הבת של מייסד וואווי נעצרה בחשד להפרת הסנקציות על איראן

מנג וואנזו, המשמשת כסגנית יו"ר וכסמנכ"לית הכספים של החברה, נעצרה בקנדה, בעקבות בקשת הסגרה מארצות הברית ● וואווי: יש לנו מעט מאוד מידע על האישומים ולא ידוע לנו על כל עבירה שהיא ביצעה

שוקעת. וואווי

בכירה בוואווי נעצרה בתחילת החודש בקנדה, בעקבות בקשת הסגרה שהגישה ארצות הברית. הרקע למעצרה של מנג וואנזו, סמנכ"לית הכספים וסגנית היו"ר, ובתו של מייסד ענקית התקשורת הסינית, הוא חשד למעורבות בהפרת הסנקציות האמריקניות על איראן.

דבר המעצר פורסם רק אמש (ד'). משרד המשפטים הקנדי אישר זאת, והוסיף כי "הסיבה היא בקשת הסגרה, והדיון לשחרורה בערבות נקבע ליום שישי". בית המשפט הוציא צו איסור פרסום על פרטים נוספים בפרשה, לבקשתה של וואנזו.

דובר מטעם משרד המשפטים האמריקני סירב למסור תגובה. הסנאטור האמריקני בן סאס אמר לסוכנות הידיעות AP שסין פוגעת באגרסיביות באינטרסים של הביטחון לאומי של ארצות הברית, במקרים רבים "תוך שימוש בישויות מהסקטור הפרטי". הוא אמר גם כי האמריקנים "אסירי תודה" לקנדים על המעצר של וואנזו.

וואווי מסרה כי יש לה מעט מאוד מידע על האישומים נגד הבכירה וכי לא ידוע לה על כל פעילות לא חוקית שהיא עשתה. החברה דיווחה כי וואנזו נעצרה בעת שהחליפה טיסות. בהצהרתה ציינה החברה שהיא "מצייתת לכל החוקים ודרישות הרגולציה בכל מדינה שבה היא פועלת, כולל בקרת הייצוא, הסנקציות והחוקים, והדרישות הרגולטוריות של האו"ם, ארצות הברית והאיחוד האירופי. החברה מאמינה שמערכות החוק הקנדית והאמריקנית יגיעו, בסופו של דבר, למסקנה הוגנת".

השגרירות הסינית בקנדה הגיבה בכעס, גינתה את המעצר ודרשה את שחרורה המידי של וואנזו. בהצהרה שפרסמה היא טענה ש-"קנדה עצרה לבקשתה של ארצות הברית אזרחית סינית שלא הפרה כל חוק קנדי או אמריקני. סין מגנה בתוקף וחולקת נחרצות על הפעולות, שפגעו קשות בזכויות האדם של הקורבן. סין הגישה תלונה רשמית לארצות הברית ולקנדה, ודוחקת בהן לתקן מידית את העוול ולהשיב את החופש האישי לוואנזו. נעקוב מקרוב אחר התפתחות הנושא וננקוט את כל האמצעים כדי להגן על זכויותיהם הלגיטימיות של האזרחים הסינים".

לאחר הידיעה על המעצר נרשמו ירידות בבורסות המרכזיות של אסיה. כך, הבורסה של שנחאי סגרה את יום המסחר בירידה של 1.68% וזו של סיאול – בירידה של 1.82%.

המעצר – בתקופה רגישה ביחסי ארצות הברית-סין

המעצר מוסיף מתיחות בתקופה הרגישה ממילא ביחסי ארצות הברית-סין, על רקע מלחמת הסחר בין שתי המדינות. הוא מבוצע לאחר שבסוף השבוע נפגש הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, עם נשיא סין, שי ג'ינפינג, בוועידת ה-G20 שהתקיימה בבואנוס איירס. בוועידה הוחלט על דחייה בשלושה חודשים של העלאת המכסים על סחורות סיניות ל-25%, כאשר במהלך התקופה ינסו המדינות להגיע להסכם.

מאז אפריל פורסמו בתקשורת ידיעות רבות על כך שארצות הברית פתחה בחקירה נגד וואווי על רקע חשד להפרת הסנקציות נגד איראן. לפי הדיווחים, משרדי המסחר והאוצר בוושינגטון הזמינו את החברה לחקירה בחשד להפרה של הסנקציות נגד איראן ונגד צפון קוריאה. עוד הואשמה החברה כי היא מהווה איום על הביטחון הלאומי של ארצות הברית, בטענה שהממשל הסיני עלול לעשות שימוש בטכנולוגיה שלה לצורכי ריגול.

בחודשים האחרונים נשמעות קריאות במדינות רבות לאסור שימוש בציוד של וואוי לתשתיות תקשורת. בקיץ האחרון נאסר בארצות הברית השימוש בציוד שלה על ידי גורמי ממשל, ובאוסטרליה נאסר על החברה לקחת חלק בהתקנת תשתיות דור 5 במדינה. בחודש שעבר הייתה זו ניו-זילנד שאסרה את השימוש בציוד של החברה בשל חשש לסיכוני אבטחה, וביממה האחרונה החליטה גם בריטיש טלקום על חסימת השימוש בציוד של וואווי בליבת רשת הדור החמישי שהיא מתכננת לפרוס בשנה הבאה, ועל הסרת הציוד של החברה ברשתות דור 3 ודור 4 הקיימות. בגרמניה מופעלים לחצים על חברי פרלמנט להחליט על צעדים דומים.

מוקדם יותר השנה אסרה ארצות הברית על חברות אמריקניות למכור ציוד ותוכנות ל-ZTE הסינית, שנחשדה גם היא בהפרת הסנקציות על איראן. בסופו של דבר הודתה ZTE במכירת טכנולוגיות למדינה האסלאמית והממשל האמריקני ביטל את האיסור, תמורת תשלום קנס של 1.3 מיליארד דולר והתחייבות לביצוע שינויים משמעותיים בצוות הניהולי שלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים