גוגל עומדת בפני חקירת הגבלים עסקיים בארצות הברית

משרד המשפטים האמריקני מכין חקירה מעמיקה שתפקידה יהיה לקבוע אם ענקית החיפוש הפרה את חוק ההגבלים העסקיים בהפעלת עסקיה, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל בהתבסס על שני גורמים שמכירים את הנושא

גוגל. צילום: BigStock

מסתמן כי משרד המשפטים האמריקני מכין חקירה בתחום ההגבלים העסקיים כנגד גוגל, כך על פי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל, ובהתבסס על שני מקורות אנונימיים שמכירים היטב את העניין.

מהדיווח עולה כי מחלקת ההגבלים העסקיים במשרד הניחה בשבועות האחרונים את התשתית לחקירה, שאמורה להיפתח בקרוב. החוקרים עתידים לבחון את שיטות העבודה של גוגל הקשורות לחיפוש ול"עסקים אחרים", כך הרחיבו המקורות.

יצוין כי החברה כבר חוותה חקירות ופעולות רגולטוריות מטעם הנציבות האירופית, שהיא גוף הפיקוח הרגולטורי של האיחוד האירופי. ענקית החיפוש נקנסה על ידי הרגולטורים האירופיים ב-2.72 מיליארד דולר ב-2017 בשל מה שהוגדר כניצול הדומיננטיות שלה בשוק החיפוש אונליין וספציפית יותר – הקנס שניתן עסק בכך שמנוע החיפוש של הענקית קידם באופן לא הוגן את שירותי הקניות מטעמה.

ביולי אשתקד הנציבות האירופית קנסה את ענקית הטכנולוגיה האמריקנית בסכום גדול עוד יותר – ב-5 מיליארד דולר – בשל אילוץ יצרני מכשירים מבוססי מערכת ההפעלה אנדרואיד להתקין את אפליקציית החיפוש של גוגל ואת דפדפן האינטרנט שלה, כרום (Chrome), כברירת מחדל על מכשיריהם. לטענת הנציבות, החברה מתנה את היכולת לכלול גישה לחנות האפליקציות שלה, ה-Play Store, על ההתקנים, בהתקנה מוקדמת של ה-Google Search והדפדפן.

"גוגל השתמשה באנדרואיד ככלי-רכב כדי לבסס את הדומיננטיות של מנוע החיפוש שלה", אמרה בזמנו הנציבה, מרגרט וסטגר, על הענישה החמורה. לטענתה, פרקטיקות אלה מצד גוגל מנעו מהמתחרים הזדמנות לחדשנות ועצרו אותם מלנסות אפילו להתמודד על הבכורה ועל הובלת השוק.

חקירה קודמת מ-2013 התמסמסה

זו גם לא תהיה הפעם הראשונה שבה גוגל נחקרת בעניין בארה"ב, לפני שנים רבות ניהלה ועדת הסחר הפדרלית, ה-FTC, חקירה רחבה של הגבלים עסקיים סביב החברה, אך זו נסגרה ב-2013 בלי מסקנות ברורות או הליכים שיתלוו להן. למעשה לאחר החקירה עשתה הענקית ממאונטיין וויו כמה שינויים מרצון בפרקטיקות העסקיות שלה אז, כנראה במעיין פשרה ובמטרה לציית טוב יותר לכללי ה-FTC. דו"ח של צוות ה-FTC שפורסם שנים מאוחר יותר הראה כי חוקרי הוועדה דחקו בנציבים שהובילו את ה-FTC באותם ימים להגיש תביעה כנגד גוגל, אך הדבר לא קרה.

יצוין כי ה-FTC למעשה חולקת את רשות ההגבלים העסקיים עם משרד המשפטים, כששתי המחלקות נמצאות במגעים לאחרונה אודות הגורם שימונה לפקח על החקירה החדשה, כך לדברי המקורות. בהתבסס על המידע שסופק, נראה שהפעם יהיה זה משרד המשפטים שינצח על "התזמורת". לפי הדיווח של הג'ורנל, משרד המשפטים מוכן ככל הנראה לעשות את הצעד הראשון בחקירה כבר עכשיו.

על פי סוכנות הידיעות AP, גוגל מובילה את טבלת ההכנסות מפרסום דיגיטלי וחולשת על 31.1% מהתחום בעולם, כך בהתבסס על הערכות לשנת 2019 של eMarketer. פייסבוק נמצאת במקום השני, אבל רחוקה ממנה, עם 20.2% מהשוק "בלבד".

פוליטיקאים ואנליסטים בתחום ההגבלים העסקיים הביעו דאגה בשנים האחרונות כי גוגל חולשת באופן מוגזם על תחום הפרסום אונליין – היא מייצרת את הטכנולוגיה, מפעילה את מנוע החיפוש הגדול ביותר, שבו מופיעות המודעות בצמוד לתוצאות השאילתות, ואוספת את הדטה מכל מה שמתרחש סביב זה. מעצם המצב החברה נחשדת כבעלת כוח מופרז בתחומה, שחונק תחרות ושממצב אותה כמונופול דורסני למדי. לכאורה.

משרד המשפטים, גוגל, וה-FTC סירבו להגיב על החדשות בשלב זה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים