הרוסים עשו חצי מיליון ריטוויטים לטראמפ במהלך הבחירות

טוויטר חושפת מעורבות רוסית ניכרת בבחירות בארה"ב - בוטים רוסים הפיצו את הציוצים של מי שהפך לבסוף לנשיא ארה"ב, טארמפ, ב-470,000 ריטוויטים ● יחד איתה הגיבו גם פייסבוק וגוגל לסבב נוסף של שאלות בנושא שהציגה להן וועדת המודיעין של הסנאט

על פי כתב האישום, המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית הייתה עמוקה במיוחד. אילוסטרציה: digitalista/BigStock

החברות פייסבוק (Facebook), גוגל (Google) וטוויטר (Twitter) ענו בביום ה' האחרון לשאלות שקיבלו מוועדת הסנאט הבוחנת מעורבות רוסית בקמפיין המירוץ לנשיאות שנערך ב-2016 בארצות הברית בכלל, ובחירתו של הנשיא דונלד טראמפ בפרט.

לפי טוויטר, בוטים רוסים ביצעו כמעט חצי מיליון ריטוויטים לציוציו של טראמפ, לקראת הבחירות. הממצאים פורסמו בדו"ח שהוכן בעבור ועדת הסנאט. זו הפעם הראשונה שטוויטר חושפת סקירה מפורטת של הטוויטים החשודים ככאלו שהשפיעו על הבחירות בארה"ב.

במסגרת כלל 18.2 מיליארד הציוצים שפורסמו ברחבי העולם באותה תקופה, טוויטר מצאה מגוון עצום של מנגנונים המשמשים חשבונות רוסיים בכדי לקדם את הקמפיין של מי שהפך לנשיא הבא, בין אם בהדהוד מחודש של דברי תעמולה פרו-טראמפ, או אפילו בניסיון לארגן הפגנות ולהצית מחאות.

טוויטר דיווחה לסנאט כי "זיהינו 50,258 חשבונות שיצרו תוכן אוטומטי הקשור לבחירות, ושהיה להם לפחות אחד המאפיינים שבהם השתמשנו לצורך קישור החשבון לרוסיה. במהלך התקופה הרלוונטית, חשבונות אלה הניבו כ-2.12 מיליון טוויטים אוטומטיים הקשורים לבחירות, שקיבלו ביחד כ-454.7 מיליון הופעות אשר נוצרו במהלך שבעת הימים הראשונים לפרסום".

בכדי לעמוד, בהשוואה ישירה, על ההבדלים בין הנטיות הפוליטיות של טוויטים אלה, הצליחה טוויטר למצוא כי חשבונות אוטומטיים אלה הפיצו 470,000 פעמים תכנים שנוצרו בחשבון הרשמי של טראמפ – RealDonaldTrump@ – בעוד שתכנים שנוצרו בחשבון הפורמלי של המועמדת היריבה, הילרי קלינטון -HillaryClinton@ – זכו רק ל-48,000 ריטוויטים במהלך אותה תקופה בדיוק.

סוכנות מחקר האינטרנט – חוות הבוטים של הקרמלין

מרבית החשבונות הרוסיים הללו נוצרו ותופעלו על ידי הגוף המכונה סוכנות מחקר האינטרנט, IRA (ר"ת Internet Research Agency), שבאחרונה הובהר שהוא מפעל טרולים המקושר ישירות לממשל ברוסיה, ושעשה שימוש גם בפייסבוק ובגוגל לצורך הפצת מסרים והשפעה על הבחירות.

טוויטר אמרה כי למרות מה שמסתמן כתפוצה הרחבה של החשבונות, "יש מגבלות טכנולוגיות על מה שאנחנו יכולים לקבוע, בהתבסס על מידע שאנו יכולים לזהות לגבי המוצא של המשתמש". לכן, היקף ההשפעה של החשבונות המעורבים הרבים, חלקם כנראה בוטים אוטומטים, לא יכול באמת להתבהר.

לדברי הרשת החברתית המצייצת, חשבונות המקושרים לקרמלין ומופעלים על ידי ה-IRA הציגו גם דפוסים לא אוטומטיים של פעילות, כגון ניסיונות להגיע לעיתונאים ול"אנשים בולטים" באמצעות אזכור ותיוג. חלק מהחשבונות האלו הציגו את עצמם כגופי חדשות, כאנשי ארגונים פעילים, או כאמריקנים העוסקים בנושאים פוליטיים ועוד. בלומברג (Bloomberg) דיווח בעבר כי ה-IRA הפעילה עשרות חשבונות טוויטר שמתחזים למקורות חדשות אמריקניים מקומיים, אשר צברו באופן קולקטיבי יותר מחצי מיליון צופים.

טוויטר בישרה בעבר שהשעתה 3,814 חשבונות המקושרים ל-IRA. כמו כן ביצעה החברה מספר שינויים בכדי לטפל במניפולציה בחודשים האחרונים – היא אסרה על חשבונות מדיה רוסיים לקנות מודעות, ויצרה "מרכז שקיפות" שמטרתו להראות כמה פרסומים של קמפיינים פוליטיים מועלים בה, מה זהות הארגון שמממן כל מסע פרסום שכזה ולאיזו דמוגרפיה המודעות ממוקדות.

פייסבוק – לא מסוגלת להוכיח או להפריך טענות בדבר קנוניה אפשרית

וכידוע, לא רק טוויטר נוצלה לצורך המניפולציות המשמעותיות על בחירות 2016. פייסבוק וגוגל גם הן הגישו תגובות לוועדת הסנאט ביום ה'.

פייסבוק ענתה לוועדה בתגובה כתובה לשאלות שפורסמו בתחילת השבוע, ואמרה כי זיהתה "רק מה שנראה כחפיפה לא משמעותית" בין מיקוד של מודעות לתוכן שמקדמת קבוצת IRA, שמופעלת על ידי הקרמלין, ובין מסע הבחירות לנשיאות של טראמפ. החברה אמרה כי היא אינה סבורה שהיא "מסוגלת להוכיח או להפריך טענות בדבר קנוניה אפשרית" בין רוסיה לקמפיין.

החברה אמרה כי חשפה 129 אירועים שנוצרו על ידי דפים המקושרים ל"חוות טרולים" רוסיות, שהפיצו מידע שנועד להשפיע על הבחירות. לדברי ענקית הרשתות החברתיות, 338,300 חשבונות ייחודיים צפו באירועים אלה, ו-62,500 משתמשים ציינו שישתתפו בהם בחיים האמיתיים. לא ברור כמה אנשים באמת הופיעו באירועים אלה במציאות.

גוגל: "היקף השפעה מוגבל"

מבין שלוש החברות, גוגל טענה כבר מזמן כי היקף ההשפעה הרוסית על הפלטפורמות שלה היה מוגבל יותר מאשר זה שהתקיים בפייסבוק או בטוויטר. למרות ההתעקשות הזו, החברה ניצבה בכל זאת בפני שאלות בכל הנוגע בהכנסותיה מפרסומות המקושרות לרוסיה. גוגל גם לא הבהירה כמה כסף עשתה ממודעות שנרכשו על ידי סוכנות התקשורת הרוסית RT.

ובכל זאת, גוגל הודיעה בעבר לקונגרס כי גילתה כי סוכנים רוסיים הוציאו כ-4,700 דולר על מודעות, השיקו 18 ערוצים ביוטיוב (YouTube) שנמצאת בבעלותה, ופרסמו יותר מ-1,100 סרטונים שנצפו 309,000 פעמים. לפי הדיווח, בסוף השנה שעברה צברה RT כ-5.5 מיליארד צפיות ביוטיוב. RT הייתה חברה בערוצי הפרימיום של יוטיוב למפרסמים, אבל מאז העיסוק במעורבות של רוסיה בבחירות בארה"ב גוגל הוציאה את RT מעמדה זו.

שלושת ענקיות האינטרנט הבטיחו, כל אחת בנפרד, לבצע שיפורים בעקבות הגילויים על הבחירות לנשיאות 2016 והתחייבו לבנות מרכזי שליטה חדשים, שיציגו בין השאר מידע על מי קונה כמה פרסומות של מסעות פרסום. פייסבוק התחייבה לשכור 1,000 מנהלי תוכן נוספים שיספקו גיבוי אנושי לעבודת בדיקת הפרסומות בפלטפורמה שלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים