"השמיים הפתוחים מגיעים לשוק ההון; על המוסדיים להצטרף"

"אנחנו רוצים לבצע רפורמה דומה בשוק ההון, לקידום ההשקעות הישראליות בטכנולוגיה המקומית", אמרה ענת גואטה, יו"רית רשות ניירות ערך ● לדבריה, "המוסדיים מחו"ל מבינים שהפוטנציאל הוא בתעשייה הטכנולוגית שלנו, וגם על המוסדיים הישראליים להבין את זה"

ענת גואטה, יו"רית רשות ניירות ערך. צילום: רמי סבח

"רפורמת השמיים הפתוחים פתחה את שוק התעופה והביאה להורדת מחירים. אנחנו רוצים לבצע רפורמה דומה בשוק ההון, לקידום ההשקעות הישראליות בטכנולוגיה הישראלית. הפוטנציאל האמיתי בעשורים הקרובים הוא בתעשייה הזאת. משקיעים מוסדיים מחו"ל מבינים את זה היטב והגיע הזמן שהמוסדיים הישראלים יצטרפו", כך אמרה הבוקר (ב') ענת גואטה, יו"רית רשות ניירות ערך.

גואטה דיברה בכנס השנתי של הרשות, שנערך היום באולם האירועים לאגו בראשון לציון, בהנחיית עיתונאית חדשות 12 דפנה ליאל. לדבריה, היא רואה את הרשות כ-"רגולטור שצריך להתוות דרך ולאפשר לשוק להתפתח, כדי להיטיב עם הצרכן".

"אנחנו מעוניינים ליצור פיננסיות פתוחה ובדומה לרפורמת השמיים הפתוחים, ליצור עולם חדש באמצעות טכנולוגיות 'משבשות'", אמרה גואטה. "לשם אנחנו שואפים להגיע. לכן, אופן הטיפול שלנו, הפיקוח על ה-API וה-PSD הוא קריטי. אני אגייס לכך את הרגולטורים. רשות ניירות ערך מחויבת לתמוך בחדשנות מנגישה, מייעלת ומביאה לחדשות אפקטיבית בשוק ההון".

לדבריה, "השאלה היא האם אומת ההיי-טק תשתלב בעתיד הטכנולוגי של שוק ההון הישראלי או תישאר מאחור. כך, מאחר שהשוק הישראלי קטן עבור חברות הפינטק, אז הן פונות לשוק העולמי. אנחנו צריכים להביא לכך שהן יישארו גם כאן ולשם כך, עלינו לייצר עבורן ערך מוסף, בעיקר בכל הנוגע לנתונים, שהם הזהב החדש".

"אנחנו לא מחכים לבחירות"

גואטה ציינה כמה פעולות שהרשות מבצעת לצורך כך ואמרה ש-"אנחנו לא מחכים לבחירות". אחת מאותן פעולות היא הקמת ועדה מייעצת בנושא טכנולוגיה בשוק ההון, שבוחנת איך לחבר בין תעשיית ההיי-טק לשוק זה, למען המשקיע. המסקנה המרכזית שלה היא אימוץ טכנולוגיית DLT (ר"ת Distributed Ledger Technology), "שקיים בה פוטנציאל משנה מציאות והיא יכולה לשים את הטכנולוגיה הישראלית בצמרת הטכנולוגיות בשוק ההון העולמי. הבשורה של הטכנולוגיה הזאת יוצא דווקא מישראל וחשוב שניישם אותה קודם כל בבית".

צעדים נוספים שרשות ניירות ערך יישמה באחרונה בהקשר הטכנולוגי הם הקמת מעבדת חדשנות שבה היזמים יכולים לקיים קשר עם הרשות; הצטרפות לקהילת הפינטק הגלובלית, לרשת הרגולטורים הפיננסיים, שכוללת גם את קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי; השקעה בטכנולוגיה ברשות עצמה, למשל במחלקת החקירות; ולדברי גואטה, רשות ניירות ערך היא הגוף הרגולטורי הראשון בישראל שהטמיע בלוקצ'יין בשלוש מערכות ליבה. "הבלוקצ'יין מאפשר הגברת אבטחת המידע, למשל של הגופים המדווחים לנו, והגברה של מיומנות המידע, למשל במערכת שליחת המסרים האלקטרוניים שלנו", אמרה גואטה.

לדבריה, "ישראל היא מוקד עלייה לרגל של משקיעים זרים, ההיי-טק הישראלי הוא אבן שואבת עבורם. לקחנו על עצמנו תפקיד פרו-אקטיבי בחיבור של שוק ההון אליהם. כדי ליישם זאת, אנחנו צריכים דיווח בסטנדרטים בינלאומיים ואימוץ דיווחים כאלה בחברות בישראל, ודיווחים באנגלית כברירת מחדל אצלנו".

"המטרה: לעצב מחדש את הרגולציה"

"צריך לעצב מחדש את הארכיטקטורה הרגולטורית לטכנולוגיה, כך שכל אדם בישראל יוכל לפתוח חשבון דיגיטלי למסחר בניירות ערך מרחוק, תוך שימוש בטכנולוגיות לזיהוי פנים, ושכל אחד יוכל לקבל יועץ השקעות דיגיטלי בכל אפיק, גם כשהוא בפיג'מה במיטה", אמרה.

מיזם נוסף הוא "ארגז חול" של הנתונים, שמאפשר לגופים הפיננסיים גישה למאגרי המידע של הבורסה והרשות לניירות ערך. "כמו כן", אמרה גואטה, "אנחנו שואפים להקים הקמת ברוקר קמעונאי דיגיטלי. שוק הברוקראז' הוא ריכוזי. הטמעת הטכנולוגיה תעניק חוויית משתמש מתקדמת ואנחנו מצפים שמעגל המשתמשים יתרחב".

הרשות אף עומדת להשיק שירות ניהול תיקים 2.0, שמשלב בין ניהול תיקים לקרנות נאמנות, עבור שחקנים לא גדולים בשוק, שאין טעם שישכרו מנהל תיקים קלאסי. "גם ההסברה שלנו מדברת טכנולוגית – הרשות מככבת ברשתות חברתיות", הוסיפה.

לסיכום אמרה גואטה כי "באחריותנו לא לעכב את המהפכה אלא להיות ממבשריה. העולם כבר שם. אנחנו פועלים פרו-אקטיבית לשינוי הרגולציה ומבטיחים להמשיך בכך".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מוני

    במילים אחרות, נמאס לנו להיות קזינו נידח, אנחנו רוצים להיות לאס-ווגאס

אירועים קרובים