מארק צוקרברג מבקש ממשלות העולם עוד רגולציה על תוכן

האם המנכ"ל והמייסד נשבר ומודה שפיקוח על תכנים גדול על פייסבוק? האם הוא מרים ידיים במלחמתו נגד פייק ניוז ומידע כוזב? טור דעה שפרסם האיש שמאחורי הרשת החברתית הדומיננטית בעולם מעודד פיקוח חיצוני על תכני אינטרנט במספר תחומים, בהם: תוכן פוגעני, תכני בחירות פוליטיים, פרטיות וניידות הנתונים

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: Freisehamburg, מתוך ויקיפדיה

מארק צוקרברג, המייסד והמנכ"ל של פייסבוק, נמצא בימים אלו במשימה לתקן את תדמית החברה שבבעלותו, הפגועה לאחר אינספור שערוריות שנחשפו בעניינה בשנים האחרונות.

בשבת האחרונה נראה שצוקרברג החליט שבקרת הנזקים מטעמו צריכה עוד פוש וטען, לראשונה, כי יש צורך בפיקוח ממשלתי הדוק יותר על התכנים שמתפרסמים באינטרנט בכלל, כמו גם בפייסבוק, מן הסתם.

ממשלות המפעילות תפקיד פעיל יותר בפיקוח על האינטרנט זה דבר טוב, כתב צוקרברג במאמר דעה שלו, שפורסם בוושינגטון פוסט. בשורה התחתונה טען צוקרברג למעשה כי שליטה ממשלתית יכולה ליצור יותר חופש, וזאת על ידי בריאת מרחב בטוח לאינטרנט.

"אני מאמין שאנחנו צריכים תפקיד פעיל יותר של ממשלות ורגולטורים. על ידי עדכון החוקים לאינטרנט אנחנו יכולים לשמור על מה שהכי טוב – חופש לאנשים להביע את עצמם וליזמים לבנות דברים חדשים, תוך הגנה על החברה מפני פגיעה רחבה יותר ", כך נימק צוקרברג את טענותיו.

קורא להחלת תקנות ה-GDPR בעוד מקומות בעולם

"בכל יום אנחנו מקבלים החלטות על מהו 'דיבור' מזיק, מה זה פרסום פוליטי, ואיך למנוע התקפות סייבר מתוחכמות. אלה דברים חשובים לשמירה על בטיחות הקהילה שלנו, אבל אם היינו מתחילים מאפס, לא היינו מבקשים מחברות לעשות את השיפוט הזה לבד", כתב המנכ"ל של הרשת החברתית הדומיננטית בעולם בטורו.

רגולציה מעודכנת על מה שמהווה תוכן מזיק יכולה "לקבוע בסיס" בעבור מה אסור ולדרוש מחברות "לבנות מערכות לשמירה על תוכן מזיק במינון מינימום", המשיך צוקרברג וכתב. לדבריו, כללים לשמירה על פרטיות, כמו תקנות ה-GDPR שנכנסו לתוקף באירופה בשנה שעברה, צריכים להיכנס לתוקף גם במקומות אחרים בעולם.

הבוס של פייסבוק – שהיא גם הבעלים של שירותים חברתיים אחרים ומאוד פופולריים, אינסטגרם ו-ווטסאפ – מציע בדבריו כי הרגולטורים יתמקדו בארבעה תחומים מרכזיים שלדעתו זקוקים לפיקוח ממשלתי, שהם: "תוכן מזיק, יושרה בבחירות, פרטיות וניידות נתונים".

צוקרברג הביע בטור צער על כך שהחברה שלו קיבלה את הזכות להיות האחראית על חופש הביטוי, והציע שהנושא יהפוך למעשה ל"בעיה" של מישהו אחר – מישהו שנבחר על ידי הפוליטיקאים, שנבחרו על ידי בני עמם.

שנתיים של הסתבכויות ורצח המונים אחד שאפשר ששבר את גב הגמל

מאמר הדעה הזה של צוקרברג מגיע אחרי כשנתיים שבהן חוותה פייסבוק טלטלות בגין הפרות פרטיות חוזרות ונשנות מצידה, הפצת פייק ניוז ומידע שגוי, מניפולטיבי וכוזב, ששיאה האפשור מצידה לסוכנים רוסיים, כמו גם לחברת המחקר קיימברידג' אנליטיקה, לנהל קמפייני תעמולה ממוקדים ומוליכי שולל שהשפיעו, כך לטענת גורמים שונים, על היבחרו של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית ב-2016 וכן על תוצאות משאל הברקזיט הבריטי באותה שנה.

צוקרברג אפילו התייצב במשך יומיים ל"צליה על הגריל" בקונגרס באפריל שעבר, תושאל על ידי מחוקקים וניסה לספק הסברים בנוגע לפרשיות אלו ואחרות. מוקדם יותר החודש הוא התבטא ואמר כי יש לו ולפייסבוק תכנית להעביר את המיקוד של החברה לשירותי מסרים מידיים וצ'אטים אישיים, מחוזות פחות ציבוריים מפיד החדשות ושמיועדים לשמש כמבצרים לשמירה על הפרטיות.

יצוין כי הטור בוושינגטון פוסט מגיע ימים ספורים לאחר שפייסבוק חטפה שוב ביקורת ציבורית קשה במיוחד, וזאת אחרי שמפגע, שירה בשני מסגדים בניו זילנד והרג 50 בני אדם, עשה זאת בתוך שידור מסע הרצח שלו בלייב דרך הפלטפורמה.

הדבר הביא לכך שהתיעוד הנורא המשיך להיות מופץ לכל עבר, ושוב נשלחה האצבע המאמאת נושא התקבל גודל קטגוריות
יניב הלפרין RE: חדשות מתערוכת Messe 14:32 77 KB שימה כלפי פייסבוק, שאפשרה מלכתחילה הגעת התוכן המחריד לאכסניה שלה, כמו גם שכשלה ולא מיהרה להסירו. ראשת ממשלת ניו זילנד עצמה הודיעה שתדרוש תשובות מפייסבוק בנושא.

אפשר שהאחריות על כך שאירוע הנורא הדהד באמצעות הכלי שבבעלותו היא שהביאה את צוקרברג להרים ידיים ולגלגל את האחריות לפתחן של הרשויות במדינות שבהן פייסבוק פועלת, כיוון שעד כה לא נשמע המנכ"ל מעוניין בהתערבות חיצונית שכזו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים