אובר מתכננת למכור מניות בשווי 10 מיליארד דולר בהנפקה במאי

חברת שיתופי הנסיעות העולמית תתחיל בהליך השיווקי שבו תציג את כוונות גיוס ההון שלה בפני משקיעים עוד החודש, והמסחר הפומבי עתיד להתחיל רשמית בחודש הבא

אובר. צילום אילוסטרציה: BigStock

אובר צפויה להשיק את אחת ההנפקות הגדולות ביותר של העשור האחרון, וכזו שנחשבת על ידי רבים כ"אירוע המרכזי" של 2019 בשוק ה-IPO. לפי דיווח בלעדי של רויטרס, ובהתבסס על דברי יודעי עניין, עם כניסתה לבורסה החברה עתידה להציע מניות בשווי של 10 מיליארד דולר למשקיעים.

חברת שיתופי הנסיעות העולמית תתחיל ברוד שואו (roadshow) – הליך שיווקי בו מציגות חברות את כוונות גיוס ההון שלהן בפני משקיעים – עוד החודש, כשהמסחר הפומבי עתיד להתחיל רשמית במאי, כך לפי המקורות, שביקשו להישאר לא מזוהים. רוב המניות שעתידות להימכר יונפקו על ידי החברה, בעוד שחלק קטן יותר יוצע על ידי המשקיעים של אובר, כך אמר אחד המקורות לסוכנות הידיעות.

בתחילת דצמבר 2018 הגישה אובר מסמכים סודיים להנפקה ראשונה לציבור (IPO), כך גילה בזמנו הוול סטריט ג'ורנל. חשיפת המהלך הגיעה בעצם באיחור – יום אחרי שליפט, החברה המתחרה המובילה אך הקטנה יותר, הודיעה רשמית כי הגישה בקשה דומה לוועדה לניירות ערך ולבורסות האמריקנית, ה-SEC.

וליפט אכן כבר ביצעה את ההנפקה שלה. המתחרה של אובר, שבסיסה בסן פרנסיסקו, החלה במסחר בוול סטריט ב-29 במרץ, כשמחיר המניה שלה נקבע על 72 דולר וקפץ במהירות בערך ב-20 אחוזים ל-85.91 דולר עם תחילת המסחר. בסגירת היום הראשון נעצרה המניה על 78.29 דולרים – עלייה של 8.7 אחוזים. אבל ההתחלה המוצלחת לא ניבאה על המשך הדרך – מאז החלה המניה לאבד גובה במהירות, כשעד אתמול, בתוך שבעה ימי מסחר מאז ה-IPO, היא ננעלה בשווי 67.44 דולר, נתון שלמעשה מסמן נפילה ב-14% של ערך המניה.

אובר היא לא ליפט

ההנפקה של ליפט נחשבה אולי כאבן בוחן לתיאבון של המשקיעים לתחום של שיתוף הנסיעות – שהפך לפופולרי מאוד, ולרווחי במיוחד, בשנים האחרונות מאז חדירתו לזירת התחבורה – אבל אובר היא לא ליפט.

ענקית שיתופי הנסיעות הגדולה מבין השתיים נהנתה מזה זמן רב ממעמד של מצליחנית בעמק הסיליקון, וזאת לאחר שגייסה מעל 80 מיליארד דולר בקרנות הון סיכון. הערכת השווי האחרונה של אובר עמדה על 76 מיליארד דולר, אבל ההנפקה הראשונה לציבור הקרבה ובאה שלה צפויה להעלות את שווייה אל מעל ל-100 מיליארד דולר.

התכנית למכור מניות בשווי 10 מיליארד דולר היא אחת מתגי המחיר הגדולים ביותר שראינו בעבור IPO מאז זה שביצעה קבוצת עליבאבא. כניסתה של אובר לבורסה השנה עתידה להיות גם הגדולה ביותר מבין הופעות הבכורה בוול סטריט של חברות ענק מעמק הסיליקון, כולל זו של שירות ההודעות והצ'אטים המשרדי, Slack, ושל חברת השכרת הדירות והבתים, Airb&b. אם לוקחים בחשבון את היותה של אובר נותן שירות שהוא חלק מתרבות ההווה ומחיי היומיום של רבים, המהלך שלה מובן למדי.

יצוין גם כי אובר מספקת פלטפורמה לקשירת קשרים בין נהגים עצמאיים ונוסעים, אבל לא רק. היא גם מחברת גם בין שליחים עצמאיים למסעדות וללקוחות. בנוסף, לאובר האמריקנית טביעת רגל בינלאומית, והיא גם עוסקת בפיתוח טכנולוגיה לרכבים אוטונומיים.

עד היום הוכיחה עצמה אובר גם כשחקנית גדולה במיזוגים ורכישות, כשרכשה מתחרים וחברות המספקות גישה אסטרטגית לשווקים, כמו באחרונה, כשאימצה לחיקה את היריבה המזרח תיכונית "קארים", במהלך שנועד הן לחיסול המתחרה והן להגדלת הגישה למזרח התיכון. בנוסף, לחברה יש היסטוריה של ביצועים פיננסיים חזקים, במיוחד בתחום הצמיחה בהכנסות.

לפיכך, שלא כמו המתחרה שלה ליפט, שכאמור הקדימה אותה והנפיקה כבר, לאובר מגוון רחב של עסקים ושירותים שהופכים אותה ליישות מגוונת עם חשיפה למספר תעשיות, ולכן, כנראה, גם להשקעה הרבה יותר בטוחה.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים