיבם משום כך. אבל האירוע "הקטן" לא מנע את האירוע הגדול משבוע שעבר. עקב התקרית החל אמנם העיסוק בחקיקה המתגבשת, אבל זו, כאמור, התעכבה וטרם הושלמה.

העיתונאי ג'ון קרייג, המסקר את תחום הפוליטיקה ב-Sky News, ציין כי "המבקרים אומרים שהממשלה הייתה עסוקה במשך זמן רב מדי בהכנות לעסקה-שלא-צלחה בנוגע לברקזיט, ולכן לא הגיעה לעסוק בחקיקה. אך הממשלה מכחישה זאת".

הוא הוסיף והרחיב כי "הממשלה טוענת שהיא חוקקה השנה בכדי להפוך את זה ללא-חוקי שרחפן יטוס בטווח של 1,000 מ' משדה התעופה או בגובה של 122 מ' מעליו, אבל לאחר התגובות הראשונות על כך, מר גריילינג היה שקט למדי ב-24 השעות האחרון, או משהו כזה".

עניין בינלאומי הדורש חקירה עצמאית?

חבר הפרלמנט של בריטניה, אנדי מקדונלד, קרא להשקת חקירה עצמאית של האירוע החמור. הוא אמר כי "הממשלה הוזהרה שוב ושוב מפני סיכונים הנשקפים לתעופה מרחפנים, אך כשלה מלפעול. העיכוב בהקדמת החקיקה מעיד על כישלונה של הממשלה הזו להתרכז בעסקים היומיומיים שלפניה. הם הסירו את עיניהם מהכדור (ביטוי שמשמעו לא לשים לב למה שאתה עושה בזמן אמת – ג"פ)".

"קנה המידה של השיבוש הוא בלתי מתקבל על הדעת והוא דורש שנברר איך זה היה יכול לקרות, ולכן מפלגת הלייבור קוראת לבדיקה עצמאית", אמר מקדונלד.

המקרה, שהגרדיאן תיאר כ"אירוע המפריע ביותר שנגרם אי פעם על ידי רחפן בשדה תעופה בינלאומי גדול", נושא השלכות חמורות על ביטחון התעופה ברמה הבינלאומית. כריס וודרופ, מנהל התפעול הראשי של גטוויק, כינה את האירוע "בעיה חסרת תקדים", ואמר כי "זה לא עניין של שדה התעופה גטוויק. זה אפילו לא בעיה של בריטניה. זה עניין בינלאומי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים