בכירים בהיי-טק לבג"ץ: "לאסור להטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו"

שורה של בכירים בענף, בהם מולי אדן, ד"ר ארנה ברי ודיוויד יוני אסיא, עתרו לבג"ץ בטענה כי המחשבה שייתכן שהרכבת הממשלה תוטל שוב על נתניהו "מעוררת פלצות ושומטת את הקרקע מתחת לעקרון שלטון החוק"

ראש הממשלה היוצא, בנימין נתניהו. צילום: רומן ינושבסקי, BigStock

קבוצה של 67 בכירים, הנמנים על קהילות ההיי-טק, האקדמיה והביטחון בישראל, עתרו היום (א') לבג"ץ בדרישה שיוציא צו שאוסר להטיל את הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו. על פי העתירה, שהוגשה על ידי עו"ד דפנה הולץ-לכנר, אין להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת אשר הוחלט להגיש נגדו כתב אישום בעבירות שיש עמן קלון.

העותרים מגישים את העתירה לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, סירב לתת חוות דעת בעניין זה בטענה כי מדובר ב-"סוגיה תאורטית בעת הזו".

בין בכירי ההיי-טק שנמנים על העותרים ניתן למצוא את מולי אדן, לשעבר נשיא אינטל ישראל; דיוויד אסיא, מייסד מג'יק ופורמולה; בנו, יוני אסיא, מייסד ומנכ"ל אי-טורו; ד"ר ארנה ברי, לשעבר סגנית נשיא ב-Dell-EMC העולמית ומנהלת מרכזי המצוינות של החברה בישראל; שי וינינגר, ממייסדי פייבר (Fiverr); היזם הוותיק דב מורן; דדי פרלמוטר, לשעבר סגן נשיא בכיר באינטל; ואדן שוחט, שותף מנהל בקרן ההון-סיכון אלף. בין החותמים הנוספים עליה נמצאים כרמי גילון, לשעבר ראש השב"כ; אלוף (מיל') עמי איילון, לשעבר ראש השב"כ ומפקד חיל הים; אלוף (מיל') אביהו בן נון, שהיה מפקד חיל האוויר; ניצב (בדימ.) אליק רון, לשעבר מפקד המחוז הצפוני של המשטרה; פרופ׳ עוזי ארד, שהיה ראש המטה לביטחון לאומי ויועץ קרוב של נתניהו בנושא; המשפטנית פרופ׳ רות ארנון; פרופ' רבקה כרמי, נשיאת אוניברסיטת בן גוריון; והמחזאי יהושע סובול.

ד"ר ארנה ברי. צילום: אייל יצהר

ד"ר ארנה ברי. צילום: אייל יצהר צילום: אייל יצהר

העותרים מבססים את הטענה שאין להטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה על ההלכות שקבע בית המשפט העליון בענייניהם של אריה דרעי ורפאל פנחסי, שחייבו את ראש הממשלה דאז, יצחק רבין ז"ל, להעביר אותם מתפקידיהם כשר וכסגן שר, בהתאמה, בשל האישומים שהוגשו נגדם בעבירות שיש עמן קלון. הם מציינים כי "הדבר מתחייב ביתר שאת מכוח קל וחומר, שכן בפרשות דרעי ופנחסי נקבעו הוראות נורמטיביות אלו ביחס לשר וסגן שר, ואילו במקרה שלפנינו מדובר בהטלת התפקיד על ראש וראשון לשרי מדינת ישראל – הוא ראש הממשלה".

עו"ד הולץ-לכנר ציינה בעתירה כי "מסקנה משפטית מבוססת זו היא היחידה העולה בקנה אחד עם השכל הישר. שהרי אין כל היתכנות רציונלית לאפשרות החזרתו של אדם, אשר קיימות ראיות מנהליות למכביר אודות התנהלותו האישית והציבורית המושחתת, המלמדות בבירור כי הוא נגוע מזה שנים ארוכות בשחיתות שלטונית קשה ומובהקת, אל 'זירת הפשע', בדמות האדם שירכיב את ממשלת ישראל. זו מחשבה מעוררת פלצות, ששומטת את הקרקע מתחת לכל עקרונות היסוד של שיטת המשפט הישראלית, ובראשן עקרון שלטון החוק במדינה".

דיוויד אסיא. צילום: תמי פורת

דיוויד אסיא. צילום: תמי פורת

"לא מדובר בנושא תיאורטי"

לדבריה, לא מדובר בנושא תיאורטי כלל וכלל, "שהרי מיום היוודע דבר הגשת כתב האישום נגד נתניהו, מצויה כל המערכת הפוליטית בתוך ערפל ואי ודאות משפטית קשה. אלה מקשים באופן בלתי נסבל והרסני, מדי יום ביומו ובכל יום יותר מאשר בקודמו, על היכולת של המדינה לצאת מהמבוי הסתום אליו נקלעה, בדרכה להרכבת ממשלה מתפקדת בישראל".

העותרים קוראים לבית המשפט לקבל את ההחלטה לפני יום רביעי הקרוב, כדי שניתן יהיה לגבש 61 ח"כים שימליצו לנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על מועמד אחר – לפני המועד שממנו לא ניתן לעשות זאת, הכנסת תתפזר וישראל תלך לבחירות שלישיות בשנה. לדבריהם, הדבר מתחייב כדי שלא נימצא במצב שבו, בתום מערכת בחירות שלישית, "מלאת יצרים, הסתה, ליבוי שסעים והמרדות נגד רשויות השלטון… יתברר כי ח"כ נתניהו הנו בעל הסיכויים הגדולים ביותר להרכבת הממשלה הבאה, ורק אז יתכבד היועץ המשפטי להבהיר לנשיא המדינה האם הדין מתיר את הטלת תפקיד הרכבת הממשלה עליו".

דדי פרלמוטר. צילום: אקליפטוס

דדי פרלמוטר. צילום: אקליפטוס

עוד נכתב כי "העותרים מאמינים שראש ממשלה ששקוע עד הצוואר בחקירות ובכתבי אישום חמורים, אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים גורליים למדינת ישראל, כי קיים חשש אמיתי שהוא יכריע הכרעות על בסיס האינטרס האישי שלו ולא על בסיס האינטרס הלאומי. מגיעה לנו הנהגה שתילחם בשסעים, שתשרת את הציבור ולא את עצמה. זו כבר מזמן לא אג׳נדה של שמאל וימין. זו שאלה של דרך, של חזון ושל אופק אחר".

יצוין כי הגשת העתירה היא מעשה חריג, לפחות מבחינת בכירים בקהילת ההיי-טק, שבדרך כלל לא נוהגים להביע עמדות בשאלות ציבוריות ופוליטיות שעל הפרק, אלא אם כן לשיטתם הן עלולות להשפיע לרעה על הענף.

תגובות

(13)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. 666

    כל הכבוד שבכירים במשק אומרים דברם. פעם המצפון המוסרי שלנו הגיע מההנהגה עצמה, מהאומנים, מכל האנשים שמוסר ומצפון הם דבר אחד אצלם. היום, ההנהגה מושחטת ודוחה, עגל זהב חסר כל כיוון ותקווה, כולם מפחדים להביע דעה שמאלנית מוסרית שצועקת עד כאן!!! . כל הכבוד לכל מי שקם ומדבר!

  2. מוני

    חופש הדיבור וחופש הביגוץ מאפשרים את העתירה, הבעיה היא שזה תפןח אדמה לוהט בידי בג"צ וכשיש לך ת"א לוהט ביד האינסטינקט הוא קודם לכל לזרוק אותו לקיבינימט

  3. גבי יעקב

    מאתיים אלף פעם אומר לכם באם ביבי לא היה הייתם נשארים בתקופת האבן. תלכו לביבי ותנשקו לו את כפות הרגליים. בקיצור יותר מיד טוב לכם אתם כפויי טובה או קבלם שוחד לתקוף את ביבי

  4. אזרח שרוצה לסיים את החודש בכבוד

    דעה לגמרי נורמאלית לכל בר דעת, נתיניהו חייב לצאת מהחיים הפוליטים להתמודד בהליכים משפטיים ואך ורק אם יצא זכאי יהיה רשאי כמובן לחזור ולמלא תפקיד כאוות נפשו, עד אז אסור לתת לו לגרור מדינה שלמה להפסד כלכלי, המשך יצירת שבעים בזמן שבבתי החולים שלנו ההורים שלנו שוכבים במסדורונות ללא חדר נורמאלי, הילדים שלנו זוכים לחינוך בינוני, והקשישים שבנו בקושי מסיימים את החודש,

  5. הציוני

    דעתם לא חשובה יותר מדעתו של כל אזרח. שיתמודדו בבחירות בכנסת וישנו את החוק. ככה עובדת דמוקרטיה. לא לגרום לבג"צ לפעול בניגוד לחוק.

  6. עם ישראל

    צודקים! אסור לתת לעם לבחור את ראש הממשלה אם הוא לא מתאים לדעת האליטה המשפטית. נראה שהשלטון נמצא בידי מערכת שלטון החוק (לפני שהיו בשלטון נקראו אכיפת החוק). אם כך, במדינה דמוקרטית, השלטון חייב להעמיד עצמו לבחירת העם. מתי הבחירות הקרובות לשלטון החוק???

  7. עומר דגן

    ולמה דעתם של אותם בכירים חשובים בעיני עצמם חשובה יותר מדעתם של 60 אחוז מעם ישראל?

  8. אריאל

    אשכרה נהיה פה אתר פוליטי (עם רוח שמאל מובהקת)

  9. יהודי בן יהודים

    הייטק אלק.... חבורת מוקיונים. כרמי גילון?? עמי איילון?? איזה הייטק זה. חבורת מדושנים , מגוכחים... הזויי

  10. שוקי26

    די. אנא לא להכניס פוליטיקה לחדשות טק.

  11. אילן מישר

    בוא נסתכל על הנזק - התעשייה בישראל קופאת על שמריה כבר שנה וחצי וכל זאת בגלל ממשלה מקרטעת שהעומד בראשה מחפש את הדרך איך לצאת נקי ממעשיו המושחתים . בשביל תעשיית ההייטק פיגור של שנה וחצי זה דבר שיהיה מאוד קשה להתגבר עליו ולהזכירכם התוצר הלאומי שלנו היום מבוסס על הכנסות מתעשייה זו .

  12. אלישע

    לגמרי צודק !!! כל אחד חושב שהוא בעל הבית ! ושבגץ זה אבא שלו !!

  13. משה

    לא מבין מה הקשר לאתר, זה אתר הי טק או אתר פוליטי? כבודם של אלו במקומו, הם לא מייצגים אלא את עצמם, התואר "בכירי הי טק" מיותר ומזיק.

אירועים קרובים