ארה"ב פתחה בחקירה פלילית של התנהלות פייסבוק עם נתוני המשתמשים

התובעים האמריקניים בוחנים חשדות לפלילים בעסקות הנתונים של פייסבוק עם 150 גופים, חלקם מחברות הטק הגדולות בעולם ● החקירה - שאיתה הבטיחה פייסבוק לשתף פעולה - עתידה להעמיק את העיסוק במודל העסקי של ענקית המדיה החברתית ובפגיעה שלו במשתמשים, בדיוק כשהיא מנסה להתאושש משנה רצופת שערוריות וכישלונות

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: Freisehamburg, מתוך ויקיפדיה

ארצות הברית בישרה בימים אלו כי פתחה בחקירה פלילית של עסקאות הנתונים שביצעה פייסבוק עם כמה מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, כך דיווח הניו-יורק טיימס.

חבר מושבעים גדול שמונה בניו יורק הזמין כבר רשומות של "לפחות שני יצרנים בולטים של טלפונים חכמים והתקנים אחרים", שלשניהם היו "שותפויות" עם הרשת החברתית שייסד מארק צוקרברג, ושכיום מתגאה בכ-2.3 מיליארדי משתמשים בכל רחבי העולם.

לפייסבוק היו, כך לפי הדיווחים והחשדות, שותפויות עם למעלה מ-150 גופים עסקיים – כולל הענקיות אמזון, מיקרוסופט, אפל, סוני ורבות אחרות – שאפשרו לחברות אלו גישה לנתוני המשתמשים של הפלטפורמה החברתית הדומיננטית.

החשדות הגורפות שנבחנות על ידי החוקרים הן עסקאות לשיתוף מידע שקיימה עם החברות פלטפורמת התקשורת החברתית הדומיננטית בעולם. העסקאות וההסכמים, שעליהן דווח בעבר במדיה העולמית, מאפשרים לחברות שאיתן ניהלה פייסבוק את האפשרות לראות חברים של משתמשים, מידע ליצירת קשר ונתונים אישיים אחרים.

העסקאות עזרו לפייסבוק לצבור יותר משתמשים, כך על פי דיווח מוקדם של הניו יורק טיימס מדצמבר האחרון, שקבע כי השותפים של ענקית הרשתות החברתיות יכלו לגשת לנתוני המשתמשים מבלי לקבל את הסכמתם. רבות מהשותפויות הסתיימו בשנתיים האחרונות, ציין הטיימס, אבל קבע כי העסקאות עם אמזון ואפל עדיין היו בתוקף בדצמבר האחרון.

קיימברידג' אנליטיקה ועוד "קומץ" חברות שזכו בנתונים

לא נודע מתי החלה החקירה של חבר מושבעים הגדול, שנמצאת תחת פיקוח על ידי התובעים והפרקליטות הראשית של ארצות הברית במחוז המזרחי של ניו יורק, או בדיוק במה היא מתמקדת, ואולם אחד מהנושאים שללא ספק שיעמדו במרכז החקירה הוא קשריה של פייסבוק עם קיימברידג' אנליטיקה.

חברת המחקר האנגלית-אמריקנית, שכבר פשטה את הרגל מאז, הצליחה, בתוך שיתוף פעולה עם הענקית ממאנלו פארק, לשים את ידיה על הדטה הפרטי של כ-87 מיליון משתמשי פייסבוק ולעשות בנתונים אלו שימוש לצרכים פוליטיים. לפי החשדות, חברי הפייסבוק שהמידע שלהם הושג על ידי חברת הייעוץ מוקדו במודעות שכוונו להטיית עמדתם הפוליטית לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016, בתוך שיתוף פעולה עם קמפיין המועמד דה אז, דולנד טראמפ, וניסיון, שכנראה הצליח, להביא לו יותר בוחרים.

לאחר פיצוץ פרשיית קיימברידג' אנליטקה ושאר הזנחות, מכוונות או פחות, של נתוני משתמשיה, שפגעו באמון הציבור והמחוקקים, עומדת פייסבוק כיום בפני מגוון נרחב של תביעות משפטיות וחקירות רגולטוריות על נוהלי הפרטיות שלה, כולל חקירות מתמשכות של ועדת הסחר הפדרלית בארה"ב, ה-FTC, והרשות לניירות ערך ובורסות, ה-SEC – שתיהן רשויות ממשלתיות משמעותיות במיוחד.

צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק, התייצב באפריל 2018 לתת עדות בנושא זה בדיוק בפני הקונגרס האמריקני והסנאט. במצטבר הוא העיד בפני כמעט 100 מחוקקים, במשך כ-10 שעות. צוקרברג הודה בקונגרס שאלכסנדר קוגן, הפרופסור שאסף את נתוני פייסבוק ומכר אותם לקיימברידג' אנליטיקה, סחר בנתונים הללו גם עם חברות אחרות. כשנשאל עם כמה חברות אחרות, השיב צוקרברג: "אני לא מאמין שזה היה מספר גדול, אבל כשנשלים את הביקורת נדע יותר". "מה זה מספר גדול?", הקשתה חברת הפרלמנט שתשאלה את צוקרברג, והעד שלה השיב: "קומץ".

בשבוע שעבר הכריז צוקרברג, שמנסה לעשות ככל יכולתו כדי לשקם את אמון העולם בו ובחברה הענקית שבבעלותו, על שינוי עתידי בפייסבוק והפיכתה לשירות באוריינטציה חדשה ומחוזקת לפרטיות, בתוך התמקדות רבה יותר בפלטפורמות המסרים המידיים שלה, ושימת דגש מובהק יותר על שיחות פרטיות וצ'אטים מוצפנים.

"אנחנו משתפים פעולה עם חוקרים ומבצעים את הבדיקות האלה ברצינות", אמר דובר פייסבוק בהודעה רשמית לתקשורת והוסיף, "סיפקנו עדות ציבורית, ענינו על שאלות והתחייבנו שנמשיך לעשות זאת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים