אזהרת הרווח של בזק – שיקוף של המצב העגום בענף הסלולר

האזהרה שפרסמה הקבוצה, שלפיה ייתכן ששווי השוק של החברה הבת ירד בדו"חות הקרובים בכמיליארד שקלים, משקף לא רק את הבעיות של פלאפון, אלא את המצב העגום של סלקום, פרטנר והענף כולו

בזק

בזק מטלטלת החל מאתמול (ג') בערב את השוק, ולו במידת מה, לאחר שפרסמה אזהרת רווח, שלפיה ייתכן שבדו"חות הרבעוניים הקרובים שלה, שווי השוק של פלאפון ירד בסכום שאותו היא מעריכה בין 800 מיליון ל-1.1 מיליארד שקלים. מניית הקבוצה, שפלאפון היא חלק ממנה, כמו גם מניות המתחרות, סלקום ופרטנר, יורדות היום בתל אביב. בזק ירדה היום ביותר מ-3%, סלקום ב-3.5% ופרטנר בקרוב ל-6%.

עם זאת, הפרסום לא בא כהפתעה לאלה שעוקבים אחרי ההתפתחויות בשוק הסלולר. בשוק, כמו בדירקטוריון של בזק, מעריכים שבעתיד לא צפויה התאוששות בענף הסלולר הישראלי. בחמש השנים האחרונות ירדו ההכנסות של שלוש החברות באופן קבוע, ולאור התחרות העזה בשוק הסלולר וכניסת הדור החמישי, אין סיבה להעריך שהמצב ישתנה בקרוב. נהפוך הוא – נראה שהירידות הללו ימשיכו במלוא העוז.

פלאפון היא חברת בת לא בורסאית של בזק, כלומר – אין לה מעמד עצמאי, ומשכך היא לא נסחרת בצורה עצמאית בבורסת תל אביב, ולכן גם לא ניתן למדוד את שווי השוק שלה בכל רגע נתון – בניגוד למתחרות. אלא שהנהלת בזק יודעת את השווי של החברה הבת שלה ובהתאם לבדיקה ראשונית, היא מזהירה שייתכן שהוא ירד בדו"חות הרבעוניים הקרובים, והקרבים, בבין 27.5% ל-37.75%, לעומת השווי בספרים, כלומר – לפי הדו"חות האחרונים, שעומד על קרוב לשלושה מיליארד שקלים. 2.914 מיליארד, ליתר דיוק.

יצוין שלא מדובר בסוף פסוק, שכן בהודעת בזק לבורסה מאתמול צוין שסכום המחיקה יהיה שונה. הווה אומר שייתכן שהמחיקה תהיה נמוכה יותר, אם כי זה לא סביר להניח. מה שיותר סביר הוא שאם יהיה שינוי, מדובר יהיה בירידה גבוהה יותר.

הכניסה לדור החמישי צפויה לתרום להמשך הירידות

אזהרת הרווח של בזק משקפת את המצב העגום שקיים בשנים האחרונות בשוק הסלולר. המגמה החלה כבר לפני חמש שנים, ועוד אגיע לזה, ומתחילת השנה נרשמו ירידות גם בשווי השוק של המתחרות, שכאמור – בניגוד לפלאפון, כן נסחרות עצמאית בבורסה. שווי השוק של סלקום ירד בתקופה זו בכ-50% וזה של פרטנר – בכ-20%. בין 2014 ל-2018 ירדו ההכנסות השנתיות של פלאפון ב-28.6% – מ-3.42 מיליארד שקלים ל-2.44 מיליארד; ההכנסות של פרטנר קטנו ב-26% – מ-4.4 מיליארד שקלים ל-3.26 מיליארד; ואלה של סלקום רשמו בתקופה זו קיטון של 19% – מ-4.56 מיליארד שקלים לפני חמש שנים ל-3.69 מיליארד בשנה שעברה.

הירידה בהכנסות של שלוש החברות נבעה מהמשך השחיקה בתעריפים, כתוצאה ממעבר לקוחות קיימים לחבילות זולות יותר, שכוללות נפח גלישה רחב יותר (ולכן גם עלויות גבוהות יותר).

במציאות זו, וגם על רקע ההוצאות הצפויות עם כניסת החברות לדור החמישי והשינוי בתחומי התדרים של פלאפון, אין זה מפתיע שהמשקיעים מוכרים את המניות של חברות הסלולר וערכן פוחת, ושבזק נערכת לירידה בשווי השוק של החברה הבת. כעת ניתן לראות מתי המצב ישתנה ומה יביא לשינוי.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אריק

    אם המדינה קרעה את חברות הסלולר והביאה אותם להפסדים, כעת המדינה רוצה דור חמישי כי העולם משתנה והדרישות משתנות. אז כמו שהמדינה דאגה שהעלויות ירדו, צריך להגיע למצב שהחברות יתחילו להרוויח כדי להיכנס להשקעות. כלומר צריך להגיע לאיזון בין הדרישות ולהתאים את רמת המחירים לאלו שבחו"ל. לא לחזור לחזירויות שהיו בעבר, אבל מחירים חייבים להיות מפוקחים על ידי המדינה שגם לה אינטרס ראשון במעלה לדור חמישי. הכלכלה בעולם נשענת על פתוחים טכנולוגיים ואנחנו נשאר מאחור.

אירועים קרובים