מסמכים חשפו: קשרים הדוקים התקיימו בין וואווי לגורמים באיראן ובסוריה

המידע החדש יכול לחזק את טענות ארה"ב נגד וואווי וכנגד סמנכ"לית הכספים וסגנית הנשיא שלה, בתו של מייסד החברה, מנג ואנזו, שנעצרה בקנדה בסוף 2018 ושעתידה לעבור בקרוב שימוע בגין הבקשה להסגירה לאמריקה

שוקעת. וואווי

על פי דיווח שהתפרסם אתמול (ג') ברויטרס, מסמכים חדשים שהתגלו מראים את עומק קשריה של ענקית הטכנולוגיה הסינית, וואווי, עם איראן ועם סוריה.

מנג ואנזו, סמנכ"לית הכספים וסגנית הנשיא של וואווי, שהיא גם בתו של מייסד החברה, רן ז'נג-פאי, נעצרה בקנדה בסוף 2018, לפי בקשת הרשויות האמריקניות, שטענו כי היא פיקחה על הונאה כספית מורכבת שמטרתה להפר סנקציות גרעין על איראן. האירוע הפך למקור מרכזי של מתיחות במלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין, שלעת עתה שככה מעט עקב החלטות שהתקבלו בפגישת נשיאי ארצות הברית וסין בוועידת 20-G, שהתקיימה בארגנטינה בתחילת החודש שעבר.

בינתיים שוחררה ואנזו בערבות גבוהה בסך 7.5 מיליון דולר, אך בתנאים מגבילים במיוחד – היא הצטוותה להפקיד בידי הרשויות הקנדיות את הדרכונים שלה, להיות בעוצר לילי, לשלם בעבור שירות אבטחה פרטי וקבוע בביתה שבוונקובר וענוג על קרסולה מתקן מעקב מבוסס GPS. אבל בקשת ההסגרה מארצות הברית, שמאשימה אותה בהפרת הסנקציות על איראן ובהונאה של המערכת הבנקאית האמריקנית, עדיין תלויה ועומדת והשימוע בעניינה אמור להתחיל בפברואר הקרוב. המסמכים שנחשפו כעת יכולים להטות את הכף כנגדה.

אירן. צילום אילוסטרציה: BigStock

אירן. צילום אילוסטרציה: BigStock

שתי החברות הזרות המעורבות – בשליטת וואווי

לטענת ארצות הברית מנג ניסתה להסתיר את העובדה כי וואווי עשתה עסקים עם איראן, דבר שאינו חוקי משום הסנקציות שהנהיגה ארצות הברית נגד המדינה בתקופה האמורה. בעיקר עוסקות ההאשמות נגד מנג בקשרים של וואווי עם שני חברות קטנות. האחת חברה טהרנית העוסקת בציוד טלקום, ששמה Skycom Tech Co Ltd, והשנייה נקראת Canicula, הממוקמת במאוריציוס.

מנג כביכול אמר לבנקים כי שתי החברות היו עצמאיות מוואווי, דבר שאפשר לעסקאות באיראן לעבור ללא כל בעיה. עם זאת, כעת נראה כי וואווי שלטה בשתי החברות, למרות הכחשת החברה.

המסמכים שהתגלו על ידי רויטרס באיראן ובסוריה מעידי על כך ש-Skycom מינתה מנהל בכיר של וואווי לניהול החברה באיראן. בנוסף, שלושה סינים ששמם לא פורסם חתמו על חשבונות וואווי ו-Skycom באיראן.

עוד התגלה, כי מנג ישבה במועצת המנהלים של Skycom, בין פברואר 2008 לאפריל 2009. רשומות שנמצאו בהונג קונג מראות כי Skycom נמכרה בשנת 2007 ל-Canicula, שהחזיקה במניות שלה במשך כ-10 שנים. Skycom פורקה מבחירה בשנת 2017, בעוד ש-Canicula הודיעה מספר חודשים לאחר מכן, ללא הסבר או הרחבה בנושא, כי הפסיקה לפעול בסוריה. מקור אנונימי טען באוזני רויטרס כי Canicula אכן עשתה עסקים בסוריה – מדינה נוספת שנכללה בסנקציות של ארצות הברית – בשמה של וואווי.

גורמים רשמיים בארצות הברית אמרו כי וואווי השתמשה בשליטתה ב-Skycom בכדי למכור ציוד תקשורת לאיראן, כשהתשלומים הוצאו מהארץ באמצעות המערכת הבנקאית העולמית. הבנקים אפשרו בסופו של דבר לעסקאות בהיקף של מאות מיליוני דולרים לעבור, רק כי לא היו מודעים לכך שוואווי שולטת ב-Skycom וב-Canicula.

ואנזו, כאמור, שוהה בוונקובר, שם משפחתה מחזיקה בכמה נכסי נדל"ן. לא ברור אם קנדה תיעתר ותסגיר את הסמנכ"לית המיוחסת בסופו של דבר לארצות הברית – שם הצטברו לפי הדיווחים ראיות נוספות לגבי הגורם ששלט באמת בשתי החברות – והעניין יצטרך להיקבע על ידי הליך משפטי נרחב.

יצוין כי המעצר שלה עורר תגובה חריפה נגד ארצות הברית בסין, והגביר את הלאומנות הסינית גם בנושאי טכנולוגיה – אפל, מבכירות החברות האמריקניות הענקיות שפועלות בסין, הייתה על הכוונת. מספר חברות סיניות הלו קונסות ואף מפטרות עובדים שבבעלותם מכשירי iPhone, ומנגד מציעות סיוע ואפילו השתתפות מלאה ברכישות של טלפונים חכמים מתוצרת וואווי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים