דיווח: יורש העצר הסעודי פרץ לנייד של ג'ף בזוס דרך ווטסאפ

הדבר קרה ב-2018, אחרי שהמיליארדר והנסיך מוחמד בן סלמאן התכתבו ביניהם בשירות המסרים המידיים, כך לטענת הגרדיאן הבריטי ● הטענות יכולות להיות קשורות לחשיפת מידע אישי ואינטימי של בזוס בנשיונל אינקוויירר זמן מה לאחר מכן

ג'ף בזוס, מייסד אמזון. צילום: מתוך ויקיפדיה
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן. צילום: וויקיפדיה

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן. צילום: וויקיפדיה

מכשיר הסמארטפון של מייסד ומנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, נפרץ לאחר שקיבל את מה שהיה ככל הנראה קובץ וידיאו נגוע שנשלח אליו בווטסאפ. השולח, כך לטענת הגרדיאן הבריטי, הוא לא אחר מאשר יורש העצר הסעודי, בנו של המלך סלמאן, מוחמד בן סלמאן. המקרה אירע ב-2018, כך לפי גורמים ששוחחו עם הגרדיאן.

הגרדיאן הדגיש כי הקובץ הזדוני נשלח ממספר הווסטאפ של מוחמד בן סלמאן. ככל הנראה, הסרטון ששלח לכאורה הנסיך כלל "תוכנות זדוניות שחדרו לטלפון הנייד של בזוס וסיננו ממנו כמות גדולה של נתונים בתוך שעות".

ניתוח הטלפון של בזוס על ידי מומחים העלה, על פי הדיווחים, כי בעקבות התכתבות ידידותית לכאורה בין השניים, קובץ וידיאו ששלח יורש העצר ב-1 במאי 2018 הוא שהשחית את מכשיר הטלפון של בזוס, והפך את הנתונים הרבים שנשמרו עליו לפגיעים. הפרה זו היא כנראה מה שהוביל בסופו של דבר להדלפות מביכות מחייו האישיים של בזוס.

הפייננשל טיימס טוען שבזוס השיג את המספר של בן סלמאן בארוחת ערב בלוס אנג'לס באביב 2018 – עניין שבזוס כנראה התחרט עליו בדיעבד.

צהובן איים לפרסם תמונות סלפי בעירום של בזוס

נזכיר כי בפברואר 2019 טען בזוס שהוא נסחט על ידי הנשיונל אינקוויירר שלדבריו איים בפרסום תמונת סלפי שלו בעירום מלא. הדברים הגיעו חודש לאחר שבזוס, ואשתו, מקנזי, הודיעו שהם מפרקים את הקשר שלהם אחרי 25 שנות נישואין בציוץ החתום על ידי שניהם. מיד לאחר מכן הסתבר שהגרושים הקרבים ובאים, שהצטיירו כידידותיים ומלאי הבנה, קשורים לקשר אחר שטיפח בזוס עם אשתו (בנפרד) של חבר קרוב, מגישת הטלוויזיה לורן סנצ'ז. התקשורת האמריקנית הוצפה בדיווחים צהובים על אסמסים ששלח אייל ההיי-טק בטעות למקורות אחרים, ולא למאהבת שאליה התכוון לכתוב, ואשר חשפו את הפרשייה, לכאורה.

הגרדיאן לא עודכן על ידי המקורות אודות התכנים המסוימים שאולי נשלפו מהטלפון של בזוס בעקבות התקרית, אך החדשות על כך שהמלך הבא של סעודיה היה מעורב ישירות בפעילות האקרית ביסודה הן עניין דרמטי בפני עצמו, אשר לו יכולות להיות השלכות על קשרי בן סלמאן עם מנהיגי העולם וכן עם אנשי עסקים רבים.

העיתונאי מתנגד המשטר, ג'מאל חאשוקג'י, שנרצח ב-2018. צילום: BigStock

העיתונאי מתנגד המשטר, ג'מאל חאשוקג'י, שנרצח ב-2018. צילום: BigStock

בזוס, שהוא הבעלים של הוושינגטון פוסט, האשים בעבר את ממשלת סעודיה בפריצה לטלפון שלו, ויועץ האבטחה שלו, גאווין דה-בקר, טען כי הסעודים "התכוונו לפגוע בג'ף בזוס מאז שהפוסט החל בסיקור הבלתי נלאה שלו" אחרי רצח בעל הטור, העיתונאי ג'מאל חשוקג'י באוקטובר 2018.

דיווח של הוושינגטון פוסט מסר כי הממצאים אשר קושרים את בן סלמאן לטלפונו של בזוס הועברו למומחית המשפט של האו"ם, אגנס קלמרד, שתצאות התחקיר שלה יפורסמו בקרוב.

הן האו"ם והן הגרדיאן מתייחסים לעיתוי הפריצה ככזה שאירע חודשים לפני הרצח של חשוקג'י, מה שהופך את קו העלילה הקושר בין המקרים ללא הגיוני במיוחד.

למרות זאת, מסתמן קשר עקיף לנושא, שכן מומחים סעודים – מתנגדים ואנליסטים – אמרו לגרדיאן כי הם מאמינים שבזוס ככל הנראה היה על הכוונת של הנסיך ואנשיו משום בעלותו על הפוסט, והדיווחים של העיתון על סעודיה – בעיקר הפרסומים הביקורתיים של חשוקג'י על בן סלמאן ועל מסע הדיכוי שלו נגד פעילים ואנשי רוח במדינה, שהרגיזו את יורש העצר, ואת המעגל הפנימי שלו, כך נטען.

אנדרו מילר, מומחה למזרח התיכון שכיהן במועצה לביטחון לאומי תחת הנשיא אובמה, אמר שאם בזוס היה יעד של יורש העצר, זה משקף את הסביבה "מבוססת האישיות" שבה פועל הנסיך. "הוא כנראה האמין שאם ישיג משהו על בזוס זה יוכל לעצב את הכיסוי של סעודיה ב-פוסט. ברור כי לסעודים אין מעצורים או גבולות ממשיים מבחינת מה שהם מוכנים לעשות כדי להגן ולקדם את מוחמד בן סלמאן, בין אם זה לרדוף אחרי ראש אחת החברות הגדולות בעולם, או אחרי מתנגדים עצמאיים", הוסיף.

ערב הסעודית הכחישה בעבר את החשדות שהיא שמיקדה את הטלפון של בזוס, אולם חקירות קודמות קבעו ב"ביטחון רב" כי ריאד עומדת מאחורי המאמצים. הממלכה הגיבה בנוגע לפרסומים האחרונים בטענה שמדובר בסיפור "אבסורדי".

יצוין כי על פי דיווחים של The Intercept, הנסיך נהג לפטפט בקביעות ב-WhatsApp עם יועץ הבית הלבן וחותנו של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר. האם גם השיחות הללו קיבלו תפנית דומה למה שאירע במקרה של בזוס? השאלה הזו נותרה פתוחה בינתיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים