רשות החדשנות: מספר המשרות בהיי-טק חצה את רף ה-300 אלף

מספר המועסקים בהיי-טק חווה עלייה ראשונה מזה עשור, אם כי קלה - ל-8.7% ● הענף שבלט בתרומה לעלייה הוא התוכנה ● ברשות החדשנות מקווים שמדובר בתחילתה של מגמה

האם זו תחילה של מגמה או עלייה חד פעמית? אילוסטרציה: BigStock

הדברים החוזרים ונשנים של הגורמים הממשלתיים, שלפיהם יש להגדיל דרמטית את מספר המועסקים בהיי-טק, נוחלים הצלחה קטנה בלבד – כך עולה מנתונים שהם עצמם פרסמו היום (ג'). כך, שיעור השכירים המועסקים בענף מתוך סך השכירים במשק עלה בסוף 2018 ל-8.7% לעומת 8.3% בסוף 2017. יש לציין שמספר המשרות לשכירים בהיי-טק, ללא ענף התקשורת, חצה במחצית השנה הנוכחית את רף ה-300 אלף ועמד על 307 אלף.

שיעור המועסקים בהיי-טק הישראלי מתוך כלל המשק נמצא בקיפאון בעשור האחרון ולא זז, למרות תכניות שונות של הממשלה לשיפור המצב וההסכמה בחלקים נרחבים בתעשייה על כך שיש להגדיל את המספר – במיוחד בעובדים ממגזרים שכרגע סובלים מתת ייצוג בה, כמו נשים, ערבים וחרדים. בנוסף, באחד הדו"חות האחרונים של רשות החדשנות התריע המנכ"ל שלה, אהרון אהרון, שאם מדינת ישראל לא תמצא את הדרך להרחיב את מעגלי התעסוקה בהיי-טק, מכל המגזרים, יתפתחו פה שתי כלכלות נפרדות, שרק יעמיקו את הפערים הכלכליים, פערי שכר ופערים חברתיים.

שר הכלכלה, אלי כהן, אמר היום כי "הגדלת היקף העובדים בהיי-טק היא משימה חשובה, לאור תרומת הענף לכלכלת מדינת ישראל וליצוא". לצד זאת, הוא ציין ש-"העלייה במספר העובדים בהיי-טק מגיעה לאחר שנים של קיפאון בהצטרפות עובדים לענף. על מנת להמשיך ולהוביל בתחום, עלינו לפעול לשמר את החדשנות והמוחות הישראליים בארץ ולהעניק להם את הפלטפורמה הנכונה כדי שיאיישו את המשרות הרבות המוצעות בהיי-טק".

התוכנה בראש

הנתונים מראים כי ב-2018 חלה עלייה של קרוב ל-19 אלף איש במספר השכירים בהיי-טק – בעיקר בענף התוכנה, שם עמד המספר על 14 אלף.

ברשות החדשנות אומרים כי הצמיחה בתעסוקה בהיי-טק משקפת את הביקוש הגבוה לעובדים בענף בשנים האחרונות, והיא מתאפשרת בין היתר באמצעות מגוון צעדים שנוקטת הממשלה להגדלת היצע ההון האנושי המיומן בתחום. בין היתר, הם מונים את המאמצים של הוועדה לתכנון ולתקצוב במועצה להשכלה גבוהה להגדלת מספר הסטודנטים למקצועות הטכנולוגיה והמחשוב, ואת פעולותיה של הרשות עצמה לגיוון ערוצי הכניסה לתעשיית ההיי-טק. הרשות מקיימת מסלול "סיירות תכנות", המעודד הכשרות חוץ-אקדמיות בתחומי התוכנה ומדעי הנתונים, וכן מסלולים ייעודיים לעידוד יזמות בקרב ערבים, חרדים ונשים. הם מבטיחים כי בקרוב יושקו מסלולים נוספים.

עוד תחום שבו רשות החדשנות פועלת הוא קידום של מה שהיא מכנה חברות היי-טק "שלמות", כאלה שבסיס הפעילות העסקי שלהן ממוקם בישראל ומעסיקות עובדים בתחומים שונים ומגוונים – ממקצועות הטכנולוגיה ועד לשיווק, תמיכה, תפעול וכדומה. היא מציעה לחברות מעין אלה תמיכה בפיילוטים והדגמות בישראל, תמיכה במעבר משלב המו"פ לשלב הייצור, בשיתוף רשות ההשקעות במשרד הכלכלה ופעילויות להגדלת היצע המימון לצמיחה.

לדברי אהרון, "שיעור השכירים המועסקים בהיי-טק עומד על כ-8% כבר עשור והפעם אנחנו רואים בראשונה מגמה חיובית. אנחנו פועלים על מנת להגדיל משמעותית את היקף התעסוקה בהיי-טק ובחברות מוטות חדשנות בכלל הסקטורים, כך שחלק גדול יותר מאזרחי המדינה ייהנו ממשרות איכותיות בשכר גבוה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים