פייסבוק הציגה לעולם את ליברה – המטבע הדיגיטלי שלה

ענקית הרשתות החברתיות ממאנלו פארק פרסמה את התכנית שלה לאסימון שבראה בכדי "לענות על הצרכים הכספיים היומיומיים של מיליארדי אנשים"; המטבע יהיה זמין לשימוש עם זאת רק בתחילת שנת 2020

מצטרפת לטרנד השיחות הקוליות בשידור חי. פייסבוק. צילום: BigStock

על הבשורה כי פייסבוק עתידה להשיק מטבע דיגיטלי חדש משלה, שמטרתו לסייע למשתמשי הרשתות החברתיות שבבעלותה לשלוח ולקבל כסף באמצעות מערכת תשלומים חדשנית, דיווחה התקשרות בשלהי מאי. אז נמסר שהחברה תשחרר את מטבע הקריפטו לשוק כבר ברבעון הראשון של 2020, אולם ללא הרחבה רבה נוספת. היום (ג') יצאה פייסבוק עם הפרטים הרשמיים על היוזמה המטלטלת שהבאז סביבה רב.

באתר מיוחד ומרשים שנבנה למטבע הווירטואלי החדש של פייסבוק, ליברה, ושהושק כעת, נכתב ביומרנות כי מדובר ב"מטבע עולמי פשוט ותשתיות פיננסיות המעצימות מיליארדי אנשים. ממציא מחדש כסף. משנה את הכלכלה העולמית. כך שאנשים בכל מקום יוכלו לחיות חיים טובים יותר".

היומרנות אינה מקרית, בהתחשב בכך שהפלטפורמה שייסד מארק צוקרברג עם כמה חברים ללימודים באוניברסיטה לפני 15 שנים באמת שינתה את העולם. אולם מטבעות קריפטוגרפיים הם זירת משחק אחרת לחלוטין ומאוד מתעתעת, והסקרנות הרבה שהנושא מעורר כרוכה בעיקר ברצון לגלות האם לקריפטו של פייסבוק תהיה השפעה מהותית כמו זו שיש לרשת החברתית שלה.

מערכת אקולוגית פיננסית רחבה וחדשנית

אין ספק שפייסבוק מבצעת כעת את אחד המהלכים החשובים ביותר עד כה בשוק המתפתח של הנכסים הדיגיטליים מטעם חברת מיינסטרים שמככבת ב-פורצ'ן 100, והסיבה לכך היא ש-ליברה המטבע הוא רק חלק מהתמונה הרחבה – כאסימון שמגובה על ידי סל מטבעות ואג"ח ממשלתיות, ליברה תהיה חלק ממערכת אקולוגית רחבה יותר, מבוססת בלוקצ'יין ובקוד פתוח. למעשה מדובר בתשתית פיננסית חדשה שפייסבוק מקווה שתשחק תפקיד משמעותי במיוחד בחיים של כולנו.

המטבע ליברה ישמש לביצוע עסקאות שונות ובנוחות רבה, אבל מתהדר בכמעט אפס עמלות. הוא יאפשר לרכוש או לשלם במזומן באינטרנט, אולם גם במקומות פיזיים, אפילו בסופר, וניתן יהיה להוציא אותו באמצעות יישומי ארנק של צד שלישי, או בארנק Calibra של פייסבוק עצמה, שיהיה מובנה בתוך ה-Messenger, ווטסאפ ויתר השירותים שבבעלותה.

"לליברה יש פוטנציאל לספק למיליארדי אנשים ברחבי העולם גישה למערכת פיננסית יותר מקיפה ופתוחה", אמר דיוויד מרכוס, מנהל יחידת ליברה בפייסבוק, שעתידה להציע מבחר פתרונות פיננסיים המקושרים למטבע.

פעילות דרך חברת בת והבלטת נושא שמירת הפרטיות

פייסבוק מספקת גם מענה לכל מי שאיבד בחודשים האחרונים, ועקב שלל פרשיות חומרות, את האמון בה כגורם שישמור אמונים לדטה הפרטית שלו, ומתקשה לסמוך עוד על הענקית, ובוודאי שעם כספים. לפי TechCrunch, פייסבוק השיקה חברה בת בשם Calibra, שתטפל בעסקאות הקריפטו שלה ותגן על הפרטיות של המשתמשים על ידי שמירה על כך שהתשלומים בליברה לא יוצלבו לעולם עם הנתונים שלהם בפייסבוק, למשל בכדי שאלו לא ימונפו בעבור מיקוד מודעות פיננסיות.

הזהות האמיתית של הלקוח לא תהיה קשורה לעסקאות הגלויות לציבור שלו לעולם, כך מבטיחים בחברה. עם זאת פייסבוק ו/או Calibra והחברים המייסדים האחרים ב-Libra Association ירוויחו ריבית על הכסף שמשתמשים יפדו ושיוחזק בעתודות שישמרו על הערך של ליברה יציב.

כמו במקרה של המטבעות הווירטואליים האחרים, למשל אית'ריום ו-טזוס, ושל הצעות אחרות במרחב הקריפטוגרפי, ליברה נמצאת בחסות Libra Association – ארגון היושב בשוויץ אשר מפקח על התפתחות המטבע ותחזוקת הרשת שלו. מבנה הארגון אינו ייחודי לעולם הקריפטו, אבל חבריו הראשונים – שלכל אחד מהם יהיה מזהה משלו המעניק לו גישה לצומת (Node) ברשת – כוללים במקרה המסוים גורמים "כבדי משקל" כמו פיי-פאל, אובר, וודפון, ויזה, מאסטרקרד, ועוד.

עד שהרשת של ליברה תושק במלואה, האגודה מקווה, לפי הצהרותיה במסמך הכוונות עלה לאתר, למנות 100 חברים. גורם המקורב לשאיפות של פייסבוק אמר כי הענקית מבקשת לצרף עוד מוסדות דומיננטיים כמו גולדמן זאקס וג'יי.פי מורגן ל-Libra Association. כדאי עם זאת לזכור כי ג'יי.פי מורגן הודיע בפברואר על השקת מטבע קריפטו משלו.

מטבעות קריפטוגרפיים מוכרים, כמו הביטקוין והלייטקוין, מפגינים כיום עליות מרשימות, כשהביטקוין מתקדם ביציבות ובמהירות לעבר חצייה מחודשת של רף ה-10,000 דולר ליחידה. אנליסטים בתחום טוענים שלהכרזה של פייסבוק על ליברה מסוף מאי יש כבר חלק בכך.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. זיו

    פייסהוק זו חברה שמתרשלת בשמירה על מידע בסיסי של לקוחות, אז איך חברה כה רשלנית מצפה שניתן לה לשמור לנו על הכסף, כשסיסמא היא לא מסוגלת לאבטח??? בחיים לא!!!

אירועים קרובים