בחסות רוסיה, האו"ם מחבל במלחמה הגלובלית בסייבר

בדחיפת רוסיה ובגיבוי סין הוחלט על הקמת ועידה בינלאומית חדשה בנושא פשעי רשת ● החשש של המערב: הוועידה לא תילחם בפשעי רשת, אלא תפגע בחופש הביטוי המקוון, ותתן לגיטימציה למניעת פרסום ביקורת על ממשלות דכאניות

האו"ם. צילום: BigStock

האו"ם יקים ועדה לטיפול בפשיעת רשת, וזאת למרות התנגדות מדינות המערב – ארה"ב וארצות האיחוד האירופי.

העצרת הכללית של האו"ם אישרה ביום ו' האחרון החלטה שמטרתה ליצור ועידה בינלאומית חדשה בנושא פשעי רשת. ההחלטה של העצרת הכללית – שאותה יזמה ודחפה רוסיה והיא קיבלה גיבוי מסין – אושרה ברוב של 79 מול 60, כש-33 מדינות נמנעו בהצבעה.

ההחלטה אושרה על רקע התנגדויות, הן מצד האיחוד האירופי והן מארצות הברית, כאשר רבות מהמתנגדות חוששות כי ההחלטה תאפשר ותעצים את הפגיעה בחופש הביטוי המקוון – ולא באמת תשפר את המלחמה בפושעי הסייבר. מדינות המערב, כמו גם ארגוני זכויות אדם, חוששים כי נוסח ההחלטה הוא "מכבסת מילים", שמשמעה מתן לגיטימציה לכך שבמדינות רבות הביקורת על הממשלה היא פעולה פלילית.

צ'ריט נורמן צ'אלט, סגנית שגריר ארה"ב באו"ם, אמרה לפני ההצבעה כי "החלטה זו תערער את שיתוף הפעולה הבינלאומי למאבק בפשעי סייבר, בתקופה שבה התיאום המשופר הוא חיוני". היא הוסיפה כי "אין הסכמה בין המדינות החברות על הצורך, או הערך, של ניסוח אמנה חדשה. הדבר ישמש רק כדי לחנוק את המאמצים העולמיים למאבק בפשיעה ברשת."

על פי החלטת העצרת הכללית, תוקם ועדה של מומחים, המייצגת את כל אזורי העולם, "כדי להרחיב אמנה בינלאומית כוללת בנושא מניעת השימוש בטכנולוגיות מידע ותקשורת – למטרות פליליות." הוועדה אמורה להתכנס באוגוסט 2020 כדי לקבוע סדר יום לפעילותה.

צ'אלט גם ציינה את העובדה שהתקבלה ההחלטה בנושא לפני שמומחי אבטחת הרשת והגנת סייבר יעצו בנושא. "זה לא נכון לקבל החלטה פוליטית על הסכם חדש, לפני שהתאפשר למומחים לפשעי רשת לתת את חוות דעתם", אמרה. צ'אלט, כמו גם הנציג הפיני שנאם מטעם האיחוד האירופי, ציינו כי קבוצת המומחים הקיימת בנושא פשעי רשת כבר דנה אם יש צורך באמנה חדשה.

"גלריה נוכלת, של כמה מהממשלות הדכאניות ביותר על פני כדור הארץ"

ארגון זכויות האדם Human Rights Watch גינה את ההחלטה, וכינה את רשימת נותני החסות שלה כ"גלריה נוכלת, של כמה מהממשלות הדכאניות ביותר על פני כדור הארץ". נציג הארגון, לואי צ'רבונו, אמר כי "אם התכנית היא לבנות ועידה המעניקה למדינות כיסוי חוקי להפסקות אינטרנט וצנזורה באינטרנט, תוך פוטנציאל להפיכת דיבור חופשי – לפשע, זה רעיון רע".

משקיפים ציינו כי סין הגבילה מאוד את החיפושים באינטרנט, כדי להימנע מנושאים הרגישים להנהגתה הקומוניסטית, כמו גם להגביל את הגישה לאתרי חדשות העוסקים בסיקור ביקורתי על המשטר. הם ציינו כי כמה מדינות ניסו יותר ויותר לכבות את האינטרנט: הודו ניתקה את הגישה לרשת בחבל הארץ המוסלמי והנתון במחלוקת, קשמיר, באוגוסט האחרון, כאשר הממשלה קיבלה החלטות שמשמען פגיעה בתושבי האזור. חלק גדול מאיראן היה במצב לא מקוון, בעקבות הפגנות המחאה שהחלו בנובמבר.

ב-2001 נחתמה האמנה על פשעי מחשב, המכונה אמנת בודפשט. זו האמנה הבינלאומית הראשונה המטפלת בתופעת פשעי מחשב באינטרנט, על ידי תיאום בין מערכות החקיקה של המדינות החותמות, שיפור שיטות חקירה והגברת שיתוף הפעולה בין המדינות. האמנה נוסחה על ידי מועצת אירופה בשטרסבורג בהשתתפות פעילה של נציגי קנדה, יפן וסין, במעמד של משקיפים. האמנה נכנסה לתוקף ב-2004. נציגי 46 מדינות חתמו על האמנה, 30 מתוכן אישרו אותה. ב-2016 ישראל הצטרפה לאמנה. על פי ארה"ב, במקום ההחלטה שהתקבלה בסוף השבוע האחרון, מה שנדרש לעשות הוא להרחיב את אמנת בודפשט, המפרטת שיתופי פעולה בינלאומיים לטובת ריסון עבירות בתחומי זכויות יוצרים, הונאה מקוונת ופורנוגרפיה של ילדים.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. סוכן 007 של הצ'ה קה

    האו"ם זה סוכנים של הקרמלין. כל העולם זה סוכנים של הקרמלין, ורק הדמוקרטים בארה"ב מתנגדים להם כדי להציל את כולנו

  2. זיו

    עברייני הסייבר רוצים כסא בשולחן שיספק להם מידע על איך מתנהלת מלחמת הסייבר... זה כמו לתת לחתול לשמור על השמנת...

אירועים קרובים