פייסבוק "מגבירה את המאבק בפייק ניוז" לקראת הבחירות
החברה השיקה כלים שמטרתם למנוע הפצת חדשות כזב ומודעות שכוללות מידע שקרי, או להסיר אותן במידה שכבר פורסמו ● עם זאת, הרשת החברתית לא תצנזר פוליטיקאים, כדי לשמור על איזון בין המלחמה בפייק ניוז ל-"שמירה על חופש הביטוי"
פרשת קיימברידג' אנליטיקה ושאר ניסיונות של ארגונים ומדינות להתערב בבחירות במדינות אחרות דרך פייסבוק השפיעו על אמון המשתמשים ברשת החברתית, והעלו שאלות רבות על המידה שבה החברה מנסה למנוע מקרים מעין אלה. מאז השיקה החברה כלים רבים, שנועדו כדי למנוע מקרים כאלה (כולל לפני כמה שבועות), וריבוי מערכות הבחירות בישראל אפשר לה לתרגל אותם. היום (ב') הציגו בכירים מהחברה העולמית את הכלים האלה בפני עיתונאים במשרדים שלה בתל אביב. בין אותם בכירים היו פוסקו ריאני, מנהל צוות הבחירות של החברה ב-EMEA, ג'סיקה צוקר, מנהלת מדיניות מוצרים, וג'ורדנה קוטלר, מנהלת המדיניות של פייסבוק בישראל.
בשנים האחרונות פייסבוק הייתה חלק מפרשות רבות של פייק ניוז והתערבות בבחירות, ובמרכזן פרשת קיימברידג' אנליטיקה, שהשתמשה במידע שכרתה מהרשת החברתית על מצביעים פוטנציאליים של דונלד טראמפ – לטובתו של המועמד הרפובליקני לבית הלבן בבחירות 2016. פרשה נוספת היא ההתערבות הרוסית בבחירות אלה באמצעות פרסום מודעות פוליטיות בפייסבוק. בעקבות שתי הפרשות הללו נחקר מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד החברה, בחקירה צולבת בקונגרס האמריקני.
מלחמה בפייק ניוז, תוך "שמירה על חופש הביטוי"
בפייסבוק טוענים כי הם עשו מאז התפוצצות הפרשות האלה מאמצים רבים לשמירה על הפרטיות ולמניעת הפצת מידע כוזב, ונחלו הצלחות. כך, ב-2019 החברה הסירה יותר מ-50 רשתות של הפצת פייק ניוז (באופן כללי, לאו דווקא מידע פוליטי). שתיים מהן – שתיהן מאיראן – טורגטו לקהל הישראלי, ולאחר שגילתה אותן, פייסבוק הסירה יותר מ-1,300 פרסומים שלהן. כמו כן, החברה הקימה יחידה של כ-500 עובדים שמתעסקים בשימוש של פוליטיקאים וגופים פוליטיים בפלטפורמה, ומעסיקה בודקי עובדות חיצוניים. בראש היחידה עומד גידו בואלו, שאף הוא השתתף במפגש. הבודקים זיהו בבחירות המקומיות האחרונות בישראל פרסומים שקריים שלפיהם אחד המועמדים לראשות עיריית קריית מוצקין הסיר את מועמדותו. חדשות כזב נוספות שפייסבוק פועלת למנוע הן באשר לדרכי וזמני ההצבעה. כך, בודקי העובדות של החברה זיהו מקרה בברזיל, שבו אחד הצדדים הפוליטיים פרסם מודעות שלפיהן ניתן יהיה להצביע לא רק ביום הבחירות אלא גם ביום שלאחריו – כדי להטעות את המצביעים של הצד השני.
אחת הדרכים העיקריות להפצת פייק ניוז, בעיקר בארצות הברית, היא באמצעות סרטונים. בפייסבוק משתמשים בכלי בינה מלאכותית על מנת לגלות את הסרטונים הללו – ולהסיר אותם במידת הצורך.
בנוסף, פייסבוק השיקה כלים שונים, עולמיים אך בהתאמה לישראל, שתפקידם למנוע פרסום של מודעות עם מידע לא נכון ושימוש שלא תואם למדיניות השימוש של החברה, או כלים שמציעים שקיפות רבה יותר של המודעות הפוליטיות, ובחלקם של המודעות בכלל. כך, כל גוף שמפרסם מודעות בעלות הקשר פוליטי, גם אם הן כוללות רק את המילם "צאו להצביע" או שמו של חבר כנסת, נדרש לעבור תהליך אימות זהות – כולל הצגת תעודת זהות והשוואה בין הפרטים בה לנתוני העבר של חשבון הפייסבוק שלו. כמו כן, לצד כל מודעה שכוללת מסרים פוליטיים מצוין מי פרסם אותה ומי שילם עליה. דף השקיפות שהשיקה הרשת החברתית מאפשר למשתמשים לראות לגבי כל מודעה (לאו דווקא פוליטיים) מי פרסם אותה וטרגט אותה אליהם, ובמקרים של גופים פוליטיים גם כמה זה עלה להם. באשר לדפים, המשתמשים יכולים לראות מי מנהל את הדף והאם הוא שינה את שמו.
למרות המדיניות של פייסבוק נגד פייק ניוז ומודעות שמכילות מידע שגוי במכוון בתחום הפוליטי, היא מצהירה שהיא לא מטפלת במידע שמפרסם גוף פוליטי או פוליטיקאי, אלא אם כן הוא הפר את החוק – וגם אז, רק אם היא מקבלת צו משפטי – או את המדיניות שלה. בהתאם, היא לא שולחת את הפוסטים והמודעות שלהם לבודקי העובדות שלה ולא מצנזרת אותם. הכללים שחלים עליהם, שאוסרים על הפצת חדשות כזב, הם אלה שחלים על כל משתמש אחר. בפייסבוק תולים את המדיניות הזאת באמונה שלהם בחשיבות חופש הביטוי וחופש העברת המידע בין המפלגות והנברים לקהל הבוחרים הפוטנציאלי שלהם. עם זאת, החברה נוקטת סנקציות נגד דפים ופוליטיקאים שמשתפים פייק ניוז באופן תדיר, עד כדי הסרת החשבון שלהם. כמו כן, פייסבוק מטילה סנקציות על פוליטיקאים ודפים פוליטיים שמשתפים פייק ניוז באופן עקבי – כפי שהיא עושה על דפים אחרים.
צ'טבוטים ומסנג'ר
לצד הרשת החברתית, יש לפייסבוק כלים שבאמצעותם היא מנסה למנוע הפצת מידע כוזב במסנג'ר. יש במקרה זה קושי מובנה, שכן מדובר באפליקציית מסרים מיידיים, ופייסבוק רוצה להימנע מהמידע שמועבר בין הצדדים בשיחה. עם זאת, קרו מקרים שבהם היא הזהירה גופים שמפעילים צ'טבוטים ששולחים מסרים מזויפים, ואף הורידה צ'טבוטים כאלה.
יש לציין שהחברה עומדת בשיתוף פעולה עם ועדת הבחירות המרכזית – שגם היו"ר שלה בשתי מערכות הבחירות האחרונות, השופט חנן מלצר, העיד עליו, ועם המפלגות. רק אתמול ערכה פייסבוק הדרכה לגורמים הרלוונטיים במפלגות על המדיניות שלה ואיך למנוע את הפרתה.
לסיכום, אומרים בפייסבוק שהם מחויבים למלחמה בפייק ניוז ולדאוג כמה שיותר לכך שהמידע שמקבל המשתמש מהגופים שמפרסמים בפלטפורמה שלה, כמו גם מהדפים באתר, הוא נכון. בחברה טוענים שהם הלכו כברת דרך במאבק המתמיד הזה, אבל יש להם עוד דרך ארוכה ומה לשפר.
תגובות
(0)